رسانه دولتی ایران روز چهارشنبه ۲۴ ژوئن (سوم تیر ۱۴۰۵) گزارش داد که دیپلمات ارشد ایران با یکی از مقامهای بلندپایه گروه فلسطینی حماس درباره گفتوگوهای میان ایران و آمریکا صحبت کرده است.
به گزارش تلویزیون ایران، عباس عراقچی «تازهترین تحولات» منطقه را با باسم نعیم، عضو دفتر سیاسی حماس، مورد بحث قرار داد.
در این گفت وگوی تلفنی، آقای عراقچی پیشرفتها در پرونده مذاکرات ایران و آمریکا و همچنین وضعیت فلسطینیان به ویژه در نوار غزه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
این تماس پس از امضای یادداشت تفاهم میان ایران و آمریکا در هفته گذشته برای پایان پایدار به درگیریها در خاورمیانه انجام شد.
به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید
در متن این توافق نامی از نوار غزه برده نشده، اما بر «برقراری آتشبسی فوری و دائمی و توقف عملیات نظامی در تمامی جبههها، از جمله لبنان» تاکید شده است.
حماس از این توافق استقبال کرده و ابراز امیدواری کرده است که این توافق به پایان خشونتها در نوار غزه نیز کمک کند. باریکه تحت محاصره غزه در پی بیش از دو سال جنگ با اسرائیل، با ویرانیهای گسترده مواجه شده است.
بر اساس متن گفتوگو که تلویزیون ایران آن را منتشر کرده است، آقای عراقچی در این تماس «بار دیگر بر تداوم حمایت جمهوری اسلامی از ملت فلسطین و آرمان عادلانه آنها تا تحقق کامل حقوق ملی مشروع ملی آنها» تاکید کرد.
عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، روز سهشنبه در جریان سفر مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران، به پاکستان او را همراهی کرده بود.