NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

سامانه‌ای برای ثبت شکایت‌های آزار جنسی علیه آبه پیر، نیکوکار معروف فرانسوی پس از مرگش ایجاد شد

آبه پیر، کشیش و نیکوکار فرانسوی
آبه پیر، کشیش و نیکوکار فرانسوی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان «اگائه»، ۱۷ سال پس از مرگ آبه پیر، سامانه‌ای برای ثبت شکایت‌های آزار جنسی از این کشیش و نیکوکار فرانسوی، راه اندازی کرد. تاکنون ده زن با این سامانه تماس گرفته‌اند.

آگهی

این سامانه یک هفته پس از آن راه اندازی شد که سه موسسه شامل بنیاد «آبه پیر» در گزارشی اعلام کردند، مستنداتی به دستشان رسیده که نشان می‌دهد این کشیش فرانسوی بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۵ دست کم ۷ زن را مورد آزار جنسی قرار داده است. حالا یک هفته پس از راه اندازی این سامانه ۱۰ زن دیگر نیز شکایت‌های مشابهی را ثبت کرده‌اند.

این شواهد توسط سازمان «اگائه جمع آوری و صحت سنجی می‌شوند. این سازمان مستقل که ماموریت آن مبارزه علیه خشونت‌های جنسی علیه زنان تعریف شده، توسط کارول دی هاس، فعال حقوق زنان تاسیس شده است. 

۱۶ سال پس از مرگ آبه پیر، در ژوئن ۲۰۲۳ برای اولین بار موارد آزار جنسی به مسئولین بنیاد آبه پیر و امائوس گزارش شد. این گزارش‌ها سپس به یک کمیته تحقیقاتی مستقل «اگائه» سپرده شد. در این گزارش‌ها روایت زنی وجود دارد که ادعا می‌کند وقتی خردسال بوده، در دهه ۱۹۷۰ این کشیش به زور او را بوسیده است.  

در این گزارش‌ها ۶ زن مدعی شده‌اند که آبه پیر، اندام جنسی آنها را لمس کرده است. یک زن دیگر نیز گفته است او با لحن نامناسب با او صحبت کرده است. ادعاهای مطرح شده درباره مردی که سال‌ها همه او را با کارهای نیکو می‌شناختند، جامعه فرانسه را شوکه کرد. 

سازمان «اگائه» با اشاره به تجارب این گروه در پرونده‌های این چنین می‌گوید با توجه به پرونده‌های مشابه به نظر می‌رسد «افراد دیگری نیز در این رابطه وجود داشته باشند اما تعداد آنها برای ما مشخص نیست.»

 چهار نفر از اعضای سابق کمیسیون مستقل سوء استفاده جنسی در کلیسا «سیاز»، در ستونی در لوموند با اشاره به این موضوع، نوشتند: «ما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد آبه پیر مرتکب اعمالی شده است که اخلاق و قوانین را نقض کرده است.» به گفته آنها از بین ۱۲۰۰ شهادتی که از توسط این تیم جمع آوری شده بود سه مورد آن مربوط به آبه پیر بوده است. 

کمیسیون مستقل سوء استفاده جنسی در کلیسا «سیاز» تحقیقاتی را درباره آزار جنسی بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ انجام داده بود. 

آبه پیر سیاستمدار، کشیش کاتولیک و عضو نهضت مقاومت فرانسه در دوران جنگ جهانی دوم بود. او که در سال ۲۰۰۷ در سن ۹۳ سالگی درگذشت، در طول حیات خود برنده جوایزی مهم همچون لژیون دونور، جایزه بالزان، و صلیب جنگ شده‌ بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بنیادی که وی در سال ۱۹۸۷ تاسیس کرد، در زمینه مبارزه با فقر و ارائه کمک به افراد حاشیه‌نشین، بی‌بضاعت و بی‌خانمان فعال است. او خود تا به هنگام مرگ ریاست افتخاری این بنیاد را بر عهده داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روپرت مرداک ۹۳ ساله، غول رسانه‌ای جهان، با فرزندانش بر سر جانشینی وارد یک دعوای حقوقی شد

فعالان اقلیمی این بار خود را به باند فرودگاه‌های اروپا چسباندند

آبه پیر کشیش معروف فرانسوی و بنیانگذار موسسه خیریه ضد فقر به آزار جنسی ۷ زن متهم شد