NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

هشدار روسای ام‌آی‌۶ و سیا درباره خطر نابودی «نظم جهانی»؛ مور: احتمال حمله ایران به اسرائيل پابرجاست

ریچارد مور و ویلیام برنز
ریچارد مور و ویلیام برنز Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ریچارد مور، رئیس سازمان مخفی بریتانیا (ام‌آی‌ ۶) روز شنبه ۷ سپتامبر در گفتگو با فایننشال تایمز خاطرنشان کرد که احتمال حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائيل همچنان پابرجاست. همچنین روسای ام‌آی ۶ و سیا در یادداشتیمشترک گفتند که «نظم جهانی» از زمان جنگ سرد تا‌کنون تا این حد در «معرض خطر» نبوده است.

آگهی

آقای مور در گفتگو با فایننشال تایمز گفت که به نظر او جمهوری اسلامی به ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس که یک روز پس از تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران در تهران انجام شد، واکنش نشان خواهد داد و بریتانیا نمی‌تواند در مورد مقابله با این اقدامات «دست روی دست بگذارد.»

او و ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در یادداشت مشترک در فایننشال تایمز با اشاره به افزایش تنش‌ها با روسیه اعلام کردند: «نظم جهان آن‌چنان در معرض تهدید است که از زمان جنگ سرد تا اکنون چنین چیزی را نظاره نکرده بودیم.»

آن‌ها گفتند: «ما هیچ همکار و متحدی قابل اعتمادتر از یکدیگر نداریم. این همکاری میان دوکشور در برهه حساس کنونی بسیار ضروری است زیرا ما با تهدیدات بی‌سابقه‌ای به ویژه از جانب روسیه و چین و همچنین در خاورمیانه مواجهیم.»

ویلیام برنز همچنین ضمن شرکت کنفرانس فایننشال تایمز در لندن گفت که با میانجی‌گران مصری و قطری سخت کار می‌کند تا بتواند چارچوبی اصلاح شده برای توافق آتش‌بس در غزه تدوین کند.

او افزود: «امیدوارم که بتوانیم پیشنهاد مفصل‌تری را در چند روز آینده ارائه کنیم.»

ویلیام برنز و ریچارد مور در یادداشت مشترک خود به طور ویژه نسبت به تهدید‌های روسیه در سراسر اروپا هشدار دادند و بر ادامه تلاش‌های مشترک برای پایان دادن به درگیری‌های غزه و جلوگیری از ظهور مجدد داعش تاکید کردند.

آن‌ها همچنین اقزودند که در برابر اقدامات تهاجمی روسیه از جمله تهاجم نظامی به اوکراین در کنار یکدیگر ایستاده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئيس سازمان سیا: کلید امنیت اسرائيل و منطقه مواجهه با ایران است

رئیس سازمان سیا: رهبر ایران هنوز تصمیم به از سرگیری برنامه تسلیحات اتمی نگرفته است

ویلیام برنز به عنوان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی دولت جو بایدن معرفی شد