NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

کاهش نگران کننده تعداد ماهی سالمون وحشی؛ نروژ محدودیت‌های ماهی‌گیری وضع کرد

ماهی سالمون وحشی
ماهی سالمون وحشی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات نروژی برای سال ۲۰۲۵ محدودیت‌های جدیدی را برای ماهیگیری آزاد ماهی سالمون وحشی وضع کردند، زیرا ذخایر آن در سال‌های اخیر به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

آگهی

الن هامبرو رئيس آژانس محیط زیست نروژ با اعلام این مطلب در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: :«پس از چند سال کاهش تعداد سالمون‌های وحشی که برای تخم‌ریزی به سمت بالا دست شنا می‌کنند ما در نظر گرفتن اقدامات احتیاطی را ضروری می‌دانیم و این به معنی ماهیگیری محدودتر در ابتدای فصل است.»

او البته تاکید کرد در صورتی که تعداد سالمون‌ها به میزان کافی برسد ممکن است این محدودیت‌ها برداشته شود.

ماهی سالمون وحشی پس از جوجه ریزی و گذراندن چندین سال در آب شیرین، به سمت دریا می‌رود و در آنجا یک تا سه سال قبل از بازگشت به رودخانه خود برای تولید مثل می‌گذراند. معمولا در این مرحله است که توسط ماهیگیران تفریحی صید می شوند.

اما تعداد سالمون‌های بازگشته به رودخانه‌ها برای تخم‌ریزی در سال‌های اخیر کاهش قابل توجهی داشته است و در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

با نگرانی از این تحول، آژانس محیط زیست نروژ قبلا در اواخر ماه ژوئن، ۳۳ رودخانه و آب‌های دریایی در امتداد کل ساحل جنوبی این کشور را برای ماهیگیری آزاد ماهی سالمون وحشی بسته بود.

یک شورای علمی مدیریت سالمون که نهادی مستقل و تاسیس شده توسط آژانس محیط زیست این کشور است مزرعه‌های پرورش ماهی‌ سالمون در قفس‌های شناور در زیر آب در آب‌دره‌ها را مقصر این شرایط دانسته است. چرا که به باور آنها به دلیل تعداد انبوه ماهی در مزارع ماهی، شپش دریایی و سایر بیماری‌ها به سرعت گسترش می‌یابد و در نهایت ماهی‌های جوان وحشی که در نزدیکی شنا می‌کنند نیز آلوده می‌شوند.

علاوه بر این، زمانی که ماهی‌های پرورشی از قفس‌های خود فرار می‌کنند و با سالمون‌های وحشی مخلوط می‌شوند، ترکیب ژنتیکی همتایان وحشی خود را تضعیف می‌کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

همچنین اعتقاد بر این است که تغییرات آب و هوایی نیز در این کاهش نقش دارد، زیرا بر زنجیره غذایی که سالمون از آن تغذیه می‌کند تأثیر می‌گذارد و احتمال و شدت دوره‌های خشکسالی را افزایش می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه مناقشه ماهیگیری میان پاریس و لندن؛ فرانسه خواستار یافتن «راه‌حل فوری» شد

ماهیگیری در دریاچه یخ‌زده هواچئون در کره‌جنوبی

تورهای ماهیگیری؛ خطر جدیدی که زندگی «سفید غاز» را تهدید می کند