تبادل؛ حرکت خطوط هوایی قطر به‌سوی آينده‌ای سازگار با محیط زیست

تبادل؛ حرکت خطوط هوایی قطر به‌سوی آينده‌ای سازگار با محیط زیست
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رویکرد اقتصادی پایا و سازگار با محیط زیست طی سال‌های اخیر در خطوط هوایی رشد چشمگیری داشته است.

آگهی

پیش‌بینی می‌شود که به‌واسطهٔ اقدماتی که در راستای اقتصاد پایا صورت می‌گیرد رقم خیره‌کنندهٔ ۳۵ میلیارد دلار صرفه جویی شود.

فرودگاه بین‌المللی حماد در دوحه یکی از شلوغ‌ترین پایانه‌های هوایی جهان به‌شمار می‌رود و سالانه میزبان سی میلیون مسافر است. گردانندگان حماد نیز مانند مسئولان فرودگاه‌های زوریخ و فرانکفورت در اروپا سخت می‌کوشند آن را به یکی از پایاترین مراکز حمل‌ونقل هوایی جهان بدل کنند.

بازیافت زبالهٔ‌ سبز هم روبه‌افزایش است، و برای نمونه در فرودگاه حماد سالانه چهار هزار تن کمپوست ارگانیک بازیافت می‌شود و دوباره به کار می‌رود.

این موضوع برای بسیاری از مدیران ارشد جدی است، و اکبر الباکر، مدیر عامل شرکت هواپیمایی قطر دربارهٔ رویکرد این شرکت برای ایجاد یک فرودگاه سبز و پایا می‌گوید: ‌«آبی که برای حفظ فضای سبز اطراف فرودگاه و مسیرهای منتهی به آن مصرف می‌شود حاصل تصفیهٔ فاضلاب است. دیگر این‌که ما فرودگاه را تا جای ممکن با نورِ روز روشن نگاه داریم تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. در مورد پروازها هم تا حد امکان تلاش داریم از انتشار آلاینده‌ها کم کنیم. بازدهی مصرف هر هواپیمای تازه‌ای که ما می‌خریم حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد بیش از هواپیمای قبلی است.»

ساخت هواپیما با هدف کاهش مصرف و افزایش کارایی

اما تنها فرودگاه‌ها نیستند که به سبزترشدن صنعت هوانوردی کمک می‌کنند. برخی شرکت‌های اروپایی نیز قطعاتی می‌سازند که به پایایی هرچه بیشتر این صنعت می‌انجامد. شرکت سوناکا در جنوب بلژیک یکی از آنهاست و قطعاتی ویژهٔ بال هواپیما می‌سازد که هنگام بلندشدن و فرودآمدن کاربرد دارند. مدیران سوناکا می‌گویند برای به صفر رساندن آلاینده‌ها تا سال ۲۰۵۰ با مدیران هوانوردی کاملا همسو هستند.

سوناکا با فرایندی فنی و پیچیده سالانه برای بیش از هزار هواپیما قطعه می‌سازد. مسئولان اینجا معتقدند که سبزترشدن با افزایش بازدهی هواپیما شروع می‌شود، آنها هواپیما را سبک‌تر و آیرودینامیک‌تر می‌کنند، تا مصرف سوختش کمتر شود.

این شرکت همچنین به‌کارگیری مواد شیمیایی مضر را کنار گذاشته و استفاده از سامانه‌های برقی و تولید سبز را در پیش گرفته. مسئولان سوناکا طی دههٔ گذشته بیش از ۳۰ میلیون یورو در پروژه‌های پایا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و می‌گویند انتشار آلاینده‌های کربنی خطوط هوایی در سال ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱ حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است.

پل چارلز، تفسیرگر پیشرو اروپایی در حوزهٔ حمل‌ونقل می‌گوید: «بازار هواپیمایی‌ها در بهترین شرایط است. این صنعت از پس بحران همه‌گیری برآمده و به سوددهی بالاتر رسیده، با تقاضای زیاد و افزایش چشمگیر قیمت بلیط. اوضاع‌ مدیران هواپیمایی‌ها هیچوقت اینقدر خوب نبوده. پس دلیل کافی دارند که خوشبین باشند.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

فرانسه به چاپ غیرضروری رسید‌های کاغذی خرید پایان می‌دهد