NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

تاثیر شبکه‌های اجتماعی و بیگانه‌هراسی بر دامن زدن به اغتشاشات در بریتانیا

شورش‌ها در بریتانیا
شورش‌ها در بریتانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک محقق جامعه‌شناسی در دانشگاه لندن می‌گوید رسانه‌های اجتماعی در خشونت‌هایی که در روزهای اخیر در سراسر بریتانیا رخ داده، نقش داشته‌اند اما مشکل اصلی نهفته بزرگ‌تر بوده است.

آگهی

استفانی آلیس بیکر در گفتگو با یورونیوز تاکید دارد که خشونت‌ها و ناآرامی‌ها در بریتانیا با مشکلات بسیار بزرگ‌تر در پیوند است. او در ادامه می‌گوید: «نقش شبکه‌های اجتماعی در بسیاری از این شورش‌ها نمادین بود و اینگونه بود که مردم توانستند همبستگی خود را با یکدیگر نشان دهند.»

او استدلال کرد که ناآرامی‌های بیگانه ستیز را می توان تا حدی به احساساتی چون محرومیت از آزادی و خطرات ادراک شده برای حاکمیت بریتانیا نسبت داد.

این محقق در ادامه می‌گوید: «شما مجموعه‌ای شامل احساسات نوظهور ملی گرایی، احساس کنار گذاشته شدن مردم، احساس محرومیت از آزادی مردم، به خطر افتادن حاکمیت ملت را دارید و بسیاری از این موارد با افزایش مهاجرت و بحران هزینه زندگی همزمان است. بنابراین مردم این تجربیات مستقیم را دارند و با گذاشتن آنها کنار یکدیگر به این نتیجه می‌رسند که مشکل از حضور خارجی‌ها است.»

بریتانیا در هفته گذشته درگیر خشونت‌های کم سابقه‌ای بوده و معترضان با شعارهای ضد مهاجرتی و اسلام ستیزانه با پلیس درگیر شده‌اند.

این اغتشاشات توسط فعالان راست افراطی که از شبکه‌های اجتماعی مورد تحریک قرار گرفته است. این گروه‌ها با انتشار اطلاعات نادرست درباره حمله با چاقو که منجر به کشته شدن سه دختر در یک رویداد رقص با تم تیلور سوئیفت شد به شدت‌گیری چنین روندهایی دامن زده‌اند.

بیش از یک دوجین شهر در این ناآرامی‌ها گرفتار شده‌اند، از جمله لندن، هارتلپول، منچستر، میدلزبرو، هال، لیورپول، بریستول، بلفاست، ناتینگهام و لیدز.

بیکر در ادامه می‌گوید: «من فکر می‌کنم این گروه‌ها قبلا بسیاری از این نارضایتی‌ها را احساس می‌کردند و حالا فقط فرصتی برای آزاد و طرح کردن آنها پیدا کرده‌اند. ضمن اینکه برای مردم دیدن دیگرانی که با عقاید یکسان درگیر خشونت می‌شوند دیگران را هم «جسور و قادر به عمل» می‌کند.

در این اعتراضات که برخی از بدترین خشونت‌های بریتانیا در سال های اخیر بوده، افراد با پرتاب سنگ و آجر به سوی پلیس حمله کردند، فروشگاه‌ها را غارت و به هتل‌های مورد استفاده برای اسکان پناهجویان حمله کردند. پلیس در این مدت صدها نفر را دستگیر و تاکید کرده تمام کسانی که این اغتشاشات را راه‌اندازی کرده‌اند با قانون سر و کار خواهند کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دولت جدید بریتانیا در تلاش برای سرکوب ناآرامی هاست و یک ارتش دائمی از پلیس متخصص برای مقابله با اغتشاشات راه اندازی کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در بریتانیا چه خبر است؛ دلیل اعتراض و خشم راست‌های افراطی چیست؟

پست‌های تحریک‌آمیز درباره ناآرامی‌های بریتانیا؛ لندن از ایلان ماسک خواست که «مسئولانه» عمل کند

موشک اسکندر روسیه به منطقه مسکونی در خارکیف اصابت کرد