NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

دولت جدید بریتانیا: حکم دیوان کیفری بین‌المللی برای بازداشت مقامات ارشد اسرائیل را به چالش نمی‌کشیم

نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو، وزیر دفاع یوآو گالانت و بنی گانتس که از کابینه جنگ کنار کشید
نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو، وزیر دفاع یوآو گالانت و بنی گانتس که از کابینه جنگ کنار کشید Copyright Abir Sultan/ABIR SULTAN
Copyright Abir Sultan/ABIR SULTAN
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بریتانیا که همواره از مهم‌ترین متحدان اسرائیل در جنگ جاری در غزه به حساب می‌آمد اعلام کرده است که به دنبال زیر سوال بردن صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی، مرجع قضایی صادر کننده حکم بازداشت برای مقامات ارشد اسرائیلی نیست.

آگهی

دولت جدید و برآمده از حزب کارگر بریتانیا در این خصوص تصریح کرد که بنا ندارد صلاحیت دادگاهی را که برای بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل احکام بازداشت کیفری صادر کرده است، به چالش بکشد.

این در حالیست که دیوان بین‌المللی دادگستری به تازگی اعلام کرده است که برخی کشورها و نهاد‌ها این مرجع قضایی را برای توقف حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل تحت فشار قرار داده‌اند.

سخنگوی کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا روز جمعه در این خصوص به خبرنگاران گفت: «در خصوص دادخواست دیوان کیفری بین‌المللی ... می‌توانم تایید کنم که دولت طبق موضع ثابت خود مبنی بر اینکه چنین موضوعاتی باید توسط دادگاه تصمیم‌گیری شود، پی‌گیر این پیشنهاد نخواهد بود.»

این تصمیم به نوعی میان دولت جدید کارگر به رهبری استارمر و برنامه‌های نخست‌وزیر سابق، ریشی سوناک ، که قصد به چالش کشیدن حکم بازداشت نخست وزیر اسرائيل را داشت، فاصله ایجاد می‌کند.

کریم خان، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی اواخر اردیبهشت ماه گذشته از درخواست این دیوان برای صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل به اتهام دست داشتن در جنایات جنگی در غزه خبر داد.

او همچنین اعلام کرد که دیوان کیفری بین المللی به دنبال صدور احکام بازداشت برای سه رهبر گروه فلسطینی حماس به اتهام نقش داشتن در ارتکاب جنایات جنگی در حملات ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل است.

به موجب اسنادی دادگاهی که محتوای آن‌ ماه ژوئن فاش شد، بریتانیا، به عنوان یکی از اعضای دیوان کیفری بین‌المللی پیش‌تر درخواست ارائه مشاهدات کتبی به منظور تایید اعمال صلاحیت قضایی دیوان بر شهروندان اسرائیلی را در شرایطی که فلسطین بر اساس توافقات اسلو از اعمال چنین صلاحیتی بر شهروندان اسرائیلی محروم است، ارائه کرده بود.

دولت پیشین بریتانیا به رهبری ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور موفق شده بود تأیید دادگاه را برای ارائه استدلال‌ها و شواهد در این خصوص پیش از انتخابات عمومی ۴ ژوئیه که در آن حزب محافظه‌کار شکست خورد، جلب کند.

توییتر یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجمع معترضان مقابل ساختمان کنگره آمریکا همزمان با سخنرانی نتانیاهو در کاپیتول

از تحریم سخنرانی تا تظاهرات؛ نتانیاهو خطاب به کنگره آمریکا: پیروزی ما، پیروزی شما است

تعلیق ۳۰ مجوز تسلیحاتی بریتانیا به اسرائیل؛ واکنش‌های جدید در لندن و تل‌آویو