NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

به دنبال تغییر قانون شهروندی آلمان ۵ هزار نفر برای ثبت درخواست به مراكز اداری این کشور هجوم بردند

عکس تزینی
عکس تزینی Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی اصلاح قانون شهروندی آلمان، ۵ هزار نفر به مراکز دولتی این کشور هجوم آوردند و برای گرفتن تابعیت آلمانی تشکیل پرونده دادند.

آگهی

گفته می‌شود ماه ژوئن تنها در برلین حدود ۴هزار نفر برای تابعیت این کشور درخواست دادند. یک کارمند دولتی گفت که به طور متوسط روزی ۱۳۳ نفر برای ثبت درخواست خود به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنند. 

تاکنون هیچ آماری درباره درخواست‌های ثبت شده در ماه ژوئیه ارائه نشده است، اما مقامات برلین پیشتر اعلام کرده بودند که بیش از ۵ هزار درخواست را در بازه زمانی سه هفته‌ای از ۲۷ ژوئن تا ۲۱ ژوئیه دریافت کرده‌اند که به طور متوسط ​​حدود ۲۰۰ درخواست در روز بوده است.

قوانین جدید تابعیت آلمان از  ۲۷ ژوئن امسال به اجرا درآمده است.  آمارها حاکی از آن است که هزاران نفر به دنبال به اجرا درآمدن این قانون به مراکز سرازیر شده‌اند تا درخواست خود را برای تابعیت این کشور به ثبت برسانند. 

طبق قوانین آلمان، هر یک از ۱۶ ایالت این کشور به صورت جداگانه مسئول رسیدگی به این پرونده‌ها هستند.

مقامات ایالتی بایرن می‌گویند از ژانویه تا مه سال جاری میلادی و پیش از آنکه قوانین تابعیت تغییر کند به طور میانگین در ماه حدود ۵ هزار و ۶۰۰ درخواست ارسال شده، اما در ماه ژوئن، این تعداد به ۸ هزار ۴۰۰ افزایش یافته است.

پیش‌بنی می‌شود در ایالت زاکسن زمان رسیدگی به این درخواست‌ها به دلیل حجم زیاد پرونده‌ها افزایش یابد. در سال ۲۰۲۳ رسیدگی به درخواست تابعیت در این ایالات بین ۳ تا ۱۸ ماه طول می‌کشید.

قانون جدید چیست؟

طبق قوانین جدید، آلمان برای نخستین بار اصل تابعیت چندگانه را به رسمیت می‌شناسد. اصلاحات تابعیت ارائه شده توسط دولت ائتلافی سه حزبی چپ میانه آلمان به افراد اجازه می‌دهد تا با حفظ شهروندی کشوری که از آن آمده‌‌اند، تابعیت آلمانی داشته باشند. آلمان تا پیش از این تنها برای تابعیت چندگانه شهروندان اتحادیه اروپا و سوئیس و کسانی که می‌توانستند اثبات کنند که برای حذف تابعیت دیگرشان با «دشواری‌های ویژه» روبرو هستند، رسمیت قائل بود. 

اکنون افراد می‌توانند به جای هشت سال پس از پنج سال اقامت در آلمان به شرط داشتن تمامی شرایط، درخواست شهروندی این کشور را بدهند.

اگر یکی از والدین به جای هشت سال، پنج سال اقامت قانونی در آلمان داشته باشد، به فرزندانش نیز تابعیت آلمان اعطا می‌شود.

اگر متقاضیان «دستاوردهای ویژه‌ای در ادغام» از طریق عملکرد بسیار خوب در مدرسه، کار یا مشارکت مدنی کسب کنند، ممکن است بتوانند تنها پس از سه سال تابعیت این کشور را به دست بیاورند. 

یکی از جنبه‌های مهم قانون جدید این است که افرادی که تابعیت آلمانی خود را دریافت می‌کنند مجبور نخواهند بود تابعیت کشور مادری خود را رها کنند. این امکان پیش از این تنها برای ساکنان سایر کشورهای اتحادیه اروپا امکان پذیر بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به همین ترتیب آلمانی‌هایی که مایلند شهروند کشور دیگری شوند دیگر نیازی به مجوز ویژه از مقامات آلمانی نخواهند داشت. قبلاً، بدون مجوز، اگر تابعیت آلمانی خود را دریافت می‌کردند، تابعیت دیگر خود را از دست می‌دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«خرابکاری و آلوده کردن آب آشامیدنی پایگاهی در آلمان»؛ پایگاه نظامی کلن-وان بسته شد

جزیره محبوب قاچاقچیان انسان؛ تمرکز مافیای مهاجرت غیرقانونی در غرب اروپا کدام کشور است؟

حمله تونی کروس به سیاست‌های مهاجرتی برلین: ترجیح می‌دهم دخترم در اسپانیا بزرگ شود تا آلمان