NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

پکن با محکوم کردن آلمان؛ تنگه تایوان بخشی از آب‌های چین است و آبراهی بین‌المللی‌ نیست

تنگه تایوان
تنگه تایوان Copyright Ng Han Guan/Copyright 2022 The AP. All rights reserved
Copyright Ng Han Guan/Copyright 2022 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش چین روز شنبه عبور دو کشتی نیروی دریایی آلمان از تنگه تایوان را محکوم کرد و گفت که این اقدام خطرات امنیتی را افزایش داده و پیامی «اشتباه» ارسال می‌کند و همچنین افزود که نیروهای چینی این کشتی‌ها را زیر نظر داشته و به آنها هشدار داده‌اند.

آگهی

چین که تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، مدعی است که تنها این کشور حق حاکمیت و نظارت بر تنگه تایوان را دارد. ایالات متحده آمریکا و تایوان اما تاکید دارند که این تنگه که یکی از مهم‌ترین مسیرهای تجاری جهان به شمار می‌رود و تقریباً نیمی از کشتی‌های باری دنیا از آن عبور می‌کنند، یک آبراه بین‌المللی است.

فرماندهی ناحیه شرقی ارتش آزادیبخش خلق چین در بیانیه‌ای اعلام کرد عبور این دو کشتی آلمانی (یک ناوچه و یک کشتی پشتیبانی) نوعی «تبلیغات عمومی» بوده و نیروهای دریایی و هوایی چین در تمام مدت آنها را زیر نظر داشته و هشدارهای لازم را به آنها داده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «رفتار آلمان خطرات امنیتی را افزایش داده و پیامی اشتباه ارسال می‌کند. نیروهای منطقه همواره در حالت آماده‌باش هستند و قاطعانه به تمامی تهدیدات و تحریکات پاسخ خواهند داد.»

سفارت چین در آلمان نیز در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که اعتراض رسمی خود را به برلین اعلام کرده و گفته است که تایوان متعلق به چین است، موضعی که دولت منتخب دموکراتیک تایپه به شدت آن را رد می‌کند.

این سفارت افزود: «مسئله تایوان نه یک موضوع مربوط به «آزادی دریانوردی»، بلکه مسئله حاکمیت و تمامیت ارضی چین است. تنگه تایوان آب‌های چین است و هیچ آبراه بین‌المللی‌ای وجود ندارد.»

چین از آلمان خواست تا از هرگونه «مداخله» که به روابط دوجانبه آسیب می‌زند و توسعه پایدار آنها را به خطر می‌اندازد، خودداری کند.

دولت تایوان نیز می‌گوید تنها مردم این جزیره می‌توانند درباره آینده خود تصمیم بگیرند.

کشتی‌های جنگی آمریکا تقریباً هر دو ماه یک بار از این تنگه عبور می‌کنند که همواره موجب خشم پکن می‌شود. کشتی‌های جنگی برخی از متحدان آمریکا مانند کانادا و بریتانیا نیز گهگاه از این مسیر عبور می‌کنند.

چین که هرگز استفاده از زور برای تسلط بر تایوان را رد نکرده، طی پنج سال گذشته فعالیت‌های نظامی خود را در اطراف این جزیره از جمله مانورهای نظامی را افزایش داده است. 

با این حال، وزارت دفاع تایوان ماه گذشته اعلام کرد که چین توانایی تهاجم کامل به تایوان را ندارد، زیرا از تجهیزات لازم برخوردار نیست. این اظهارنظر روز شنبه با واکنش شدید وزارت دفاع چین مواجه شد.

وو کیان، سخنگوی وزارت دفاع چین، در پکن گفت: «ادعاهای مقامات حزب دموکراتیک مترقی تایوان مضحک و بی‌اساس است و اتحاد کامل سرزمین مادری یک امر اجتناب ناپذیر تاریخی است.»

از سوی دیگر روز شنبه گارد ساحلی تایوان اعلام کرد که بار دیگر کشتی‌های خود را برای نظارت و هشدار به چهار کشتی پلیس دریایی چین که در آب‌های ممنوعه نزدیک جزایر کینمن، تحت کنترل تایوان و در نزدیکی سواحل چین، در حال حرکت بودند، اعزام کرده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گارد ساحلی تایوان گفت که کشتی‌های چینی به تحریکات خود ادامه داده و صلح در تنگه را به خطر می‌اندازند، اما این گارد مصمم است که از حاکمیت تایوان دفاع کند و اصول عدم تحریک، عدم درگیری و عدم نشان دادن ضعف را حفظ کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تولید پهپاد انتحاری جدید روسی با موتور چینی»؛ آیا گارپیا جای شاهد ایرانی را گرفت؟

رزمایش مشترک چین و روسیه در دریا و هوا؛ هدف دو کشور «دوست» از این مانور چیست؟

پکن به برنامه فرزندخواندگی بین‌المللی کودکان چینی پایان داد؛ آمریکایی‌ها بیش از همه نگرانند