NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

بهترین دونده المپیک پاریس ۱۰۰ متر را چقدر سریع‌تر از همتای خود در ۱۲۴ سال گذشته دوید؟

فینال دو ۱۰۰ متر مردان، المپیک پاریس ۲۰۲۴
فینال دو ۱۰۰ متر مردان، المپیک پاریس ۲۰۲۴ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نوا لايلز (Noah Lyles)، دونده آمریکایی، موفق شد در فینال دو ۱۰۰ متر در المپیک پاریس موفق شد این فاصله را در ۹.۷۹ ثانیه بدود و مدال طلا و عنوان سریع‌ترین مرد جهان را از آن خود کند.

آگهی

او تنها پنج هزارم ثانیه زودتر از تامسونِ جاماییکایی از خط پایان عبور کرد. البته رکورد دو ۱۰۰ متر در المپیک پاریس شکسته نشد و همچنان رکورد اوسین بولت، دونده جامائیکایی با ۹.۶۳ ثانیه که در المپیک لندن ۲۰۱۲ ثبت شده، پابرجا ماند.

البته رکورد جهانی این رشته در سال ۲۰۰۹ و در جریان مسابقات قهرمانی جهان در برلین توسط آقای بولت ثبت شده که ۹.۵۸ ثانیه است.

اما در نخستین دوره برگزاری مسابقات المپیک در عصر معاصر که در سال ۱۸۹۶ در آتن برگزار شد، توماس بورک (Thomas Burke) از آمریکا ۱۰۰ متر را در بهترین زمان نسبت به سایر ورزشکاران در ۱۱.۸ ثانیه دویده بود، رکوردی که چهار سال بعد و در المپیک پاریس توسط فرانک ژارویِ آمریکایی (Frank Jarvis) به ۱۱ ثانیه کاهش یافت.

بنابراین، در فاصله برگزاری دو المپیک پاریس از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۲۴ یعنی طی ۱۲۴ سال گذشته، سریع‌ترین مرد جهان توانسته ۱.۲۱ ثانیه سریع‌تر بدود.

همچنین، طی ۱۲۸ سال گذشته رکود سریع‌ترین مرد جهان در المپیک ۲.۱۷ ثانیه بهبود یافته است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

این در شرایطی است که کیفیت کفِ میادین دو و میدانی از مسیرهای خاکی به کف پوش‌هایی با اتکا به بالاترین فناوری‌های روز بالا رفته است. کفش‌های مورد استفاده ورزشکاران و نیز تمرین‌های آنها، نوع تغذیه و آمادگی جسمانی و روانی آنها هم برای شرکت در رقابت‌های المپیک نسبت به قرن گذشته بسیار بهبود یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حدیث‌ غرور و حسرت ایرانی در قابی از المپیک پاریس؛ وقتی سانسور حاکمیت در برابر جامعه کم آورد

از عضویت در شبکه اجتماعی «پورنو» تا سرآشپزی؛ کدام ورزشکاران المپیکی درآمد جانبی دارند؟

خطرناک‌ترین و کم‌خطرترین ورزش‌های المپیک کدامند؟