منتخبی از بهترین فیلم های مستقل و غیرهالیوودی سال ۲۰۱۵

منتخبی از بهترین فیلم های مستقل و غیرهالیوودی سال ۲۰۱۵
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

منتخبی از بهترین فیلم های مستقل و غیرهالیوودی سال ۲۰۱۵ این گزارش به منتخبی از بهترین فیلم های متفاوت و مستقل سال ۲۰۱۵ می پردازد. فیلم های کمدی، سیاسی

آگهی

منتخبی از بهترین فیلم های مستقل و غیرهالیوودی سال ۲۰۱۵

این گزارش به منتخبی از بهترین فیلم های متفاوت و مستقل سال ۲۰۱۵ می پردازد. فیلم های کمدی، سیاسی و روایت های دورنی کارگردان هایی از کشورهای مختلف که هر یک دریچه ای به دنیای ما باز می کنند اما از لنز سینماگری متفاوت.

فیلم «قوچ» ساخته گریمار هاکونارسون (Rams, Grímur Hákonarson) از کشور ایسلند. داستان دو برادر بیگانه از هم است هم که پس از سال ها مجبور به آشتی و آغاز گفتگو می شوند. دام و گوسفند مهمترین و حیاتی ترین محور زندگی این دو برادر است که در روستایی دورافتاده زندگی می کنند. بیماری شایع در بین گوسفندان این دو را وادار به برقراری ارتباط دوباره می کند.
سادگی و طنز کارگردان تصویری دوست داشتنی از زندگی روستایی رسم می کند که در آن تغییر به آسانی روی نمی دهد.

«سفری به ساحل» (Journey to the Shore, Kiyoshi Kurosawa) ساخته کیوشی کوروساوا کارگردانی که به ساختن فیلم های ترسناک و دلهره آور شهرت دارد، داستانی از عشق، از دست دادن عزیز و درد فراق است. یوسوکه، سه سال پس از مرگ به زندگی همسر بیوه اش باز می گردد و از او می خواهد طی یک سفر، کسانی را ملاقات کند که در زندگی برای او عزیر بودند. این سفر آنها را به نواحی روستایی ژاپن می برد، سفری به مرز واقعیت و دنیای رویاها که از کنار ارواح و اشباح گذر می کند.

فیلم «خرچنگ» ساخته یورگوس لانتیموس (The lobster، Yorgos Lanthimos) عشق چیست؟ کارگردان یونانی در فیلمش به این سوال پاسخی غریب می دهد. فیلم در جامعه ای روی می دهد که تجرد در آن پذیرفته نمی شود و جرم به حساب می آید. به مجردها مهت ۴۵ روزه داده می شود تا زوجی بیایند در غیر اینصورت به حیوان تبدیل می شوند.

«مادر من» ساخته نانی مورتی کارگردان ایتالیایی (Mia Madre، Nanni Moretti) روایت مواجهه یک زن با مرگ مادرش را بیان می کند. داستان فیلم بر محور زندگی کارگردان موفقی به نام مارگاریتا می گردد که بین ضرورت های کار حرفه ای و کنار آمدن با فقدان مادر و اندوه خود در تقلا است و با توفان احساسات دست و پنجه نرم می کند. «فیلم مادر» بر اساس تجربه شخصی کارگردان ساخته شده است.

در میان این فیلم های برگزیده سال ۲۰۱۵ ، بسیاری به موضوعات سیاسی و اجتماعی معاصر پرداخته اند. از جمله «صدای خشم»، ساخته میگل گومز، کارگردان پرتغالی (Miguel Gomes, O som e a fúria) با مجموعه ای رویدادهای تراژيک – کمدی تصویری از تاثیر سیاست های سختگیرانه دولت بر زندگی مردم پرتغال عرضه می کند. فیلم نشان می دهد که این سیاست ها چگونه به بروز شدیدترین بحران های اجتماعی دوره معاصر در این کشور منجر شده است. کارگردان با ترکیب داستان و مستند صدای مردمی می شود که زندگیشان با پیامدهای سخت ناشی از بیکاری دگرگون شده است.

«موستانگ» ساخته دنیز غمزه ارگوون (Mustang، Deniz Gamze Ergüven) کارگردان ترکیه ای، فیلمی در ستایش آزادی و محکوم کردن محدودیت های جامعه بسته و محافظه کار برای زنان و دختران است. «موستاگ» تصویری از زندگی پنج خواهر جوان در روستایی دور افتاده و چالش های آنها برای یک زندگی فارغ از محدودیت است. فیلم تا کنون جوایز متعددی کسب کرده و کارگردان آن گفته که آن را بر اساس تجربه شخصی خود و نزدیکانش ساخته شده است.

آخرین فیلم برگزیده، کمدی به نام «مادر دوم» ساخته آنا مولایرت (Que horas ela volta de Anna Muylaert) است. فیلم به نابرابری های اجتماعی در برزیل می پردازد. «مادر دوم» زندگی مستخدم خانگی یک خانواده ثروتمند در سائوپولو است که عضوی از خانواده شمرده می شود. او که بچه های خانواده را مانند فرزند خود بزرگ کرده است در شرایط نا مناسب و دشوار در همان خانه زندگی می کند. فیلم با ورود دختر جوان او که برای امتحان ورودی دانشگاه به سائوپولو آمده وارد مسیر تازه ای می شود.

این فیلم های برگزیده و پیشنهادی ما است. اما فیلمهای شما کدام هستند. پیشنهادهای خود را از طریق شبکه های اجتماعی برای ما بفرسیتد. سال خوشی برایتان آروز می کنیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد