هیدروژن سبز؛ چگونه با نیمی از آب مخزن توالت فرنگی می‌شود انرژی چند روزه خانه را تامین کرد؟

وایتِآ کَئوئن، بنیانگذار شرکت اِنَپتر(نفر سوم از راست)
وایتِآ کَئوئن، بنیانگذار شرکت اِنَپتر(نفر سوم از راست) Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هیدروژن سبز روزی می‌تواند به طور کامل جایگزین سوخت‌های فسیلی شود؛ رویایی که یک شرکت آلمانی معتقد است کلید تحقق آن را به دست آورده است.

آگهی

هیدروژن سبز روزی می‌تواند به طور کامل جایگزین سوخت‌های فسیلی شود؛ رویایی که یک شرکت آلمانی معتقد است کلید تحقق آن را به دست آورده است.

وایتِآ کَئوئِن که خود متولد «نیو کالدونیا»(New Caledonia)، جزیره‌ای تحت قلمرو فرانسه در جنوب غربی اقیانوس آرام است و از کودکی با تاثیر تغییرات آب و هوایی بر محیط زیست این جزیره آشنا شده، موفق شده تا آرزوی دوران نوجوانی خود را مبنی بر جایگزینی سوخت دیزلی ژنراتورها با سوخت پاک، سه سال پس از تاسیس شرکت اِنپتر(Enapter) در آلمان به مرحله عملی شدن برساند.

خانم کئوئن که تحصیلات خود را در مونترال کانادا پشت سرگذاشته معتقد است که با درک پتانسیل هیدروژن سبز برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی، تغییر مدنظر خود را آغاز کرده و در تلاش است تا در آینده‌ای نزدیک این سوخت پاک را از نظر قیمتی با سوخت‌های فسیلی قابل رقابت کند. 

شرکت انپتر تا کنون الکترولیزهای غشایی تبادل یونی ساخت خود را در بیش از ۱۰۰ پروژه در ۳۳ کشور جهان مستقر کرده است. این فناوری برق تجدیدپذیر را به هیدروژن سبز تبدیل می‌کند.

الکترولیزهای ساخت این شرکت که ای‌ئی‌ام(AEM) نامگذاری شده سریعتر و ارزانتر از تصور اولیه محققان ساخته شده و قادرند سوخت پاک خودروها و هواپیماها، صنعت برق و گرمایش خانه‌ها را تامین کنند. شرکت انپتر همچنین ژانراتورهایی بر پایه سوخت هیدروژن سبز ساخته که اخیرا برنده جایزه زیست محیطی ارث‌شات(Earthshot) شده که از سوی شاهزاده ویلیام، دوک کمبریج، بنیانگذاری شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در واقع، بیشتر هیدروژن موجود در سیاره زمین در آب محبوس شده است. هیدروژن به اصطلاح «سبز» روشی برای استخراج بدون انتشار آن است. این استخراج متکی به انرژی تجدیدپذیر است که برای برق‌رسانی به الکترولیز‌ها استفاده می‌شود. الکترولیز فرآیند شیمیایی مورد نیاز برای جداسازی اتم‌های هیدروژن و اکسیژن موجود در آب است.

استخراج هیدروژن از این طریق به دلیل راندمان پایین و هزینه بالا با انتقاداتی روبرو بوده است. با این حال، شرکت انپتر با ساخت الکترولیزهای جدید این مانع را برای استخراج هیدروژن سبز رفع کرده است.  

شرکت انپتر اعلام کرده که دستگاه الکترولیز آن با استفاده از حدود ۲.۴ لیتر آب، هیدروژن سبز کافی برای تامین انرژی یک خانه که دو نفر ساکن آن است را به مدت چند روز تامین می‌کند.  با این حال، تعداد دقیق این روزها به ظرفیت ذخیره انرژی بستگی دارد. این مقدار آب معادل نیمی از آبی است که برای یک بار شستشوی توالت فرنگی(۵ لیتر) و هشت برابر کمتر از آب مصرفی ماشین ظرفشویی(۲۰ لیتر) مصرف می‌شود.

جایزه ارث‌شات به این شرکت کمک کرده تا ساخت کارخانه این الکترولیزها را از شش هفته پیش آغاز کند. خانم کئوئن امیدوار است که تولید انبوه الکترولیزها از ابتدای سال ۲۰۲۳ آغاز شود و انپتر بتواند تا سال ۲۰۵۰ حدود ۱۰ درصد هیدروژن سبز مورد نیاز جهان را تولید کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کدام کشورهای اروپایی بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند؟

مردم کدام کشورهای اروپایی سردترین خانه‌ها را در زمستان تحمل می‌کنند؟

انتخابات پارلمان اروپا؛ مقابله با تغییرات آب و هوایی دغدغه اصلی رأی‌دهندگان کدام کشورهاست؟