NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

پزشکیان: با چه زبانی باید بگوییم جنگ نمی‌خواهیم؟ قول دادند که یک هفته‌ای صلح می‌شود اما نشد

سخنرانی مسعود پزشکیان در نشست «میثاق آینده» در سازمان ملل
سخنرانی مسعود پزشکیان در نشست «میثاق آینده» در سازمان ملل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید اسرائیل به دنبال تحریک تهران برای آغاز جنگی گسترده در خاورمیانه است.

آگهی

رئیس‌جمهوری جدید ایران که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است در نشستی با خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی نسبت به پیامدهای «غیرقابل بازگشت» وقوع چنین جنگی در منطقه هشدار داد. مسعود پزشکیان افزود که ایران نمی‌خواهد عامل «ناامنی» در منطقه باشد.

وی در بخشی از سخنانش گفت: «اسرائيل هر روز جنگ را در منطقه بیشتر گسترش می‌دهد، بعد ما عامل ایجاد ناامنی هستیم؟ ما با چه زبانی باید بگوییم نمی خواهیم بجنگیم؟ ما هم می‌خواهیم در این دنیا آرام زندگی کنیم. ما اگر در حال ساخت سلاح هستیم برای این است که از خودمان دفاع کنیم. ما آماج ترورهای اسرائيل بودیم. بیشتر از همه کشورها، دانشمندان ما را، روسای جمهور ما را و مردم ما را ترور کردند. ما به چه زبانی باید بگویم نمی‌خواهیم دعوا کنیم.»

رئیس‌جمهوری ایران با این حال تاکید کرد که کشورش به ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس و مهمان مراسم تحلیف او در تهران واکنش نشان خواهد داد. مسعود پزشکیان اظهار داشت: «به ما می‌گفتند که ما داریم گفت‌وگو می‌کنیم. شما دست نگه دارید، ما می‌خواهیم صلح کنیم. ما دست نگه داشتیم ولی صلح نکردند. به ما قول دادند که یک هفته‌ای صلح می‌شود. اما آن هفته هرگز فرا نرسید و در عوض اسرائیل حملات خود را گسترش داد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حتما باید بزنیم تا قدرت دفاعی خودمان را ثابت کنیم؟ آن سپر آهنینی که در اسرائيل درست کرده بودند، تنها اسرائيل نبود. آمریکا آلمان فرانسه و انگلستان کشتی‌هایشان را گذاشته بودند و دفاع می‌کردند که ما نتوانیم بزنیم.
مسعود پزشکیان
رئیس‌جمهوری ایران
دیدار رئیس‌جمهوری ایران با دبیرکل سازمان ملل متحد
دیدار رئیس‌جمهوری ایران با دبیرکل سازمان ملل متحدAP Photo

او ضمن انتقاد از «نسل‌کشی» اسرائیل در نوار غزه جامعه جهانی را به «سکوت» در برابر آن متهم کرد.

سخنان رئیس‌جمهوری ایران در حالی بیان می‌شود که نگرانی‌ها از گسترش جنگ در خاورمیانه همزمان با تشدید حملات اسرائیل به مواضع حزب‌الله لبنان افزایش یافته است. حزب‌الله لبنان رکن اصلی آنچه ایران از آن به عنوان «محور مقاومت» در منطقه یاد می‌کند محسوب می‌‌شود.

مسعود پزشکیان در مورد درگیری‌ها بین حزب‌الله و اسرائیل نیز گفت که کشورش از هر گروهی که از خود و حقوقش دفاع می‌کند حمایت خواهد کرد.

ایران و اسرائیل چند ماه پیش از ترور اسماعیل هنیه در تهران در پی حمله اسرائیل به کنسلوگری ایران در سوریه اولین رویارویی نظامی با یکدیگر را تجربه کردند. ایران در آن زمان صدها پهپاد و موشک به سوی اسرائیل پرتاب کرد که اغلب آنها از سوی اسرائیل و متحدان غربی این کشور سرنگون شد.

مسعود پزشکیان در مورد آن وقایع نیز گفت: ««حتما باید بزنیم تا قدرت دفاعی خودمان را ثابت کنیم؟ آن سپر آهنینی که در اسرائيل درست کرده بودند، تنها اسرائيل نبود. آمریکا آلمان فرانسه و انگلستان کشتی‌هایشان را گذاشته بودند و دفاع می‌کردند که ما نتوانیم بزنیم.»

سخنان روز دوشنبه مسعود پزشکیان در نیویورک همسو با مواضع حزب‌الله لبنان به نظر می‌رسد که تاکید می‌کند به دنبال جنگ تمام عیار با اسرائیل نیست و تنها راه جلوگیری از گسترش جنگ را برقراری آتش‌بس در نوار غزه عنوان می‌کند.

این در حالی است که تاکنون تلاش‌ها و مذاکرات پیاپی برای برقراری آتش‌بس بین حماس و اسرائيل بی‌نتیجه مانده است.

مسعود پزشکیان هرچند در عرصه سیاست داخلی ایران به عنوان «اصلاح‌طلب» شناخته می‌شود اما در زمینه سیاست خارجی از زمان پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری تیرماه گذشته تاکنون بارها بر حمایت از «محور مقاومت» در منطقه تاکید کرده است.

رئیس‌جمهوری ایران قرار است روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند.

ما طبیعتا بر این باور نیستیم که اشغال زمینی خاک لبنان [از سوی اسرائيل] به کاهش تنش در منطقه کمک کند.
مقام آمریکایی

مقام آمریکایی: از افزایش تنش بین اسرائیل و حزب‌الله دفاع نمی‌کنیم

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در واکنش به تشدید درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان تاکید کرد که واشنگتن از افزایش تنش بین دو طرف دفاع نمی‌کند.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود افزود که کشورش «ایده‌هایی ملموس» برای جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه را با متحدان و شرکای خود در منطقه در میان خواهد گذاشت.

آگهی

اسرائیل تاکید می‌کند که با تشدید حملات به مواضع حزب‌الله لبنان به دنبال «راه حل دیپلماتیک» است و قصد دارد زمینه بازگشت شهروندان اسرائیلی به خانه‌هایشان در نزدیکی مرز لبنان را فراهم کند.

وی افزود: «ما طبیعتا بر این باور نیستیم که اشغال زمینی خاک لبنان [از سوی اسرائيل] به کاهش تنش در منطقه کمک کند.»

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که کشورش به یاد ندارد تاکنون افزایش تنش و درگیری در منطقه در نهایت منجر به کاهش تنش و برقراری ثبات شده باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حملات هوایی اسرائیل به ۱۶۰۰ «هدفِ حزب‌الله» در لبنان؛ دستکم ۴۹۲ نفر کشته شدند

«احتمال کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس»؛ اسرائیل تحقیق می‌کند

پزشکیان و چالش سفر پرهزینه به آمریکا؛ سفر روسای جمهور ایران به نیویورک از چه زمانی خانوادگی شد؟