NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

آخرین ربات‌های انسان‌نما در کنفرانس جهانی ربات ۲۰۲۴ در پکن

ربات انسان‌نمای سو شی، شاعر شهیر چینی
ربات انسان‌نمای سو شی، شاعر شهیر چینی Copyright Ng Han Guan/Copyright 2024 The AP. All rights reserved
Copyright Ng Han Guan/Copyright 2024 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  AP
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کنفرانس جهانی ربات امسال در پکن با نمایش مجموعه‌‌ای از ربات‌های انسان‌نما همراه شده است که برخی از آنها بسیار شبیه به یک انسان واقعی هستند. یکی از آنها «سو شی» یکی از بزرگترین شاعران تاریخی چین است

آگهی

کنفرانس جهانی ربات ۲۰۲۴ روز چهارشنبه ٢١ اوت با حضور ۱۶۹ شرکت چینی و بین‌المللی که بیش از ۶۰۰ محصول نوآورانه را به نمایش گذاشته‌اند، در پکن آغاز شد.

کنفرانس جهانی ربات امسال در پکن با نمایش مجموعه‌‌ای از ربات‌های انسان‌نما همراه شده است که برخی از آنها بسیار شبیه به یک انسان واقعی هستند.  یکی از آنها «سو شی» یکی از بزرگترین شاعران تاریخی چین است

از جمله شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه می‌توان به شرکت ربات‌سازی «ای ایکس رباتس»‌اشاره کرد که به دلیل طراحی‌های انسان‌نمای خود در این حوزه شهرت دارد. این شرکت امسال چندین مدل جدید، از جمله یک ربات خدمات خانوادگی را که در این نمایشگاه روی یک سکوی متحرک به نمایش درآمده معرفی می‌کند.

این ربات که دقیقاً شبیه یک زن جوان است، به گونه‌ای طراحی شده که خدمتکار اصلی در خانه شما باشد. این ربات قابلیت کنترل تمام لوازم خانگی هوشمند را دارد و همچنین می‌تواند هم‌صحبت اعضای خانواده باشد.

لی بویانگ، بنیان‌گذار این شرکت که در شهر دالیان در شمال چین مستقر است، درباره ربات خدمات خانوادگی چنین توضیح می‌دهد:‌ «در یک خانواده، مبادلات و حمایت عاطفی بسیار مهم است. ما به یک ربات پاسخگو در زندگی خود نیاز داریم. این ربات می‌تواند به عنوان خدمتکار اصلی خانواده، به ما خدمات ارائه دهد. چه افراد مسنی که تنها زندگی می‌کنند، چه جوانان یا حتی کودکان، همه متقاضی چنین رباتی هستند.»

لی می‌گوید که جدای از بهبود در حالات و حرکات صورت روبات‌ها، تیم او امسال سخت‌افزار و هوش مصنوعی ربات‌ها را ادغام کرده است تا به ‌آن‌ها اجازه دهد در موقعیت‌های مختلف بهتر واکنش نشان دهند. او می‌گوید: «در گذشته، بسیاری از اقدامات ربات‌های ما بر پایه بازخوردهای خودکار از سناریوهای مختلف صورت می‌گرفت. امسال، ما از مدل بزرگتر استفاده کردیم و بازخورد دیگر یک برنامه از پیش تنظیم شده نیست، بلکه ربات قدرت یادگیری و تولید رفتارهای جدید دارد. بدین ترتیب چه قدرت بیان کلامی ربات‌ها، چه اعمال آنها در پاسخ به محیطی که می‌بینند یا حس می‌کنند، همه اینها در آن لحظه تولید می‌شود. بنابراین رفتار ربات‌ها در سناریوهای پیچیده برای کاربردهای آینده، مانند خدمات خانوادگی که در خانه با تغییرات زیادی مواجه است، بهتر جا پیدا می‌کند و این احتمالا نقطه تفاوتی با ربات‌های صنعتی است.»

به گفته لی، چندصد ربات انسان‌نما در حال حاضر توسط این شرکت به کار گرفته می‌شوند و ۵۰۰ ربات دیگر نیز در سال جاری ساخته و مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

شرکت فناوری «آستریبوت» مستقر در شنژن نیز از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه است. آستریبوت ربات «آستریبوت اس-۱» خود را به نمایش گذاشته است. این ربات قدرت نواختن ساز سنتی چینی «یانگ کین»‌ و خطاطی چینی را دارد و همچنین هنرمند رزمکار است. این ربات در ویدئوی تبلیغاتی این شرکت، در حال انجام کارهای خانگی و تهیه غذا دیده می‌شود.

لای جی، بنیانگذار و مدیر عامل «آستریبوت»‌، می‌گوید هوش مصنوعی برای قادر ساختن انسان‌نماها به کارآیی روان و بدون سکته و شبیه انسان بسیار مهم است. او می‌گوید:‌ «پیش از این، پژوهشگران فقط می‌توانستند از برنامه نویسی برای حل مشکلات در حرکات ربات‌ها استفاده کنند. ما برعکس داده‌های انسانی را جمع آوری کرده‌ایم و از یک روش مبتنی بر یادگیری استفاده می‌کنیم. این روش چندین مزیت دارد:‌ اولا، داده‌های جمع‌آوری‌شده از انسان‌ها می‌آیند، بنابراین حرکات بسیار شبیه به حرکات انسان است. ثانیاً، ربات می‌تواند رفتارهای سازمان‌یافته و منطقی مشابه انسان‌ها را بیاموزد. این روش همچنین ادغام ربات با مدل‌های بزرگ و تجزیه وظایف را آسان‌تر می‌کند.»

این شرکت در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که قصد دارد ربات «آستریبوت اس-۱»‌ را در سال جاری وارد بازار کند. لای جی از توانایی ربات‌های انسان‌نما برای کار در شرایط واقعی مطمئن است. او می‌گوید:‌ «در ابتدا کارکرد ربات از تست‌های آزمایشگاهی به سناریوهای خاص گسترش میابد، که در آن‌ها وظایف و اقدامات محدود است. به این ترتیب می‌توانیم برای شروع، ارزش تجاری برای ربات‌ها ایجاد کنیم. پس از این مرحله، سناریوهای واقعی بیشتر و بیشتری را می‌آموزد و احتمالاً تقاضاهای بیشتر و بیشتر خانواده‌ها را برآورده می‌کند. من فکر می‌کنم با توجه به توسعه فناوری فعلی ربات‌ها و هوش مصنوعی، سرعت بسیار بالاست. فکر می‌کنم حداقل ظرف سه سال، ربات‌ها توانایی برآورده کردن خواسته‌ها را پیدا خواهند کرد. و از نظر هزینه، به نظرم گذار چین در بخش تولید رونق زیادی تولید خواهد کرد. در این مورد، من فکر می‌کنم بسیاری از مردم بتوانند در سه سال آینده ربات بخرند.»

گوئو پنگ، که او نیز در حوزه ساخت ربات فعال است، می‌گوید که رویای جهانی را دارد که در آن انسان‌ها و روبات‌ها، درست مانند فیلم‌ها، در آرامش و همراهی با هم زندگی می‌کنند.

گوئو با اشاره به تغییرات در نوع زندگی اجتماعی و برنامه‌های کاری سنگین می‌گوید: «در ارتباطات و سناریوهای روزانه، مردم با مشکل عدم تماس و مراقبت مستقیم مواجه هستند. ربات‌ها خیلی خوب این خلا را پر می‌کنند.»‌

نمایشگاه جهانی ربات‌ ۲۰۲۴ تا یکشنبه ۲۵ اوت ادامه دارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا نخستین قانون مهم هوش مصنوعی در جهان را به اجرا گذاشت

هوش مصنوعی در نمایشگاه فناوری «ویواتک»‌ فرانسه عطر مورد علاقه شما را تولید می‌کند

اولین نبرد هوایی بین یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد