مولداوی، سرگردان بین شرق و غرب

مولداوی، سرگردان بین شرق و غرب
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسکو واردات شراب مولداوی را تحریم کرده است. مولداوی قربانی نزاع روسیه و اتحادیه اروپا بر سر منابع انرژی است. در این رابطه آیا اتحادیه اروپایی توان کمک به اهالی این کشور را دارد؟

ویکتور بوستان، یکی از صادر کنندگان شراب مولداوی به آخر خط رسیده است و نمی داند بین بازار روسیه و اروپا کدامیک را انتخاب کند. وی مانند کشورش بین دو راهی شرق و غرب گرفتار شده است. آیا روسیه فشارهایش را روی مولداوی بیشتر خواهد کرد تا این کشور کوچک به سمت اروپا نرود؟

این شرابساز مولداو ماههای سختی را سپری کرده است، مولداوی در ماه سپتامبر وارد مذاکره با اتحادیه اروپا شده است تا توافقنامه های جدیدی با قاره سبز امضا کند، موضوعی که خوشایند ساکنان کرملین نبوده است و به همین دلیل برخی از کالاهای صادراتی مولداوی از جمله شراب، تحریم شده اند. خشم روسیه فکر و ذهن بیش از ۸۰۰ تن از کارکنان این شرابسازی را آشفته کرده است.

ویکتور بوستان می گوید: “روسها شراب ما را بدلیل سیاسی تحریم کرده اند و کیفیت آن نیست که زیر سوال نرفته است. این دومین بار است که تحریمهای دردناک به ما تحمیل می شود. اولین بار در سال ۲۰۰۶ بود و دومی از سال ۲۰۱۳ آغاز شده است.”

اما شرابساز مولداو راه درآمدزایی را فرا گرفته است، راهی که نتیجه تجربه تحریم روسیه در سال ۲۰۰۶ است. او استراتژی فروش را بسوی اروپا نشانه گرفته است. بطریهای شراب او حالا بجای روسیه مسیر غرب را در پیش می گیرند. با این حال اغلب شرابسازان مولداو شانس ورود به بازارهای اروپایی را ندارند چرا که امکانات بازاریابی شان بسیار محدود است.

وی می گوید: “بانک سرمایه گذاری اروپا گام فوق العاده ای جهت حمایت از تجار مولداو برداشته است. این بانک نزدیک به ۷۵ میلیون وام اعتباری در اختیار شرابسازان قرار می دهد و این، کمک دوباره ای برای احیای صنعت شرابسازی در مولداوی است.”

در گذشته، پدربزرگ ویکتور هم یکی از تولید کنندگان شراب در شوروی بود. پس از فروپاشی شوروی، ویکتور با خرید تاکستان در روسیه دست به پرورش نوعی جدید از انگور زد. او تاکستان و کارگاههایش را در ازای ۱۵ میلیون یورو واگذار کرد و به مولداوی رفت تا در آنجا سرمایه گذاری کند.

درباره مشکلات ناشی از فروش شراب مولداو با داسیان سیولو، کمیسر بخش کشاورزی اتحادیه اروپا گفتگو کردیم.

وی در این باره می گوید: “بازارهای اروپایی بطور گسترده ای از شراب مولداو استقبال کرده اند. این شراب بدون هیچ مالیاتی براحتی وارد بازارهای اروپایی می شود.”

تحریم خرید شراب مولداو در روسیه باعث شده است تا تولید کنندگان و صادر کنندگان شراب این کشور محصولاتشان را به آزمایشگاههای مجهز جهت بررسی کیفیت شراب بفرستند. این آزمایشگاهها کیفیت شرابها را صد درصد تایید می کنند. در این رابطه خواستیم با مقامات روس صحبت کنیم اما پاسخی دریافت نکردیم و تنها مدیر آزمایشگاههای کنترل کیفیت مواد غذایی مولداوی به ما پاسخ داد.

او تاکید کرد: “ آنها(روسها) اشتباه می کنند. شراب مولداوی به بازارهای اروپایی صادر می شود و در این راستا هیچ مشکلی با اروپایی ها نداشته ایم. این روسها هستند که مشکل تراشی می کنند.” . وزیر کشاورزی مولداوی معتقد است شراب مولداو اهمیتی زیادی نزد روسها دارد و آنها قدر شراب مولداو را می دانند.

واسیل بوماکوف، وزیر کشاورزی مولداوی می گوید: “هفتاد درصد از شرابهای مورد مصرف در روسیه را شرابهای مولداو تشکیل می دهند. تمام کسانی که در اتحاد جماهیر شوروری زیسته اند ارزش شراب مولداو را می دانند. آنها شرابهای مولداو را خطرناک نمی شمارند.” در برخی از مناطق مولداوی، مانند اوکراین، زبان غالب زبان روسی است. روس زبانان این مناطق مخالف نزدیکی کشورشان به اتحادیه اروپایی هستند. حدود ۴۰۰ هزار تن از اهالی مولدوای در روسیه کار و معاش خانواده را تامین می کنند. دولت روسیه، اخیرا، قوانین سخت مهاجرتی را برای آنها وضع کرده است. در مقابل، اتحادیه اروپا قول داده است که بزودی صدور روادید برای شهروندان این کشور را آسانتر از گذشته خواهد کرد.

داسیان چیولو، کمیسر کشاورزی اروپا می گوید: “مولداوی بی تردید از لحاظ فرهنگی، از نگاه تاریخی و از نگاه شهروندانش تمایل بیشتری بسوی اروپا دارد… در مقابل اتحادیه اروپا وظیفه ای جدی در مقابل این نگاه و منظر دارد.”

واسیلی بوماکوف، وزیر کشاورزی مولداوی هم معتقد است: “امروز اتحادیه اروپا بازاری با ۵۰۰ میلیون مصرف کننده را به ما پیشنهاد می دهد، مولداوی دو انتخاب ندارد، انتخاب ما روشن است یا به سوی غرب می رویم یا به هیچ کجا نمی رویم.”

افکار عمومی در این کشور دوپاره اند، ۴۴ درصد تمایل به غرب دارند و ۴۰ درصد به شرق. سال ۲۰۱۴ برای این کشور حساس است. آیا روابط سیاسی با روسیه تقویت خواهند شد؟ آیا توافقنامه های جدید با اتحادیه اروپا امضا خواهند شد. مولداوی فقیرترین کشور اروپاست و صادقانه، به سویی خواهد رفت که دستی برای کمک دراز شده است.

Interview bonus : Dacian Ciolos, Commissaire européen en charge de l’Agriculture

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت

زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟

مسیر بالکان غربی، دروازه جدید مرگ برای پناهجوها