NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

سازمان ملل: اسرائیل از سگ و روش «غرق مصنوعی» برای شکنجه زندانیان فلسطینی استفاده می‌کند

زندانی در اسرائیل
زندانی در اسرائیل Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورو نیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در روز سه‌شنبه ۳۰ ژوئیه‌ (۹ مرداد ۱۴۰۳) گزارش داد که هزاران فلسطینی به وسیله زور  از نوار غزه و جان‌پناه‌هایشان بیرون کشیده شده و به بازداشتگاه‌های اسرائیل منتقل شدند. مطابق این گزارش، برخی از این زندانیان تحت شکنجه قرار گرفته و ده‌ها نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

آگهی

گزارش ۲۳ صفحه‌ای دفتر حقوق بشر سازمان ملل که بیشتر بر اساس مصاحبه با زندانیان آزاد شده و سایر قربانیان و شاهدان تهیه شده است، حاکی از آن است که بسیاری از افرادی که از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۳) در غزه بازداشت شده بودند، در حالی که سعی می‌کردند از حملات نظامی اسرائیل فرار کنند، به ایست‌های بازرسی برده شدند. برخی دیگر نیز از مدارس و بیمارستان‌هایی که در آن پناه گرفته بودند، دستگیر شدند.

در گزارش سازمان ملل آمده است که بسیاری از بازداشت شدگان قبل از انتقال به اسرائیل به وسیله چشم‌بند و زنجیر بسته شده بودند. آن‌ها در مراکز نظامی «قفس‌مانند» نگهداری شده و مجبور بودند لباس‌های خود را در آورند و در مواقع طولانی‌تر فقط می‌توانستند، پوشک بپوشند. بر اساس این گزارش، ۵۳ نفر از بازداشت‌شدگان در حین بازداشت جان خود را از دست داده‌اند.

فولکر ترک، کمیسر عالی سازمان ملل در بیانیه‌ای همزمان با انتشار این گزارش گفت: «طیفی از اعمال وحشتناک، از جمله به کارگیری شکنجه از طریق غرق مصنوعی و رها کردن سگ به سمت بازداشت‌شدگان و دیگر روش‌ها، نقض آشکار قوانین بین‌المللی حقوق بشر و حقوق بین‌المللی بشردوستانه است.»

«طیفی از اعمال وحشتناک، از جمله به کارگیری شکنجه از طریق غرق مصنوعی و رها کردن سگ به سمت بازداشت‌شدگان و دیگر روش‌ها، نقض آشکار قوانین بین‌المللی حقوق بشر و حقوق بین‌المللی بشردوستانه است.»
فولکر ترک
کمیسر عالی سازمان ملل

آقای ترک خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان فلسطینی شد. وی همچنین بر لزوم آزادی ربوده‌شدگان باقی‌مانده اسرائیلی از ۲۵۳ نفری که در حملات هفتم اکتبر از اسرائیل به غزه برده‌ شده بودند، تاکید کرد.

ارتش اسرائیل گفته است که در حال بررسی اتهامات مربوط به بدرفتاری با زندانیان در بازداشتگاه‌های اسرائیل است، اما از اظهار نظر در مورد موارد خاص خودداری کرده است. این کشور قصد دارد کمپ «سدی تیمان» در صحرای نگب را که هم در گزارش سازمان ملل و هم توسط گروه مدافع حقوق فلسطینیان به عنوان محل آزار زندانیان ذکر شده است، تعطیل کند.

در این گزارش آمده است که زندانیان عموماً به صورت مخفیانه و بدون ذکر دلیل یا دسترسی به وکیل بازداشت و نگهداری می‌شدند.

اجبار به برهنه شدن و آزار جنسی

موضوع بازداشت‌شدگان فلسطینی، فشار بین‌المللی بر اسرائیل را در رابطه با رفتار آن در جنگ غزه که اکنون به ماه یازدهم خود نزدیک می‌شود، افزایش داده است. وزارت امور خارجه ایالات متحده در ماه مه اعلام کرد که در حال بررسی اتهامات مربوط به سوء استفاده اسرائیل از زندانیان فلسطینی است.

گزارش سازمان ملل همچنین به شرایط وخیم گروگان‌های اسرائیلی در غزه، از جمله کمبود هوای تازه و نور خورشید و ضرب و شتم و شهادت افراد آزاد شده، اشاره کرد.

در این گزارش آمده است که زندانیان فلسطینی که در اسرائیل نگهداری می‌شوند، اکثرا مرد و پسر هستند و طیفی از افراد همچون ساکنان، پزشکان، پرستاران و بیماران را در کنار ستیزه‌جویان فلسطینی شامل می‌شوند.

در این گزارش بدون ذکر تعداد، از موارد خشونت جنسی نیز یاد شده است. همچنین تعداد بازداشت شدگانی که آزاد شده‌اند ذکر نشده و یک سخنگوی سازمان ملل نیز تعیین تعداد آن را غیرممکن دانست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استرالیا: اسرائیل امدادگران غزه را به عمد نکشت؛ شکست عملیاتی بود

تبادل گسترده زندانیان میان روسیه و آمریکا؛ ایوان گرشکویچ روزنامه‌نگار آمریکایی آزاد شد

سایه جنگ در غزه بر انتخابات آمریکا؛ جو بایدن می‌تواند بین حماس و اسرائيل آتش‌بس برقرار کند؟