NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

حملات گسترده اسرائیل به غزه شامل «مناطق امن» جان بیش از ۶۰ فلسطینی از جمله کودکان را گرفت

کشته شدگان بمباران نوار غزه در سردخانه بیمارستانی در دیرالبلاح، ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۴
کشته شدگان بمباران نوار غزه در سردخانه بیمارستانی در دیرالبلاح، ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۴ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حملات هوایی اسرائیل طی شبانه روز سه شنبه  ۱۶ ژوئیه (۲۶ تیر ۱۴۰۳) جان بیش از ۶۰ فلسطینی را در جنوب و مرکز غزه گرفت. این حملات «مناطق امن» اعلام شده توسط اسرائیل که هزاران آواره را در خود جای داده است نیز شامل می‌شد.

آگهی

با وجود کاهش حملات عمده زمینی به شمال و جنوب غزه، اسرائیل همچنان حملات هوایی خود را به این منطقه ادامه داده و نواحی شناخته شده به عنوان «منطقه امن» را نیز در امتداد سواحل مدیترانه هدف قرار داده است. اسرائیل مدعی است که با این حملات در پی هدف قرار دادن شبه نظامیان حماس است که در میان غیرنظامیان پنهان شده‌اند.

مرگبارترین حمله روز سه شنبه در خیابانی شلوغ در حومه خان یونس رخ داد که در پی آن ۱۷ نفر کشته شدند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که با این حمله یکی از فرماندهان نیروی دریایی جهاد اسلامی را هدف قرار داده و در حال بررسی گزارش‌ها درباره تلفات غیرنظامیان است.

این حمله در نزدیکی محل حمله قبلی برای هدف قرار دادن محمد ضیف، فرمانده ارشد نظامی حماس رخ داد که در پی آن بیش از ۹۰ فلسطینی از جمله کودکان کشته شدند. با وجود این هنوز مشخص نیست که آیا ضیف کشته شده است یا نه.

گریه پدری بر پیکر بی جان فرزند ۲۱ ماهه خود، در دیرالبلاح، ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۴
گریه پدری بر پیکر بی جان فرزند ۲۱ ماهه خود، در دیرالبلاح، ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۴AP Photo

اسرائیل و حماس در حال بررسی پیشنهاد آتش بس هستند. گفتگوها با وجود حمله هدفمند به ضیف ادامه دارد و میانجیگران بین المللی برای پایان دادن به این جنگ ۹ ماهه و آزادی حدود ۱۲۰ گروگان توسط حماس تلاش می‌کنند.

اسرائیل حملات مکرری را برای مبارزه با گروه‌بندی مجدد جنگجویان حماس انجام داده است. ارتش ادعا می کند که خسارات قابل توجهی به سازمان و زیرساخت‌های حماس وارد آورده و مدعی از بین بردن نیمی از رهبران نظامی حماس و کشته یا بازداشت کردن ۱۴ هزار شبه نظامی است.

بر طبق این گزارش، ارتش اسرائیلی‌ مدعی هدف قرار دادن هوایی ۳۷ هزار مکان در غزه از جمله بیش از ۲۵ هزار زیرساخت تروریستی و پایگاه پرتاب است. آن‌ها همچنین اعلام کردند که شش فرمانده تیپ، بیش از ۲۰ فرمانده گردان و تقریبا ۱۵۰ فرمانده گروهان از صفوف حماس را کشته اند. این ارقام تایید نشده است.

لشکرکشی‌های زمینی بر شمال غزه و شهرهای جنوبی خان یونس و رفح متمرکز شده‌اند که موجب تخریب شبکه‌های گسترده تونل‌های حماس شده است.

حملات هوایی فعلی در مناطق مرکزی و «منطقه امن» ساحلی را که دست نخورده مانده بودند، انجام می‌شود.

کشته‌های حملات در مناطق امن

حملات روز سه شنبه اردوگاه‌های پناهندگان «نصیرات» و «زوایده» در مرکز غزه را هدف قرار دادند. به گفته مقامات بیمارستان الاقصی در شهر دیرالبلاح، حمله به چهار خانه دست کم ۲۴ نفر از جمله ۱۰ زن و چهار کودک را کشت.

حمله به یکی دیگر از مدارس سازمان ملل در «نصیرات» که محل پناه گرفتن خانواده‌ها بود، دست کم ۹ کشته بر جای گذاشت. فیلم‌های خبرنگار آسوشیتدپرس کارگرانی را نشان می‌دهد که اجساد پیچیده شده در پتو را حمل می‌کنند، در حالی که زنان و کودکان در حال تماشای کلاس‌های درسی هستند که در آن زندگی می‌کردند.

کودکان در خان یونس، ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۴
کودکان در خان یونس، ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۴آسوشیتدپرس

ارتش اسرائیل مدعی است که شبه نظامیان حماس از مدرسه برای طراحی حملات استفاده می کردند.

به گفته مقامات پزشکی و خبرنگاران آسوشیتدپرس، حملات دیگر در خان یونس و رفح ۱۲ نفر قربانی گرفت.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در حملات روز سه شنبه حدود ۴۰هدف را در غزه از جمله پست‌های دیده بانی، سازه‌های نظامی حماس و ساختمان‌ها را بمباران کرده است. اسرائیل به دلیل فعالیت شبه‌نظامیان در مناطق پر جمعیت، حماس را مسئول تلفات غیرنظامیان می داند.

به گفته وزارت بهداشت غزه، در جنگ غزه بیش از ۳۸۶۰۰ نفر کشته شده‌اند و اکثر جمعیت ۲.۳میلیونی آن را آواره کرده و باعث گرسنگی گسترده شده است.

حمله ماه اکتبر حماس به کشته شدن ۱۲۰۰ اسرائیلی که بیشتر آنها غیرنظامی بودند، انجامید. شبه نظامیان حدود ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند. به گفته مقامات اسرائیلی، حدود ۱۲۰ نفر در اسارت هستند که حدود یک سوم آن‌ها جان باخته‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهوری آرژانتین: مظنونان بمب‌گذاری در مرکز یهودیان بوئنوس‌آیرس را غیابی محاکمه می‌کنیم

عملیات در تاریکی؛ کشف اسناد حماس که استراتژی «نبرد تونل‌ها» را شرح می‌دهد

اسرائیل: ۶ گروگان‌ با شلیک از نزدیک کشته شدند؛ تهدید حماس: آخرین پیام ویدئویی آنها را منتشر می‌کنیم