اختلاف کشورهای غرب و شرق اروپا درباره آینده اتحادیه اروپا

اختلاف کشورهای غرب و شرق اروپا درباره آینده اتحادیه اروپا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آینده اتحادیه اروپا و مسیری که این اتحادیه پس از خروج بریتانیا باید در آن گام بردارد، موضوع اصلی دومین روز اجلاس سران ۲۷ کشور اروپایی بود.

آگهی

آینده اتحادیه اروپا و مسیری که این اتحادیه پس از خروج بریتانیا باید در آن گام بردارد، موضوع اصلی دومین روز اجلاس سران ۲۷ کشور اروپایی بود. گزینه «اروپایی با سرعت های متفاوت حرکت» یکی از گزینه هایی است که بیش از همه نگاه ها را به خود جلب کرده است.

ژان کلود یونکر، رئیس اتحادیه اروپا درباره این گزینه گفت: «همانطور که پیش بینی می شود برخی از همکاران نسبت به گزینه “اروپایی با سرعت های متفاوت حرکت” نگرانی هایی دارند و فکر می کنند این گزینه باعث افزایش اختلاف شرق و غرب اروپا می شود و به نوعی دیوار جدیدی بین این دو بخش ایجاد می کند. قصد انجام چنین کاری را نداریم.»

از سوی دیگر کشورهای شرق اروپا از جمله مجارستان و لهستان مخالف این گزینه هستند.

بئاتا شیدلو، نخست وزیر لهستان در این باره گفت: «این تلاشی برای تقسیم اتحادیه اروپاست. کشورهای اروپای مرکزی و شرقی خواهان اروپای متحد، احترام متقابل و داشتن فرصتهای برابر هستند. منطقه ما این خواسته ها را دارد.»

رهبران چهار کشور بزرگ اروپا یعنی فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا از این گزینه حمایت می کنند.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در این زمینه گفت: «ضعف ها و مشکلاتی وجود دارد و اتحادیه اروپا نشان داده که در زمان مناسب نمی تواند تصمیم لازم را بگیرد. باید در سالهای آینده چه کاری انجام شود؟ نخست اروپا باید نشان دهد متحد و به ارزشهایی پایبند است.»

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم با اشاره به بیانیه ای که قرار است پس از اجلاس رم منتشر شود گفت: «کلمات در چنین بیانیه ای چندان مهم نیستند. مهم است که پس از یک، دو یا پنج سال دیگر بگویم که به وعده هایی که در بیانیه داده بودیم عمل کردیم.»

اجلاس بعدی سران اتحادیه اروپا ۱۵ روز دیگر و به مناسبت شصتمین سالگرد پیمان رم برگزار خواهد شد. این پیمان را می توان نخستین تلاش سیاستمدارن اروپایی برای افزایش همکاری و حفظ وحدت پس از جنگ جهانی دوم دانست.

گزینه “اروپایی با سرعت های متفاوت حرکت” یعنی اینکه کشورهای که خواهان همکاری بیشتر هستند راه خود را بروند و کشورهایی هم که می خواهند مشارکت کمتری در سیاست ها و رویکردهای مشترک داشته باشند، مسیر خود را برگزینند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیروزی دونالد توسک بر دولت لهستان

تمدید ریاست دونالد توسک بر شورای اتحادیه اروپا برغم مخالفت لهستان

آینده اتحادیه اروپا و برکسیت دستور کار اجلاس بروکسل هستند