برگزاری نمایشگاه «مد سازگار با محیط زیست» در برلین

برگزاری نمایشگاه «مد سازگار با محیط زیست» در برلین
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ورود فناوری های نوین به دنیای مد، تحولات شگرفی را در این صنعت به وجود آورده؛ از جمله گسترش فعالیتها در بخش «مد سازگار با محیط زیست» که اکنون به بازار کار مهمی تبدیل شده…

آگهی

ورود فناوری های نوین به دنیای مد، تحولات شگرفی را در این صنعت به وجود آورده؛ از جمله گسترش فعالیتها در بخش «مد سازگار با محیط زیست» که اکنون به بازار کار مهمی تبدیل شده است.

نمایشگاه مد سبز و مطابق با اخلاق امسال نیز برای ششمین سال و طی روزهای ۲۸ تا ۳۰ دی (۱۷ تا ۱۹ ژانویه) در برلین برگزار شد. در نمایشگاه امسال ۱۷۹ برند حضور داشتند و به ارائه محصولاتی در صنعت مد پرداختند که با محیط زیست سازگارترند.

شرکت آلمانی کونرت (Kunert) تولید کننده جورابهای زنانه، محصولی جدید را به بازار معرفی کرد. نوعی جوراب توری که اگرچه در ظاهر مانند دیگر جورابهاست اما ماده ای که در ساخت آن استفاده شده، در واقع تورهای ماهی گیری بازیافت شده هستند. تورهایی که در دریاها و اقیانوس ها رها شده بودند.

#Grüne#Mode#Greenshowroom & #Ethical#Fashion#Show#Berlinhttps://t.co/tPJ0cXNOHEFreshFashionC1</a> <a href="https://t.co/KWvqbFNzVl">pic.twitter.com/KWvqbFNzVl</a></p>&mdash; Nicoletta De Rossi (CiaoNico) January 23, 2017

سوزان مایر، مدیر شرکت می گوید: «ما این کار را مشترکا به همراه شریکمان اکونیل (Econyl) انجام دادیم. تورهای ماهی گیری خرد و مواد دیگری همچون بقایای فرش به آن اضافه شدند. سپس رطوبت آن گرفته و درنهایت به محصولی یک تکه تبدیل شدند. جورابهای زنانه را از این محصول ساختیم.»

کفش های پاشنه بلند محصول الینا شوئرفلد (Alina Schuerfeld) طراح آلمانی نیز به کمک اقیانوس و از پوست های دور انداخته ماهی آزاد تهیه شده اند. می توان پوست این ماهی را به نوعی چرم تبدیل کرد، شبیه به کاری که در کفاشی با پوست مار انجام می شود اما این چرم، نرم تر است. بهای این کفش ها گرانتر هستند و برای خرید کفشی با پوست ماهی باید حدود ۴۶۸ یورو پرداخت.

شرکت یونانی اکسالو (Exallo) پاپیون هایی از جنس چوب به نمایش گذاشت. اکسالو این پاپیون های دست ساز را از چوبهایی مقاوم تهیه کرده و به کمک لیزر برش داده است. بهای هر کدام از این پاپیونها ۵۵ یورو است.

از دیگر محصولات نمایشگاه برلین، کرواتهای ابریشمین شرکت سوئیسی کارپاسوس (Carpasus) بودند.
طی قرن های ۱۷ تا ۱۹ میلادی ابریشم یکی از مهمترین صنایع در ایالت زوریخ سوئیس به شمار می آمد اما از دهه ۱۹۳۰ میلادی با آغاز واردات محصولات ارزان قیمت ابریشمی، از شمار شرکتهای سوئیسی فعال در این بخش کاسته شد.
اکنون صنایع سوئیسی به کمک کشاورزان این کشور آمده اند و به این ترتیب بار دیگر تولید ابریشم در سوئیس افزایش یافته است. سال گذشته کشاورزان سوئیسی توانستند ۳۰ کیلوگرم از ابریشم مورد نیاز شرکت کارپاسوس را تامین کنند.

میشائل زِش، از بنیانگذاران کارپاسوس می گوید: «برای ما بسیار خوب است که یک بار دیگر تولید ابریشم در سوئیس رونق یابد. این کار باعث درآمدزایی برای کشاورزان هم می شود. ما یک برند سوئیسی هستیم و می توانیم تولیدات محلی داشته باشیم. امیدواریم که بتوانیم به رونق دوباره صنعت ابریشم در سوئیس کمک کنیم.»

داده ها، هوش مصنوعی و تکنولوژی روز به روز بیشتر وارد دنیای مد می شوند.
یکی از دیدنی های نمایشگاه امسال برلین در این زمینه، یقه ای برای آینده بود. این یقه که توسط جاسنا روک، طراح بلژیکی ساخته شده بود. یک طراحی نوآورانه که انسان را به یاد فیلم های تخیلی می انداخت. در این یقه، موتور کوچکی وجود داشت که باعث حرکت یقه می شد. این موتور به کمک مجموعه ای از حسگرهای «الکتروانسفالوگرافی» با مغز انسان در ارتباط بود.

طراح این یقه می گوید: «این حسگرها امواج را از مغز دریافت می کنند و به یقه می فرستند و یقه بسته به اینکه شما در چه شرایطی احساس راحتی می کنید، به این امواج واکنش نشان می دهد. مثلا اگر شما به این دلیل که من خیلی به شما نزدیک شده ام احساس ناراحتی بکنید یا دچار استرس شوید، یقه جمع می شود و چیزی شبیه به پیله را در اطراف شما تشکیل می دهد.»

شرکت آلمانی مون برلین (Moon Berlin) اپلیکیشنی را برای طراحی لباس معرفی کرد. گوشی های هوشمند دارای این اپلیکیشن می توانند طرح های گرافیکی روی تی شرتهای تولیدی این شرکت را اسکن و در گرافیک آن تغییراتی بوجود آورند.

لباس های روشن طراحی شده توسط آنیا دراگان، طراح اسلوونیایی نیز از دیگر محصولات نمایش داده شده در برلین است.

آنیتا تیلمن، از سازمان دهندگان نمایشگاه با اشاره به اینکه فناوری های نوین، صنعت مد را بشدت دستخوش تحولات کرده است، می گوید: «به نظر من این تحولات به سرعت و به شکل گسترده ای مورد استفاده مردم قرار می گیرد و مردم به آنها عادت می کنند. زیرا تا زمانیکه فناوری ها ساده و برای مردم مفید باشند، مردم از آنها استفاده خواهند کرد. این راه طبیعی تکامل است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هفتهٔ صنایع خلاق باکو؛ مسابقهٔ طراحی بازی کامپیوتری و جشنوارهٔ فیلم‌های موبایلی

رونمایی از مینیاتورها و نسخ کهن خطی در کنگره میراث فرهنگی ازبکستان

«گاه و بیگاه» با هوش مصنوعی؛ بیتل‌ها پس از ۵۴ سال به صدر جدول ترانه‌های محبوب بریتانیا رسیدند