NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

پیشروی ارتش روسیه به سوی پوکروفسک؛ اوکراینی‌ها کشتی روس‌ها را غرق کردند؛ گروسی به کورسک می‌رود

شلیک تانک روسی در نزدیکی مرز این کشور با اوکراین
شلیک تانک روسی در نزدیکی مرز این کشور با اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه و اوکراین هر دو، روز پنجشنبه از پیشروی‌های نظامی جدید نیروهای خود در میدان جنگ خبر دادند.

آگهی

کی‌یف که نیروهایش وارد خاک روسیه شده‌ و اعلام کرده قصد دارد اراضی تحت کنترل خود را به منطقه‌ای حائل تبدیل کند مدعی تصرف روستای دیگری در منطقه کورسک شد.

به گزارش رویترز، صدها اوکراینی همزمان با پیشروی ارتش روسیه به سوی پوکروفسک از این شهر واقع در شرق اوکراین فرار کردند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین ضمن بازدید از منطقه مرزی که نیروهایش در تاریخ ۶ اوت از آنجا عملیات فرامرزی را آغاز کردند و وارد منطقه کورسک در غرب روسیه شدند، تصرف روستای جدیدی را که نامی از آن برده نشده، اعلام کرد و گفت که این حمله به کاهش گلوله باران منطقه «سومی» در شمال شرقی توسط روسیه کمک کرده است.

کی‌یف همچنین اعلام کرده است یک پایگاه هوایی در جنوب روسیه را هدف حمله پهپادی قرار داده و یک حمله دیگر را نیز در منطقه‌ای واقع در حدود ۲۴۰ کیلومتری از محل عملیات جاری در منطقه کورسک صورت داده است.

ولودیمیر زلنسکی پس از بازدید از منطقه مرزی و بازگشت به کی‌یف گفت که اقدام نظامی اخیر اوکراین بخشی از تلاش برای پایان دادن به جنگ تحت شرایط مورد نظر کشورش است.

مسکو غرق شدن کشتی روس حامل سوخت در بندر کاوکاز را تایید کرد

از سوی دیگر، مسکو تایید کرد که یک کشتی روس حامل سوخت در پی حمله اوکراین به بندر کاوکاز در جنوب این کشور غرق شده است؛ بندر کاوکاز که پیش‌تر هدف حملات ارتش اوکراین قرار گرفت سوخت شبه جزیره کریمه اشغالی را تامین می‌کند.

به گفته مقامات محلی، که یک کشتی حامل مخازن سوخت روز پنجشنبه پس از حمله اوکراینی به بندر کاوکاز در جنوب منطقه کراسنودار روسیه در آتش سوخت و غرق شد.

فیودور بابنکو، مسئول شهر تمریوک در این خصوص تأیید کرد که کشتی هدف قرار گرفته حامل ۳۰ تانکر سوخت بود و در پی این حمله متحمل خسارات و آتش‌سوزی قابل توجهی شد.

استاندار منطقه کراسنودار در کانال تلگرام خود گفت که ۱۷ تن از خدمه این کشتی نجات یافته و عملیات نجات برای یافتن دو خدمه دیگر ادامه دارد. مقامات اوکراینی هنوز نسب به این حادثه اظهار نظری نکرده‌اند.

آژانس خبری دولتی روسیه، تاس، به نقل از وزارت حمل و نقل این کشور گزارش داد که تمام کارمندان بندر تخلیه شده‌اند.

چندین رسانه روسی تصاویری را منتشر کرده‌اند که به وضوح آتش‌سوزی و بلند‌ شدن ستون‌های دود سیاه از کشتی هدف قرار گرفته را نشان می‌دهد. رویترز نتوانست بلافاصله این ویدیوها را تأیید کند.

خبرگزاری تاس نیز در گزارشی اعلام کرد که آتش‌سوزی ناشی از این حمله به محوطه بندر سرایت نکرده است.

بندر کاوکاز یکی از بزرگترین پایانه‌های انتقال سوخت روسیه در دریای سیاه است. این بندر پهلوگاه مهمی برای کشتی‌های صادراتی و نیز کشتی‌هایی است که وظیفه انتقال سوخت به شبه جزیره کریمه را برخوردارند.

کارت سفید آمریکا به اوکراین برای استفاده از سلاح‌های اهدایی

سفیر روسیه در ایالات متحده می‌گوید آمریکا بنا دارد تا به اوکراین برای استفاده از تسلیحات اهدایی غرب آزادی عمل کامل بدهد.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، آناتولی آنتونوف روز جمعه در این خصوص اعلام کرد روسیه بر این باور است که ایالات متحده در نهایت تمام محدودیت‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ارائه‌شده به اوکراین را لغو خواهد کرد.

آگهی

سفیر روسیه در ایالات متحده تصریح کرد: «دولت کنونی مانند فردی رفتار می کند که یک دست خود را دراز می‌کند و با دست دیگر خنجر را پشت سر نگه می‌دارد.»

وی اظهارات اخیر واشنگتن مبنی بر اینکه اوکراین مجاز به استفاده از سلاح‌های آمریکایی برای حملات عمیق به داخل خاک روسیه نیست را "تحریک‌آمیز" توصیف کرد.

آناتولی آنتونوف افزود: «...آن‌ها عملاً زمینه را برای تصمیم‌گیری فراهم می‌کنند تا در مقطعی بدون تأمل زیاد، تمامی محدودیت‌های موجود را به‌طور کامل لغو کنند.»

ایالات متحده از سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۰ میلیارد دلار کمک نظامی در اختیار اوکراین قرار داده، اما تاکنون استفاده از سلاح‌های خود را در خاک اوکراین محدود کرده است.

آگهی

روسیه: اوکراین در پی هدف قرار دادن نیروگاه هسته‌ای کورسک است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعای روسیه در باره تلاش اوکراین برای حمله به نیروگاه هسته‌ای کورسک را بررسی می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه اوکراین را به تلاش برای حمله به نیروگاه هسته‌ای کورسک، منطقه‌ای که از شش اوت به این سو تحت اشغال نیروهای تحت امر کی‌یف درآمده است، متهم کرد

نیروگاه کورسک که مسکو مدعی است اوکراین قصد داشته در حمله‌ای شبانه آنرا هدف قرار دهد یکی از مهم‌ترین نیروگاه‌های هسته ای روسیه است که حدود نیمی از برق مورد استفاده در منطقه Black Earth در جنوب روسیه را تامین می کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ضمن طرح ادعایی مبنی بر تلاش اوکراین برای حمله به این نیروگاه اعلام کرد که کشورش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از این امر مطلع کرده است.

آگهی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه اعلام کرد که رافائل گروسی، مدیرکل این آژانس هفته آینده در جریان سفری، وضعیت نیروگاه هسته‌ای کورسک را از نزدیک ارزیابی خواهد کرد.

در همین راستا، مقامات روسیه در گزارشی به آژانس اعلام کرده‌اند که بقایای یک پهپاد در نیروگاه هسته ای کورسک پیدا شده است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله اوکراین به عمق ۳۰۰ کیلومتری روسیه؛ سه روز است شعله‌های آتش در مخازن سوخت روستوف زبانه می‌کشد

حمله روسیه به چند‌ قدمی دفتر زلنسکی؛ اوکراین: انبار مهمات روسیه را نابود کردیم

عطش اوکراین برای حمله به عمق خاک روسیه؛ پنتاگون: ظرفیت لازم برای تغییر نتیجه جنگ را ندارد