NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

روایت نقاشی‌های دیواری حمام پمپئی از تمایلات جنسی پرشهوت رومیان باستان

سایت باستان‌شناسی پومپئی در ایتالیا
سایت باستان‌شناسی پومپئی در ایتالیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نقاشی‌های دیواری بدست آمده از حمام‌های موجود در حومه شهر باستانی پمپئی واقع در ایتالیا واقعیت‌هایی را در مورد تمایلات جنسی پرشهوت رومیان افشا می‌کند.

آگهی

حمام‌های حومه‌ای در غرب دروازه دریاییِ پمپئی واقع شده‌اند. برخلاف دیگر حمام‌های موجود در داخل شهر، این حمام‌ها خصوصی بودند و از آنجایی که دیرتر از سایر حمام‌ها، احتمالاً در قرن ۱۴ تا ۱۷ پس از میلاد مسیح ساخته شده‌اند، در خارج از دروازه‌های شهر قرار داشته‌اند.

این حمام‌ها در سه سطح داخلی طراحی شده‌ بودند تا گزینه‌های مختلفی برای حمام کردن مشتریان وجود داشته باشد، از جمله دو اتاق برای حمام سرد، یک حمام گرم که به بازدیدکنندگان کمک می‌کرد تا با تغییر دما سازگار شوند و سپس یک حمام آب داغ. تمام اتاق‌های مجموعه نیز دارای پنجره‌هایی بودند که به خلیج ناپل مشرف بود.

اما دیوارهای مجموعه رختکن این حمام‌ها با هشت نقاشی‌ دیواری تزئین شده بودند که جملگی صحنه‌های انواع رابطه جنسی را به تصور کشیده بود.

نقاشی‌های بدست آمده از پمپئی
نقاشی‌های بدست آمده از پمپئیSailko, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commonshttps://commons.wikimedia.org/wiki/File:Terme_di_porta_marina,_affreschi_a_tema_erotico_nello_spogliatoio,_07.jpg

هر چند هنوز هدف دقیق از وجود این تصاویر مشخص نیست ولی برخی محققان معتقدند که وجود آنها اشاره به رواج روسپیگری در حمام‌های خصوصی بوده است. البته روسپیگری در آن زمان غیرقانونی بوده ولی ظاهرا در حمام‌های خصوصیِ خارج از شهر ممکن بوده است.

البته هستند باستان‌شناسانی که بر این باورند که آنها تنها نقش تزئینی داشته‌ و با هدف جذب مشتریان کشیده شده بوده‌اند.

پایین هر کدام از این تابلوها یک جعبه شماره‌دار وجود دارد که احتمالا برای قرار دادن لباس‌های مشتریان تعبیه شده بوده است.

با وجود هنجارهای اجتماعی و سختگیری‌های قانونی مختلفی که در مورد رفتارهای جنسی رومیان وجود داشته، بررسی‌ها نشان می‌دهد که رومی‌ها کمتر از بسیاری از مردم امروز در روابط جنسی خود خجالتی بوده‌اند.

برای مثال، از نظر اجتماعی برای آنها پذیرفته شده بود که مردان به دنبال رابطه جنسی هم با شریک زن و هم با شریک مرد باشند.

با این حال، قوانینی در مورد این وجود داشت. به این صورت که مردان تا زمانی که نقش «فاعل» را برعهده داشتند می‌توانستند با مردان دیگر هم رابطه جنسی داشته باشند. اما اگر مدام به دنبال ایفای نقش «مفعول» یا انجام رابطه جنسی دهانی بر روی زنان یا سایر مردان بودند، مردانگی آنها به چالش کشیده می‌شد و می‌توانست منجر به خوردن برچسب زن بر روی آنها شود.

به ایکس یورونیوز فارسی بپیوندید

نمونه‌ای از روابط جنسی رومیان در نقاشی‌های دیواری حمام پمپئو وجود دارد. در یکی از آنها زنی در حال دریافت رابطه جنسی دهانی از یک مرد است و در دیگری، دو مرد با یک زن دیده می‌شوند که مردِ میانی همزمان با برقراری رابطه جنسی با زن، نقش مفعول را نیز برای مرد پشت سری خود ایفا می‌کند.

به این ترتیب، اشکال «غیر طبیعی» کنش جنسی در میان رومیان وجود داشته که بسیاری از آنها در آثار هنری به دست آمده از روم باستان به تصویر کشیده شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بنکسی لندن را باغ وحش می‌کند

زنان گلادیاتور در روم باستان؛ جنگجویانی که «مجبور بودند به زور و وحشیگری عشق بورزند»

آیا رومی‌ها از عرق بدن گلادیاتورها به عنوان محرک جنسی و اکسیر شفابخش استفاده می‌کردند؟