NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

کارشناسان از تخریب تخت جمشید توسط گلسنگ‌ها ابراز نگرانی کردند

گلسنگ‌ها در تخت جمشید
گلسنگ‌ها در تخت جمشید Copyright عکس از حسین خسروی، خبرگزاری تسنیم
Copyright عکس از حسین خسروی، خبرگزاری تسنیم
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی از مواجه شدن شهر باستانی تخت جمشید با خطر جدی تخریب توسط گُلسَنگ‌ها خبر داد.

آگهی

بر پایه این گزارش، این موجودات جلبکی و قارچی در دل ویرانه‌های تخت جمشید لانه کرده‌ و در حال فرسایش مدام آن هستند. البته کارشناسان ایرانی در تلاش برای از بین بردن این موجودات هستند.

شهرام رهبر، مسئول مرمت تخت جمشید در این گزارش نسبت به تخریب نقش برجسته‌های موجود در پرسپولیس ابراز نگرانی کرد. او گفت: «این جدی ترین مشکل به ویژه برای کنده کاری‌ها و نقش برجسته‌های روی سنگ‌هاست. این موجودات می‌توانند این آثار را ظرف پنجاه تا صد سال به گرد و غبار تبدیل کنند.»

محمد سهرابی، متخصص گلسنگ، توضیح داد: «گلسنگ‌ها قادرند که مواد معدنی را متلاشی کنند و تا بیش از ۱.۵ سانتیمتر در سطوح سنگ نفوذ کنند. این موجودات در پی بارش باران های اسیدی و آب و هوای خشن بیابانی به وجود می‌آیند و رشد گونه‌هایی از آن نیز از عوارض صنعتی شدن به شمار می‌رود.»

آقای سهرابی افزود: « در ایران بیش از سه هزار گونه گلسنگ شناسایی شده است که ۵۰۰ تا ۷۰۰ گونه آن در بناهای تاریخی رشد می‌کنند.»

او ابراز تاسف کرد: «بسیاری از نقوش پیچیده تخت جمشید به دلیل رشد گلسنگ‌ها از بین رفته است.»

عکس از حسین خسروی
عکس از حسین خسرویخبرگزاری تسنیم

البته آقای رهبر توضیح داد که کارکنان بخش مرمت پرسپولیس به طور مداوم در حال مبارزه با گلسنگ‌ها هستند، او توضیح داد: «گلسنگ‌ها را با مواد ویژه می‌پوشانیم و بعد از یک هفته این کار را تکرار می‌کنیم تا آنقدر ضعیف شوند که با دستگاه مکنده پاک شوند.»

او ادامه داد: «ما با استفاده از تکنیک‌های مدرن مانند لیزر و موادی که مانند آنتی‌بیوتیک عمل می‌کنند، به طور مداوم در حال نابود کردن گلسنگ‌ها هستیم.»

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

به گفته کارشناسان ایرانی، افزون بر تخت جمشید، آثار تاریخی دیگری در ایران مانند کتیبه بیستون در استان کرمانشاه تحت تأثیر رشد گلسنگ‌ها قرار گرفته و در حال تخریب است.

نگرانی‌های عمومی نسبت به تخریب آثار باستانی در ایران در پی اذعان علی دارابی، معاون وزیر میراث فرهنگی، به این که سرانه بودجه مرمت هر بنای تاریخی ۱۳ میلیون تومان است، افزایش یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر بهداشت ایران دستور توقف تمامی احکام انضباطی دانشجویان منتقد را صادر کرد

نام شجریان در شیراز با حافظ پیوند خورد

وضعیت قرمز کم‌آبی در اصفهان، شیراز و مشهد