NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

حمله پهپادی گسترده اوکراین به روسیه؛ مسکو: حملات به زیرساخت‌ها و پایتخت را دفع کردیم

عکس آرشیوی از آتش‌سوزی‌های ناشی از حمله روسیه به خارکیف در اوکراین
عکس آرشیوی از آتش‌سوزی‌های ناشی از حمله روسیه به خارکیف در اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که حمله پهپادی گسترده اوکراین در ۱۴ منطقه و نیز پایتخت را که هدف آن تأسیسات انرژی و سوخت بود، دفع کرده است.

آگهی

به گزارش فرانس‌پرس، اوکراین بارها با هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه حمله کرده و در پاسخ به حملات موشکی مسکو که به شبکه برق این کشور آسیب‌های جدی وارد کرده، زیرساخت‌های انرژی را هدف قرار داده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با انتشار پیامی در فیس‌بوک تاکید کرد: «کاملاً توجیه‌پذیر است که اوکراینی‌ها با هر وسیله‌ای که لازم باشد برای متوقف کردن ترور روسیه واکنش نشان دهند.»

به گفته سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، بخشی از حملات اوکراین زیرساخت‌ها در پایتخت را هدف قرار داده بود که برای این کار از ۱۰ فروند هواپیمای بدون سرنشین استفاده شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که یک نیروگاه زغال‌سنگ در نزدیکی مسکو هدف این حملات قرار گرفته و یک پالایشگاه نفت در حومه داخلی پایتخت نیز دچار آتش‌سوزی شده است.

این حملات تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که زیرساخت‌های انرژی اوکراین در حمله‌ای گسترده از سوی روسیه که در آن بیش از ۲۰۰ پهپاد و موشک مورد استفاده قرار گرفته بود، هدف قرار گرفت.

از سوی دیگر، این حملات با عملیات فرامرزی اخیر ارتش اوکراین همزمان شده که از شش اوت آغاز شد و با با تلاش برای پیشروی در منطقه کورسک همچنان ادامه دارد.

این در حالیست که ارتش روسیه مدعی است که به پیش‌روی‌ها خود در شرق اوکراین ادامه می‌دهد و به تازگی یک شهرک دیگر در منطقه دونتسک را تحت کنترل خود درآورده است.

به گفته مقامات روسی، یک پالایشگاه نفتی متعلق به گازپروم در جنوب شرقی مسکو، پس از حمله پهپادی اوکراین، دچار آتش‌سوزی شد.

سرگی سوبیانین، شهردار مسکو صبح یکشنبه اعلام کرده بود که آتش‌سوزی در پی برخورد یک پهپاد سرنگون شده به ساختمانی در داخل پالایشگاه روی داده است.

فرماندار منطقه تور، واقع در شمال غربی مسکو نیز اعلام کرد که پنج پهپاد به منطقه‌ای که در آن نیروگاه کوناکووا واقع شده حمله کردند؛ این حمله به گفته مسئولان شهر تور، سبب آتش‌سوزی شد که به سرعت مهار گردید.

فرماندار منطقه تور در همین خصوص تاکید کرد که حمله پهپادی دفع شده و «تامین گاز و برق منطقه به طور معمول انجام می‌شود.»

رسانه‌های محلی ویدیوهایی از شاهدان را منتشر کردند که پرواز چند پهپاد در اطراف نیروگاه و آتش‌سوزی در یکی ساختمان اصلی آن را نشان می‌داد؛ فرانس‌پرس اعلام کرده است که به طور مستقل قادر به تایید این تصاویر ویدیویی نیست.

بزرگ‌ترین حمله پهپادی اوکراین

میخائیل شووالوف، از مقامات محلی در منطقه مسکو اعلام کرد که سه فروند پهپاد نیز تلاش داشتند تا نیروگاه زغال سنگ کاشیرا را هدف قرار دهند.

وی در پیامی تلگرامی، با اعلام این که برق رسانی به شهروندان در حال انجام است، نوشت: این حمله «هیچ تلفات جانی و خسارتی نداشته و آتش‌سوزی به بار نیاورده است.»

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که بیش از ۱۲۲ پهپاد بر فراز مناطق کورسک، بریانسک، ورونژ و بلگورود که با اوکراین مرز مشترک دارند، سرنگون شده‌اند.

آگهی

فرماندار منطقه بلگورود نیز اعلام کرد که در پی حملات پهپادی روز یکشنبه «شیشه سه ساختمان مسکونی خرد شده و یک ساختمان خدماتی نیز کاملاً تخریب شده است.»

ریبار، بلاگر نظامی روسیه که بیش از ۱٫۳ میلیون نفر دنبال کننده دارد، نوشت: «حمله شبانه نیروهای اوکراینی گسترده‌ترین حمله از زمان آغاز "عملیات نظامی ویژه" ارتش روسیه در سال ۲۰۲۲ بود.»

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، نیروهای ارتش روسیه در حال پیشروی در منطقه دونتسک، به سمت شهر استراتژیک پوکروفسک هستند.

اولکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین با انتشار پیامی در فیس‌بوک نوشت: «وضعیت در مسیر حمله اصلی دشمن دشوار است.»

آگهی

از سوی دیگر، فرماندار خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که در پی حمله موشکی روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی این شهر دست کم ۴۱ نفر از جمله ۵ کودک به شدت مجروح شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی در پیامی فیسبوکی اعلام کرد که «روسیه بار دیگر خارکیف را با حمله به این شهر و زیرساخت‌ها آن به وحشت انداخته است.»

او از رهبران جهانی خواست تا «شجاعت به خرج داده و هر آنچه اوکراین برای دفاع از خود نیاز دارد» را در اختیار این کشور قرار دهند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اولین جنگنده اف‌-۱۶ آمریکایی در اوکراین «بدون شلیک روسیه» سقوط کرد

آزمایش موفق موشک بالستیک ساخت اوکراین؛ زلنسکی: کی‌یف «طرح پیروزی» در جنگ را به آمریکا ارائه می‌کند

پیشروی اوکراین در کورسک و برتری روسیه در «پوکروفسک»؛ مسکو: حضور آمریکا در جنگ «واقعیتی آشکار» است