NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

مایکروسافت اتحادیه اروپا را مقصر بزرگ‌ترین قطعی فناوری اطلاعات در جهان دانست

سرگردانی مسافران در پی بروز اختلال در سامانه‌های کامپیوتری
سرگردانی مسافران در پی بروز اختلال در سامانه‌های کامپیوتری Copyright DPA
Copyright DPA
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت مایکروسافت روز دوشنبه ۲۲ ژوئیه (۱ مرداد) اعلام کرد که اتحادیه اروپا را مقصر بزرگ‌ترین قطعی فناوری اطلاعات در جهان می‌داند.

آگهی

روز جمعه در پی بروز یک نقص در به‌ روز رسانی‌ یک شرکت آمریکایی امنیت سایبری، بیش از ۸.۵ میلیون دستگاه رایانه تحت سیستم عامل ویندوز تحت تاثیر قرار گرفتند و در نتیجه هرج و مرجی گسترده در سراسر جهان از فرودگاه‌ها تا سایر خطوط حمل و نقل و سیستم‌های بهداشتی به وجود آمد.

از این اختلال به عنوان بزرگترین قطعی تاریخ نام برده می‌شود. اگرچه اخیرا قطعی‌های قابل توجه دیگری نیز رخ داده، اما این مورد از همگی آن‌ها برجسته‌تر است چرا که سرویس‌ها و شرکت‌های خدمات‌رسانی بیشتری را در دنیا تحت تأثیر قرار داده است.

مایکروسافت در بیانیه‌ای گفته است توافقنامه‌ای که در سال ۲۰۰۹ کمیسیون اروپا اصرار به تصویب آن داشت، به این معنی بود که این شرکت نمی‌تواند [در مواقع بحران] وارد عمل شده و تغییرات امنیتی شرکت‌های امنیت سایبری دیگر نظیر شرکت «کراود ‌استرایک» را مسدود کند.

اختلال حادث‌شده به دلیل نقص در یک به‌روز‌رسانی نرم‌افزاری در بخش فالکون شرکت کراود استرایک ایجاد شده بود که هدف از طراحی آن جلوگیری از حملات سایبری بود. این بسته می‌تواند به تنظیمات بخش کلیدی یا هسته کامپیوترها دسترسی داشته باشد.

جایگزین داخلی مایکروسافت برای کارکرد مشابه «ویندوز دیفندر» نام دارد، اما توافقی که در سال ۲۰۰۹ بین مایکروسافت و کمیسیون اروپا منعقد شده است به چندین شرکت ارائه‌دهنده خدمات امنیتی اجازه می‌دهد نرم‌افزار‌های خود را در چنین سطح حفاظت‌شده‌ای نصب کنند.

از کار افتادن سامانه‌های کامپیوتری در فرودگاه‌ها در نتیجه اختلال نرم‌افزاری
از کار افتادن سامانه‌های کامپیوتری در فرودگاه‌ها در نتیجه اختلال نرم‌افزاریعکس: آسوشیتد پرس

کمیسیون اروپا از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی مایکروسافت را به داشتن مزیت ناعادلانه نسبت به سایر شرکت‌ها به دلیل نرم‌افزار محبوب «ویندوز» خود متهم کرده بود. در نتیجه مایکروسافت برای این که با مسائل حقوقی شورای بازرسی رقابت اروپا روبرو نشود، با دادن اجازه دسترسی به برخی شرکت‌های امنیتی دیگر موافقت کرده بود.

این در حالی است که رقیب اصلی مایکروسافت، شرکت اپل، در سال ۲۰۲۰ دسترسی شرکت‌های دیگر را به بخش مرکزی رایانه‌های مک خود مسدود کرد و گفت که این کار امنیت را در این دستگاه‌ها بهبود می‌بخشد.

سخنگوی مایکروسافت در گفتگو با نشریه وال استریت ژورنال گفته است که این شرکت به دلیل توافق اتحادیه اروپا نمی‌تواند تغییری مشابه ایجاد کند.

 به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

مایکروسافت تأیید کرده است که بیش از ۸.۵ میلیون دستگاه ویندوز تحت تأثیر این نقص امنیتی قرار گرفتند. این شرکت با این حال گفته است این میزان کمتر از یک درصد از همه دستگاه‌هایی است که از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

در سوی دیگر کراود ‌استرایک می‌گوید «تعداد قابل توجهی» از رایانه‌های آسیب‌دیده دوباره آنلاین شده‌اند و بابت اتفاقی که افتاده عذرخواهی کرده است.

این شرکت امنیت سایبری که در سال ۲۰۱۲ راه اندازی شد، ادعا می‌کند که «پیشرفته‌ترین پلتفرم موجود برای سکوهای ابری در جهان» است و خدماتی جهت شناسایی و مسدود کردن تهدیدات سایبری به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

۲۹۸ شرکت از ۵۰۰ شرکت پردرآمد آمریکایی، مشهور به «فُرچون ۵۰۰»، از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند که از آن‌ها می‌توان به مایکروسافت و خطوط هوایی مانند «یونایتد» و «امریکن ایرلاینز» اشاره کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاربران اینترنت در اروپا چگونه از داده‌های شخصی خود حفاظت می‌کنند؟

آیا «آخرالزمان اینترنتی» در راه است؟

نگرانی از ایمنی اینترنت 5G؛ صدها پرواز به مقصد آمریکا لغو شدند