NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

پست‌های تحریک‌آمیز درباره ناآرامی‌های بریتانیا؛ لندن از ایلان ماسک خواست که «مسئولانه» عمل کند

Elon Musk
Elon Musk Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از آنکه ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی اقدام به انتشار مجموعه‌ای از پست‌ها در شبکه ایکس کرد که به گفته مقامات بریتانیا خطر شعله‌ور کردن ناآرامی‌های خشونت‌آمیز این کشور را در پی دارد، لندن از او خواست که «مسئولانه» عمل کند.

آگهی

ایلان ماسک در واکنش به اعتراضات گروههای راست افراطی در بریتانیا در یک پست نوشت که در این کشور «جنگ داخلی اجتناب‌ناپذیر است». او در پست‌های دیگری نیز نوشت که سیستم قضایی بریتانیا با مسلمانان ملایم‌تر از فعالان راست افراطی رفتار می‌کند و حتی چگونگی رفتار بریتانیا با کاربران در شبکه‌های اجتماعی را با سرکوب‌ها در دوران اتحاد جماهیر شوروی مقایسه کرد.

در واکنش به این پیام‌ها هایدی الکساندر، وزیر دادگستری بریتانیا بامداد سه‌شنبه گفت: «استفاده از عباراتی مانند "جنگ داخلی" به هیچ وجه قابل قبول نیست. ما شاهد مجروح شدن شدید افسران پلیس و آتش گرفتن ساختمان‌ها هستیم. بنابراین هر کسی که پلتفرمی دارد باید با مسئولیت‌پذیری از قدرتش استفاده کند.»

بیش از یک هفته است که بریتانیا صحنه درگیری‌های خشونت آمیز گروه‌های راست افراطی با نیروهای پلیس است. در این درگیری‌ها که در شهرها و شهرستانهای این کشور از ایرلند شمالی تا سواحل جنوبی انگلیس گسترش یافته، معترضان شعارهای ضد مهاجرتی و با محتوای اسلام‌هراسی سر می‌دهند.

این ناآرامی‌ها پس از آن آغاز شد که فعالان راست‌گرا از رسانه‌های اجتماعی برای انتشار اطلاعات نادرست درباره حمله با چاقو در ۲۹ ژوئیه که منجر به کشته شدن سه دختر شد، استفاده کردند.

بر اساس ادعای آنها، یک پناهجوی اسلامگرا عامل قتل سه دختر ۶ تا ۹ ساله و زخمی شدن ۸ کودک دیگر در شهر ساحلی ساوتپورت بریتانیا بوده است؛ در حالی که پلیس بریتانیا می‌گوید مظنون این حملات یک پسر ۱۷ ساله متولد بریتانیاست که بازداشت و مقابل دادگاه حاضر شده است.

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا این خشونت‌ها را محکوم کرده و آن را «وحشی‌گری» خوانده است.

او پس از برگزاری یک نشست اضطراری با مقامات مجری قانون و وزرای دولت در روز سه‌شنبه اعلام کرد که عاملان این خشونت‌ها به سرعت مجازات خواهند شد.

نخست‌وزیر بریتانیا همچنین از پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره پستهای ایلان ماسک خودداری کرد و گفت که تمرکزش روی حفظ امنیت کشور است.

تا کنون بیش از ۴۰۰ نفر به دلیل خشونت‌ها دستگیر شدند و دادگاههای رسیدگی به اتهامات شماری از آنها نیز آغاز شده است.

دولت بریتانیا همچنین از شرکت‌های اداره کننده رسانه‌های اجتماعی از جمله ایکس خواسته است که برای مبارزه با انتشار اطلاعات گمراه‌کننده و تحریک‌آمیز آنلاین، اقدامات بیشتری انجام دهند.

هایدی الکساندر، وزیر دادگستری بریتانیا روز سه‌شنبه تاکید کرد که دولت به دنبال تقویت قانون ایمنی آنلاین موجود است که سال گذشته تصویب شد و تا سال ۲۰۲۵ به طور کامل اجرا نخواهد شد.

او به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: «اقدامات شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی در حذف خودکار اطلاعات نادرست قابل تقدیر است. اما بدون شک کارهای بیشتری وجود دارد که این شرکت‌ها می‌توانند و باید انجام دهند.»

تداوم دخالت‌های ماسک در دنیای سیاست

الکس کراسودومسکی از اندیشکده چتم هاوس مستقر در لندن، در گفتگو با آسوشیتدپرس به این موضوع اشاره دارد که ماسک در گذشته با سیاست‌گذاران بریتانیا و اتحادیه اروپا که رویکردهایش برای اداره این پلتفرم را زیر سؤال برده بودند، بحث زیادی داشته است.

او با وجود واکنش دولت بریتانیا، همچنان در شبکه ایکس به انتشار پستهایی درباره اعتراضات بریتانیا ادامه داد و در واکنش به یکی از پست‌های استارمر که اعلام می‌کرد «دولت حمله به مساجد یا جوامع مسلمان را تحمل نخواهد کرد»، نوشت: «آیا نباید نگران حملات به کاربران شبکه استریسک هم باشید؟»

ماسک همین نظر را نیز پایین ویدئویی نوشت که نشان می‌داد یک «گشت مسلمانان» به یک «بار» در بیرمنگام حمله می‌کند.

آگهی

ماسک پیش از این نیز بارها در موضوعات سیاسی دیگر کشورها دخالت کرده بود. از جمله در اوایل سال جاری با قاضی دادگاه عالی برزیل بر سر آزادی بیان، حساب‌های راست افراطی و اطلاعات نادرست ادعایی در شبکه ایکس وارد بحث شده بود.

ماسک همچنین نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور سوسیالیست ونزوئلا را به انجام یک «تقلب بزرگ در انتخابات» اخیر متهم کرد.

استفانی آلیس بیکر، جامعه شناس در دانشگاه سیتی لندن بر این باور است که برای طرفداران ماسک و کسانی که او را در شبکه های اجتماعی دنبال می‌کنند، نظرات تکان دهنده‌اش بخشی از نبوغ او تلقی می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تاثیر شبکه‌های اجتماعی و بیگانه‌هراسی بر دامن زدن به اغتشاشات در بریتانیا

جلسه کبری دولت بریتانیا برای مهار خشونت‌ها؛ استارمر «اوباشگری راست افراطی» را محکوم کرد

تعلیق ۳۰ مجوز تسلیحاتی بریتانیا به اسرائیل؛ واکنش‌های جدید در لندن و تل‌آویو