بزرگترین توربین بادی جهان رکورد تولید برق در یک روز را شکست

مزرعه بادی در شهرستان شانگیی چین
مزرعه بادی در شهرستان شانگیی چین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بزرگترین توربین بادی جهان، رکورد بیشترین برق تولید شده توسط یک توربین را در یک روز شکست. توربین غول‌پیکر «گلدوایند» در استان فوجیان چین این رکورد را برجای گذاشته است. اول سپتامبر، این توربین بادی با قطر ۲۵۲ متر، در طول ۲۴ ساعت، ۳۸۴.۱ مگاوات ساعت برق تولید کرد.

آگهی

این میزان تولید برای برق‌رسانی به حدود ۱۷۰ هزار خانه یا ۳۸ میلیون ال‌ای‌دی یا ۲.۲ میلیون کیلومتر رانندگی با یک خودروهای الکتریکی کافی است. این میزان تولید همچنین از رکورد قبلی ۳۶۴ مگاوات ساعتی که در ماه اوت در دانمارک ثبت شد هم فراتر است. البته رکورد در تولید برق به دلیل طوفانی در جنوب شرق چین بود.

چرا توربین «گلدوایند» می‌تواند در طوفان هم به کارش ادامه دهد؟

بیشتر توربین‌های بادی نمی‌توانند در شرایط طوفانی کار کنند. طوفان هایکوی هم بسیاری از مزارع بادی را به تعطیلی کشاند. 

با این حال، توربین «گلدوایند» می‌تواند زمانی که سرعت باد زیاد می‌شود تیغه‌های خود را با سرعت تنظیم کند و اجازه دهد برق بیشتری تولید شود. 

روتور توربین «گلدوایند»، ۲۵۲ متر، یعنی حدود ۲.۵ برابر زمین فوتبال است و هر تیغه آن می‌تواند به بیش از دو سوم سرعت صوت برسد. 

کدام کشورها از نظر انرژی بادی در جهان پیشتاز هستند؟

چین از نظر انرژی بادی در جهان پیشتاز است. پکن در سال ۲۰۲۱، بیش از هر کشور دیگری در جهان در پنج سال گذشته، توربین بادی در دریا نصب کرده است. 

چین به تنهایی ۴۹ درصد از ۶۴.۳ گیگاوات کل ظرفیت بادی فراساحلی جهان در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است. سهم اروپا ۴۷ درصد است. 

این کشور همچنین در حال برنامه ریزی برای راه‌اندازی بزرگترین مزرعه بادی جهان است؛ تاسیساتی آنقدر بزرگ که می‌تواند کل برق نروژ را تامین کند. قرار است کار روی این پروژه قبل از سال ۲۰۲۵ آغاز شود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این ابرقدرت جهانی امیدوار است که تا سال ۲۰۲۵ یک سوم برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید کند. با این حال، این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ به انتشار صفر خالص گازهای گلخانه‌ای برسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چند درصد برق جهان از انرژی هسته‌ای تولید می‌شود و چرا اهمیت آن روز به روز بیشتر می شود؟

ویدئو؛ اعتیاد به آدرنالین و صعود مورچه‌وار به ارتفاع ۱۰۰ متری توربین‌های بادی

پایان احتمالی تغییر ساعت در اروپا؛ آیا جلو کشیدن ساعت باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شود؟