مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده که به کویت سفر کرده از احتمال آغاز دور تازه گفتوگوهای فنی میان آمریکا و ایران در هفته آینده خبر داد.
آقای روبیو افزود که اعضای کارگروهای فنی قرار است به منظور شرکت در این گفتگوها که برای روزهای ۲۹ یا ۳۰ ژوئن برنامهریزی شده، به سوئیس بازگردند.
وزیر خارجه آمریکا در سفر روز چهارشنبه خود به کویت با رهبر این کشور دیدار و گفتوگو کرد. آقای روبیو پیشتر نیز در جریان سفر دورهای خود به چند کشور حوزه خلیج فارس، با رئیس امارات عربی متحده در ابوظبی دیدار و بر تعهد واشنگتن نسبت به امنیت منطقه تأکید کرده بود.
هدف وزیر خارجه آمریکا از این سفر، اطمینانبخشی به متحدان نزدیک ایالات متحده عنوان شده که در جریان جنگ خاورمیانه هدف حملات ایران قرار گرفته و آسیبهای شدیدی را در پی این حملات متحمل شدهاند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نگرانیها پیرامون یادداشت تفاهم اخیر واشنگتن با تهران شکل گرفته است؛ توافقی که در آن برخی از دغدغههای دیرین کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره برنامه موشکی ایران و نیروهای نیابتی تهران نادیده گرفته شده است.
مارکو روبیو در چارچوب این سفر دورهای به کشورهای حوزه خلیج فارس که با محوریت تفاهمنامه تهران–واشنگتن و پیامدهای آن بر امنیت منطقه صورت گرفته، تأکید کرده است که ایالات متحده «هیچ اقدامی» در جهت تضعیف متحدانش در منطقه انجام نخواهد داد.»
آقای روبیو پیش از دیدار با شیخ مشعل الاحمد الصباح، امیر کویت در مراسم برافراشتن پرچمِ سفارت ایالات متحده شرکت کرد؛ مراسمی که نشاندهنده ازسرگیری فعالیتهای این سفارتخانه پس از حمله ایران بود.
روبیو پس از حضور در این مراسم با انتشار مطلبی در شبکههای اجتماعی تصریح کرد: «کویت شریکی حیاتی و غیرقابلجایگزین برای امنیت و ثبات منطقه است.» وی همچنین افزود که واشنگتن «مشتاقانه در پی تقویت این شراکت است.»
به گفته تامی پیگوت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، مارکو روبیو در ابوظبی و در دیدار با محمد بن زاید، رئیس امارات عربی متحده درباره توافق با ایران و همچنین تلاشها برای تضمین عبور و مرور ایمن از تنگه هرمز رایزنی کرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که آقای روبیو همچنین «از نقش پیشرو و حمایتهای بیشائبه امارات قدردانی کرد، شجاعت و تابآوری آنها را در برابر حملات ایران ستود و بار دیگر بر تعهد ایالات متحده نسبت به امنیت امارات تأکید کرد.»
مارکو روبیو که شامگاه سهشنبه وارد پایتخت امارات شده بود، همچنین تأکید کرد که هیچ کشوری حق ندارد برای عبور از تنگه هرمز عوارض وضع کند.
این اظهارات پس از آن مطرح شد که عمان و ایران، دو کشور مشرف به این آبراه استراتژیک اعلام کردند در حال بررسی دریافت «هزینه» از کشتیهایی هستند که از این مسیر کلیدی انتقال نفت و گاز خلیج فارس عبور میکنند.
وی در این خصوص گفت: «این یک آبراه بینالمللی است. هیچ کشوری اجازه ندارد در یک آبراه بینالمللی عوارض یا هزینه دریافت کند. این قانونِ جاریِ بینالمللی است.»
نخستین سفر یک مقام ارشد آمریکایی به خلیج فارس پس از یادداشت تفاهم ایران و آمریکا
وزیر خارجه آمریکا پس از کویت، راهی بحرین خواهد شد تا روز پنجشنبه در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند. این نخستین سفر یک مقام ارشد آمریکایی به خاورمیانه پس از امضای توافق با ایران در هفته گذشته محسوب میشود.
منطقه غنی از انرژی خلیج فارس که میزبان چندین پایگاه نظامی ایالات متحده است، بیشترین آسیب را از حملات تلافیجویانه ایران در پاسخ به حملات آمریکا و اسرائیل متحمل شد؛ حملاتی که در ۲۸ فوریه شعلههای جنگ را برافروخت.
امارات عربی متحده هدف بیش از ۲۸۰۰ موشک و پهپاد قرار گرفت که بیشترین میزان از این حیث در میان کشورهای منطقه بود. کویت و بحرین نیز به نسبت مساحت کوچک خود، آسیبهای شدیدی از حملات ایران متحمل شدند.
امارات به رغم این حملات، تعهد خود به اتحاد با ایالات متحده را دو چندان کرد و بارها اظهار داشت که باید با برنامه موشکی و نیروهای نیابتی ایران مقابله شود.
رهبران منطقه از دیرباز روابط نزدیکی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا داشته و همچنین متعهد شدهاند که میلیاردها دلار در اقتصاد ایالات متحده سرمایهگذاری کنند.