از خوزستان تا اروپا و آمریکا؛ تغییرات اقلیمی تابستان ۲۰۲۳ را برای ۸۰ درصد جمعیت روی زمین گرم‌تر کرد

موج گرمای ماه ژوئیه در جهان
موج گرمای ماه ژوئیه در جهان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مطالعه جدید نشان داده است که گرمایش جهانی ناشی از فعالیت‌های انسانی، ماه ژوئیه را برای ۸۰ درصد مردم روی زمین گرم‌تر کرده است و بیش از ۲ میلیارد نفر روزانه گرمای ناشی از تغییرات آب و هوایی را احساس کرده‌اند.

آگهی

بر اساس گزارش جدید جدید موسسه «مرکز علوم اقلیمی»، یک سازمان غیرانتفاعی علمی که به تغییرات آب و هوایی می‌پردازد، بیش از ۶.۵ میلیارد نفر یا ۸۱ درصد از جمعیت جهان در ماه ژوئیه برای حداقل یک روز حرارت بالای حاصل از گرمایش زمین را تجربه کرده‌اند.

اندرو پرشینگ، معاون این مرکز، در این باره گفت: «ما تقریباً در همه جا در حال تجربه تغییرات آب و هوایی هستیم.»

محققان در این مطالعه ۴ هزار و ۷۱۱ شهر را مورد بررسی قرار دادند و اثر تغییرات آب و هوایی را در ۴ هزار و ۱۹ شهر در ماه ژوئیه مشاهده کردند. به گفته دانشمندان، این ماه گرم‌ترین ماه ثبت‌شده روی زمین بوده است که در آن تغییرات آب و هوایی تأثیر قابل توجهی بر میانگین دمای روزانه داشته‌اند.

بنابر محاسبات مطالعه جدید، سوزاندن زغال سنگ و نفت و گاز طبیعی احتمال گرم شدن دستکم یک روز در این شهرها را سه برابر بیشتر کرده است. در ایالات متحده، جایی که بیشترین تأثیر آب و هوا در ایالت فلوریدا مشاهده شده است، بیش از ۲۴۴ میلیون نفر به دلیل تغییرات آب و هوایی در ماه ژوئیه گرمای بیشتری را احساس کرده‌اند.

تغییرات آب و هوایی باعث شده ۲ میلیارد نفر از مردم زمین، که در یک کمربند عمدتاً گرمسیری در سراسر جهان سکونت دارند، هر روز از ماه ژوئیه را سه برابر گرم‌تر احساس کنند. این آمار شامل ساکنان شهرهایی همچون مکه در عربستان سعودی و سن پدرو سولا در هندوراس می‌شود.

عکس: آسوشیتد پرس
زمین در ماه ژوئیه گرم‌ترین روزهای خود را تجربه کرده استعکس: آسوشیتد پرس

در میان کشورهای اروپایی، ایتالیا از کشورهایی است که گرم‌ترین روزهای قاره سبز را در ماه ژوئیه به نام خود ثبت کرد. مطابق داده‌های آژانس فضایی اروپا، دما در روز ۱۰ ژوئیه در شهر رم پایتخت این کشور از ۴۵ درجه سانتیگراد فراتر رفته است، این در حالی است که مناطق دامنه شرقی کوه اتنا در سیسیل دمایی بالاتر از ۵۰ درجه را تجربه کرده‌اند.

گرم‌ترین روز ژوئیه چه روزی بوده است؟

۱۰ ژوئیه روزی است که بیشترین تأثیر تغییر آب و هوایی در آن مشاهده شده است. در این روز ۳.۵ میلیارد نفر حرارت شدید حاصل از گرمایش زمین را تجربه کردند. این البته متفاوت از گرم‌ترین روز جهان است که ۷ ژوئیه بوده و توسط گروه مطالعات اقلیمی دانشگاه مین آمریکا به ثبت رسیده است.

مطالعه جدید هنوز توسط نشریات مرجع علمی داوری نشده است، با این حال با توجه به روش به کار رفته در تحلیل داده‌ها آکادمی ملی علوم آمریکا آن را از نظر فنی معتبر می‌داند.

چگونه دانشمندان می‌دانند که باید تغییرات آب و هوایی را مقصر گرمای یک روز قلمداد کنند؟

بیش از یک سال پیش مرکز علوم اقلیمی یک ابزار اندازه‌گیری به نام «شاخص تغییر اقلیم» (Climate Shift Index) را توسعه داد.

این شاخص با استفاده از پیش‌بینی‌ها، مشاهدات و شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای در اروپا و ایالات متحده، تأثیر تغییر آب و هوا را (در صورت وجود) بر دما در سراسر جهان محاسبه می‌کند.

دانشمندان برای اینکه بفهمند آیا گرمای یک روز حاصل تغییرات اقلیمی بوده یا نه، دمای ثبت‌شده را با جهانی شبیه‌سازی شده بدون تغییرات اقلیمی (که دما در مجموع ۱.۲ درجه کمتر است) مقایسه می‌کنند تا احتمال طبیعی بودن گرما را دریابند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گابریل وکی، دانشمند تغییرات اقلیمی در دانشگاه پرینستون آمریکا، در این باره می‌گوید: «همه ما دیگر باید به امواج گرمایی منفردی که با گرمایش جهانی مرتبط هستند عادت کرده باشیم. متاسفانه همانطور که این مطالعه به زیبایی نشان می‌دهد، این ماه اکثریت قریب به اتفاق مردم این سیاره طعم تاثیر گرمایش جهانی بر حرارت شدید هوا را چشیده‌اند.»

همزمان با موج گرمای شدید در مناطق مختلف جهان در ماه ژوئیه ، شهرهای ایران نیز حرارت بالایی را تجربه کرده‌اند.

به گزارش ادارات هواشناسی ایران، در این ماه دستکم پنج شهر در استان خوزستان شامل اهواز، امیدیه، شوش، رامهرمز و آغاجاری دمای بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد را از سر گذراندند. این در حالی است که بسیاری از شهرهای دیگر ایران نیز شاهد حرارتی بالای ۴۰ درجه بوده‌اند.

عسلویه در جنوب ایران دمای شرجی بالای ۶۶ درجه را در ماه ژوئیه ثبت کرده است

در این میان بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی ملی آمریکا، روز ۱۷ ژوئیه شاخص گرما (میزان شرجی بودن هوا) در عسلویه در جنوب ایران به «دمای ظاهری» ۶۶.۷ درجه رسید.

مطابق این گزارش، دمای هوا در این روز در فرودگاه بین‌المللی خلیج فارس عسلویه ۴۰ درجه ثبت شد که ترکیب آن با رطوبت ۶۵ درصد، شاخص گرمای ۶۶.۷ درجه سانتی‌گراد را در این منطقه ایجاد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش فقر و آوارگی در عراق در پی خشکسالی و سدسازی‌های ایران و ترکیه

چرا توفند مدیترانه‌ای «دانیل» و سیل در لیبی تا این حد مرگبار بود؟

آنتی‌سیکلون‌ها، تغییرات آب و هوایی و گرمایش اقیانوس‌ها؛ علم از دلایل موج گرمای اروپا چه می‌گوید؟