"نوعی نگاه" در کن امسال ۵ جایزه داشت

"نوعی نگاه" در کن امسال ۵ جایزه داشت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از جوایز بخش مسابقه اصلی، جایزه بخش «نوعی نگاه» شاخص ترین جایزه جشنواره فیلم کن است. در نوعی نگاه که سینمای اصیل و جسورانه تر و معمولا فیلمسازان

آگهی

پس از جوایز بخش مسابقه اصلی، جایزه بخش «نوعی نگاه» شاخص ترین جایزه جشنواره فیلم کن است. در نوعی نگاه که سینمای اصیل و جسورانه تر و معمولا فیلمسازان نه چندان مشهور را مورد توجه قرار می دهد، امسال ۱۹ فیلم رقابت کردند.

هیات داوران این بخش به ریاست “ایزابلا روسلینی“، جایزه اصلی را به فیلم ایسلندی “قوچ” ساخته “گریمور هاکونارسون” اهدا کرد.

“ایزابلا روسلینی” می گوید: «ما با این فیلمها به کشورهای بسیاری سفر کردیم. حرفهای مختلفی را شنیدیم، اما درنهایت انتخابمان فیلم قوچ بود».

خلاصه داستان فیلم قوچ چنین است: در دره ای فراموش شده در ایسلند، دو برادر که به بازنشستگی نزدیک می شوند، نزدیک ۴۰ سال است با یکدیگر قهر هستند. اما آنها مجبور می شوند برای نجات چیزی که برای هردویشان عزیز است متحد شوند: برای نجات قوچشان.

در بخش نوعی نگاه، به موازات بخش مسابقه اصلی کن استعدادهای جوان فیلمسازی کشف و از آنها حمایت می شود.

گریمور هاکونارسون، کارگردان قوچ می گوید: «این افتخار بزرگی است. اصلا انتظارش را نداشتم. این دومین فیلم من بود و با آن جایزه گرفتم اما در همین بخش نوعی نگاه، بسیاری از فیلمسازان نامی و فیلمهای خیلی خوبی حضور داشتند».

داوران نوعی نگاه، جایزه استعداد ویژه را به فیلم کمدی “گنجینه” ساخته فیلمساز رومانیایی “کرنلیو پرومبو” اختصاص دادند.

داستان این فیلم در بخارست می گذرد. کوستی پدر یک خانواده جوان است. روزی همسایه اش به او می گوید که مطمئن است در باغ پدربزرگش گنجی وجود دارد. او می گوید اگر کوستی برای یک روز یک دستگاه گنج یابی را اجاره کند، می تواند در کشف و استفاده از گنج با وی سهیم شود. کوستی ابتدا مردد است اما در نهایت مشتاق ماجراجویی می شود.

کرنلیو پرومبو می گوید: «خیلی خوب است. من برای این فیلم خیلی خوشحالم. همین که در جشنواره پذیرفته شدیم برایم یک جایزه بود و حالا یک جایزه دیگر هم داریم. این یک شروع عالی برای این فیلم بود».

جایزه ویژه هیأت داوران نوعی نگاه نیز به فیلم “خورشید بالا آمده” ساخته “دالیبور ماتانیک” از کرواسی تعلق گرفت. در این فیلم، در سه دهه مختلف و در دو روستای نزدیک به هم، ۳ داستان از عشقهای ممنوعه روایت می شوند.

از دیگر جوایز این بخش، جایزه “آینده نویدبخش” بود که به طور مشترک به فیلم “ناهید” ساخته “آیدا پناهنده” از ایران و فیلم “ماسان” به کارگردانی “نیراج گایوان” از هند تعلق گرفت.

فیلم “سفر به ساحل” ساخته “کیوشی کوروساوا“، کارگردان ژاپنی نیز جایزه بهترین کارگردانی را از بخش نوعی نگاه دریافت کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد