NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

انفجار هزاران بی‌سیم اعضای حزب‌الله؛ وزارت بهداشت لبنان: ۱۲ نفر کشته و ۴ هزار نفر زخمی شدند

صدها عضو حزب‌الله لبنان بر اثر انفجار دستگاه‌های ارتباطی‌ آن‌ها زخمی شدند
صدها عضو حزب‌الله لبنان بر اثر انفجار دستگاه‌های ارتباطی‌ آن‌ها زخمی شدند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش‌ها از لبنان حاکی است که بر اثر انفجارهای همزمان دستگاه‌های بی‌سیم موسوم به «پیجر» در روز سه‌شنبه ۱۷ سپتامبر، تاکنون دست‌کم ۱۲ نفر کشته و ۴ هزار نفر از جمله صدها عضو حزب‌الله و نیز سفیر ایران در بیروت زخمی شده‌اند.

آگهی

وزارت بهداشت لبنان با تأیید این خبر در شامگاه سه‌شنبه ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور) گفت حال دست‌کم ۴۰۰ تن از زخمی‌ها وخیم است. او گفت که بیشتر قربانیان از ناحیه صورت، دست، شکم و حتی چشم آسیب دیده‌اند.

حزب‌الله لبنان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد بعدازظهر روز سه شنبه تعدادی از دستگاه‌های پیام‌رسان مورد استفاده عده‌ای از «کارکنان واحدها و موسسه‌های حزب‌الله» منفجر شدند که بر اثر این انفجارها یک دختربچه و دو تن از اعضای این گروه کشته شدند.

انفجار بی‌سیم‌های حزب‌الله
انفجار بی‌سیم‌های حزب‌اللهAP Photo

در بیانیه حزب‌الله لبنان آمده است دستگاه‌های امنیتی ویژه در این گروه، «تحقیقات گسترده امنیتی و علمی» برای شناسایی عامل انفجارهای همزمان روز سه‌شنبه را آغاز کرده‌اند.

پیشتر رویترز در گزارشی به نقل از یک مقام حزب‌الله لبنان نوشت که این عملیات، «بزرگ‌ترین نفوذ امنیتی» در یک سال گذشته پس از جنگ غزه بوده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به حزب‌الله خبر داد که مهدی علی عمار، پسر علی عمار، نماینده بلوک حزب‌الله در مجلس لبنان در اثر انفجار دستگاه ارتباطی کشته شده است.

انفجار بی‌سیم اعضای حزب‌الله
انفجار بی‌سیم اعضای حزب‌اللهAP Photo

برخی رسانه‌های ایرانی نیز به نقل از منابع خبری خود از مجروحیت مجتبی امانی، سفیر ایران در بیروت در پی «حمله گسترده سایبری رژیم صهیونیستی در لبنان و سوریه» خبر داده‌اند. خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد مجتبی امانی جراحت سطحی داشته و در حال حاضر در بیمارستان تحت نظر است.

یکی از خبرنگاران رویترز گفت که آمبولانس‌هایی را دیده است که با سرعت از حومه جنوبی بیروت عبور می‌کردند و این در حالی بوده که مردم وحشت‌زده بودند. ساکنان این منطقه به رویترز گفتند که انفجارهایی حتی ۳۰ دقیقه پس از انفجارهای اولیه رخ داده است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

برخی منابع خبری نیز مدعی شده‌اند که این انفجارها به صورت همزمان و گاهی به طور پیاپی و در مناطق مختلف لبنان رخ داده است.

شبکه الحدث به نقل از یک منبع امنیتی ارشد لبنانی خبر داد که اسرائیل سیستم دستگاه‌های ارتباطاتی اعضای حزب‌الله را هک و آن‌ها را منفجر کرده است. یک منبع امنیتی نزدیک به حزب‌الله لبنان نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که اسرائیل در سلسله انفجارهای وسایل ارتباطی و پیجرهای اعضای حزب‌الله نقش داشته است.

تا لحظه تنظیم این گزارش، هیچ اظهارنظر فوری از سوی ارتش اسرائیل منتشر نشده است، اما شبکه کان اسرائیل به نقل از مقامات امنیتی پیشین این کشور تصریح کرد که موساد به طور اصولی از چنین قابلیت‎‌هایی برخوردار است.

خبرگزاری ملی لبنان این انفجارها را یک «اقدام خصمانه بی‌سابقه» توصیف کرد که در حومه جنوبی بیروت و مناطق دیگر با استفاده از «فناوری پیشرفته» رخ داده است.

تصاویر یک دوربین‌ مداربسته نشان می‌دهد که یک دستگاه کوچک دستی نزدیک به صندوقدار یک مغازه خودبه‌خود منفجر می‌شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز به نقل از سه منبع خود خبر داد که پیجرهای منفجر شده در لبنان آخرین مدل از این دستگاه‌ها بودند که حزب‌الله در ماه‌های گذشته وارد این کشور کرده بود. بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، در میان زخمی‌ها نیروهای مسلح و غیرنظامیان از جمله پزشکان و امدادگران حضور دارند.

آگهی
انفجار بی‌سیم‌های حزب‌الله
انفجار بی‌سیم‌های حزب‌اللهBassam Masri/Copyright 2024 The AP. All right reserved

در پی این حادثه، وزارت بهداشت لبنان از همه افرادی که از دستگاه پیام‌رسان استفاده می‌کنند خواست تا فورا آن‌ها را از خود دور کنند.

این انفجارها در حالی رخ داده است که کابینه اسرائیل بامداد سه‌شنبه اعلام کرد اهداف جنگی خود را گسترش می‌دهد. کابینه اسرائیل در ادامه اعلام کرد که تمرکز جنگ تقریباً یک‌ساله خود با حماس در غزه را به مقابله با حزب‌الله در مرز شمالی این کشور با لبنان گسترش می‌دهد.

تاکنون اسرائیل از نابودی حماس و بازگرداندن گروگان‌های در دست شبه‌نظامیان فلسطینی به عنوان مهم‌ترین اهداف خود نام برده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل چگونه رهبران نظامی حزب‌الله را از بین می‌برد؟

نبرد خاموش بر سر تامین مالی حزب‌الله توسط ایران؛ چالش‌های اف‌اِی‌تی‌اِف در خصوص لبنان چیست؟

«بمباران انبار مهمات حزب‌الله در لبنان»؛ اسرائیل از کشته شدن نیروی مرتبط با سپاه پاسداران خبر داد