اجرای اپرالیا در مسکو، به رهبری پلاسیدو دومینگو

با همکاری
اجرای اپرالیا در مسکو، به رهبری پلاسیدو دومینگو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

In partnership with:

اپرالیا، نوعی از موسیقی اپرایی اسپانیایی است که خالق آن کسی نیست جز تنور مشهور “پلاسیدو دومینگو”. اپرالیا که امسال در مسکو به روی صحنه می آید، توانسته بیشترین رقابت را در بین صداهای اپرایی کلاسیک دامن بزند.

برای اجرای اپرالیا در مسکو، هیئت ژوری از بین چهل شرکت کننده، سیزده نفر را انتخاب کرده است.

“پرتی ینده“، سوپرانوی مشهور، که برای اجرای اپرالیا برنده شده است می گوید: “گویی روی ماه ایستاده ام. آنها که اپرالیا را می شناسند می دانند که برنده شدن در آن چه کار بزرگی است.”

می توان گفت که پلاسیدو دومینگو، تنور و رهبر ارکستر، در سال 1993 با خلق اپرالیا، برانگیزنده مهمترین رقابتها در اپرای دوران ماست.

خود او می گوید:

“اپرالیا رویای من است. در میان آنچه می خوانم، رهبری می کنم و روی صحنه می آورم، مهمترین چیز برایم اپرالیاست.

اپرالیا، صحنه رقابت را هر سال در یک شهر جدید برپا می کند و اکنون برای اولین بار در روسیه به روی صحنه می آید.

پلاسیدو دومینگو، خودش در همه مراحل تدارک اپرا کمک می کند و سپس رهبری صحنه را به دست می گیرد.

برای پرتی ینده سوپرانوی 26 ساله آفریقای جنوبی ، ده سال پیش، کشف اپرا توانست زندگی او را برای همیشه تغییر دهد.

او در این زمینه می گوید:

“اولین باری که اپرا دیدم، سال 2001 بود. همراه خانواده ام در حال تماشای تلویزیون بودم که قطعه ای توجهم را جلب کرد. این قطعه موزیک، ده ثانیه، فقط ده ثانیه بود، و حسی را به من داد که باید می داد ولی دقیقا نمی دانستم که چه چیزی است. روز بعد نزد معلم دبیرستانم رفتم و پرسیدم: من این قطعه را از تلویزیون شنیدم. این چیست؟ او به من گفت که این اپرا است و من گفتم: آیا هرکسی می تواند آنرا اجرا کند؟ زیرا یک چیز ماورای طبیعی در آن هست؟”

پرتی ینده، مانند همه آنهایی که تمرین آواز می کنند و سودای رقابت در سر دارند، سالها و به سختی روی صدایش کار کرد. آنگونه که “گالینا ویشنوسکایا” خواننده مشهور اپرای روس و عضو هیئت ژوری می گوید، برای اپرالیا تنها داشتن صدای خوب کافی نیست:

“اگر خواننده صدای خودش و دستگاهی را که در آن می خواند کنترل نکند و اگر تکنیک نداشته باشد، حتی خیلی هم با استعداد باشد و موسیقی را هم حس کند، سرانجام ناتوان خواهد ماند و کاری از پیش نخواهد برد. نخواهد توانست آنچه را درنظر دارد به صحنه بیاورد و در حد صفر باقی خواهد ماند.”

علاوه بر تکنیک، راز دیگری هم برای موفقیت درکار است: تسلط بر اعصاب. البته هر کسی برای آن لحظه حساس به نوعی خودش را آماده می کند.

“رنه باربرا“، تنور 27 ساله آمریکایی، سالها در فکر درخواست برای شرکت در این رقابت بود و سرانجام امسال جسارت آنرا در خود یافت. او برنده جایزه اول، جایزه تماشاگران و جایزه اول زارزوئلا شد.

خود او می گوید:

“باورنکردنی است. احساس خیلی خوبی دارم. نمی توانم باور کنم که در آغاز کار سه جایزه و حالا هم بالاترین جایزه را دریافت کنم. کار در میان این همه نام های بزرگ فشار زیادی وارد می کند، ولی سعی می کنم به آن فکر نکنم.”

پلاسیدو دومینگو درباره لذت کشف استعدادها می گوید:

“کشف صداهای خوب و مستعد همیشه خارق العاده است. وقتی استعدادی می بینم هیجان زده می شوم، زیرا می دانم چقدر کار دشواری است. همراه خواندن، زندگی ما را هر روز به جایی می برد و این حرفه دشواری است.خیلی دشوار. اما وقتی این استعدادهای شگفت انگیز را می بینم، به خود می بالم.”

در برنامه این شماره موزیک، شما قطعاتی را خواهید شنید از او می فدلی، آه مس آمیس و لاتمپرانیکا.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان

جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکسترجوان؛ مرحلهٔ نیمه‌نهایی

قهرمان؛ اثری پیشگامانه با هدف شکستن پیش‌فرض‌ها دربارهٔ اُپرا