NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

استرالیا: اسرائیل امدادگران غزه را به عمد نکشت؛ شکست عملیاتی بود

مردم محل کشته شدن امدادگران آشپزخانه مرکزی جهانی در دیرالبلاح در نوار غزه را نظاره می‌کنند
مردم محل کشته شدن امدادگران آشپزخانه مرکزی جهانی در دیرالبلاح در نوار غزه را نظاره می‌کنند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش منتشره دولت استرالیا در روز جمعه ۲ اوت (۱۲ مرداد ۱۴۰۳)  در مورد حملات هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن امدادگران بین‌المللی در غزه در ماه آوریل شد، نشان داد که این حملات در نتیجه شکست‌های عملیاتی جدی اسرائیل بوده و عمدی در کار نبوده است.

آگهی

سه حمله هوایی اسرائیل به یک کاروان خودروهای امدادی در روز یکم آوریل (۱۳ فروردین ۱۴۰۳) منجر به کشته شدن هفت نفر از کارکنان آشپزخانه مرکزی جهانی (WCK) شد. کشته‌شدگان شامل فلسطینی‌ها و شهروندانی از استرالیا، بریتانیا و لهستان بودند.

این کشتار با محکومیت گسترده از طرف متحدان اسرائیل و اتهاماتی مبنی بر هدف قرار دادن «عمدی» امدادگران توسط اسرائیل روبرو شد، ادعایی که اسرائیل آن را رد کرد.

بررسی دولت استرالیا در مورد این کشته‌ها نشان داد که ارتش اسرائیل به اشتباه تصور می‌کرد که این کاروان توسط جنگجویان حماس ربوده شده است و در نتیجه موشک‌هایی را به سمت آن شلیک کرد. این بررسی تاکید کرد که اطلاعات مهم در مورد تحرکات کاروان آشپزخانه مرکزی جهانی به ارتش اسرائیل که مسئول این حمله است، ابلاغ نشده است. این سردرگمی با ناتوانی مقامات اسرائیلی در برقراری ارتباط مستقیم با کاروان امدادگران تشدید شد.

خودروی امدادگران آشپزخانه مرکزی جهانی که مورد حمله اسرائیل قرار گرفت، آوریل ۲۰۲۴
خودروی امدادگران آشپزخانه مرکزی جهانی که مورد حمله اسرائیل قرار گرفت، آوریل ۲۰۲۴AP Photo

بررسی دولت استرالیا نشان داد که کارکنان ارتش اسرائیل بدون انجام فرآیند شناسایی با دستور حمله دوم و سوم به کاروان، رویه‌های استاندارد را نقض کردند. مارک بینسکین، فرمانده نیروی هوایی که رهبری این تحقیقات را در اسرائیل بر عهده داشت، اعلام کرد: «در این حادثه، به نظر می‌رسد که کنترل‌های ارتش اسرائیل شکست خورده و منجر به اشتباه در تصمیم‌گیری و شناسایی نادرست می‌شود که احتمالاً با سطحی از سوگیری نادرست ترکیب شده است». این یافته بر شکست پروتکل‌های عملیاتی و فرآیندهای تصمیم‌گیری در ارتش اسرائیل در طول این حادثه تاکید می‌کند.

مارک بینسکین در این‌باره نتیجه گیری کرد: «بر اساس اطلاعاتی که در دسترس من است، ارزیابی من نشان می‌دهد که حملات ارتش اسرائیل به امدادگران آگاهانه یا عمدی انجام نشده است.» وی در عین حال تحقیقات اسرائیل در مورد این کشته‌ها را «به موقع، مناسب و به استثنای برخی موارد کافی» ارزیابی کرد.

ارتش اسرائیل پیشتر این حادثه را یک اشتباه بزرگ خوانده بود و دو فرمانده ارشد حاضر در این حملات را برکنار کرده است. سه فرمانده دیگر رسما توبیخ شدند.

 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترور اسماعیل هنیه؛ ترکیه اینستاگرام را به اتهام «سانسور پیام‌های تسلیت» فیلتر کرد

سازمان ملل: اسرائیل از سگ و روش «غرق مصنوعی» برای شکنجه زندانیان فلسطینی استفاده می‌کند

گرامیداشت یاد «عایشه‌نور ازگی ایگی»؛ آنکارا: جنایت «دولت نسل‌کش نتانیاهو» بدون مجازات نخواهد ماند