خبرگزاری فرانسه میگوید به زودی نشستی به میزبانی عربستان سعودی برای بهبود روابط میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برگزار میشود.
در حالی که مذاکرات میان ایران و آمریکا برای اجرای تفاهمنامه اخیر ادامه دارد، یک دیپلمات آگاه به خبرگزاری فرانسه گفته است که عربستان سعودی در حال تدارک میزبانی نشستی منطقهای با هدف آشتی و عادیسازی روابط میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و ایران است.
به گفته این دیپلمات که نامش فاش نشده، قرار است این نشست در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، برگزار شود و هدف آن تقویت روابط میان کشورهای عرب خلیج فارس، ایران و احتمالا برخی دیگر از کشورهای همسایه پس از جنگ اخیر در خاورمیانه است.
این منبع دیپلماتیک تاکید کرده که برگزاری این نشست مستقل از مذاکرات جاری میان تهران و واشنگتن برنامهریزی شده است، هرچند میتواند بخشی از تلاشهای گستردهتر برای کاهش تنشها و بازسازی مناسبات منطقهای پس از ماهها درگیری و بحران باشد.
این دیپلمات درباره زمان دقیق برگزاری نشست توضیحی ارائه نکرد، اما گفت رایزنیها و آمادهسازیهای لازم برای برگزاری آن در حال انجام است.
به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید
در صورت برگزاری، این نشست میتواند یکی از مهمترین تلاشهای منطقهای برای بازتعریف روابط میان ایران و کشورهای عرب خلیج فارس پس از جنگ اخیر و آغاز روند جدید گفتوگوهای دیپلماتیک در منطقه باشد.