NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

واکنش مجارستان به سلب حق میزبانی نشست وزرای خارجه و دفاع؛ بورل: باید جوابی به عملکرد اوربان می‌دادیم

جوزپ بورل پیش از شرکت در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در روز ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۴
جوزپ بورل پیش از شرکت در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در روز ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این تصمیم تنها چند هفته پس از آغاز ریاست دوره‌ای مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا اتخاذ شد، حال آنکه کشوری که دارای این مقام می‌شود معمولاً میزبانی رویدادهای این‌چنینی است.

آگهی

مجارستان از تاریخ اول ژوئیه به مدت ۶ ماه ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده گرفته است. در اتحادیه اروپا، روال بر این بوده است که وزرای امور خارجه و دفاع کشورهای عضو در هر شش ماه یکبار، جلساتی غیررسمی به میزبانی کشوری که رئیس دوره‌ای است برگزار کرده تا درباره اصلی‌ترین مسائل جهانی که این اتحادیه با آن مواجه است، گفتگو کنند.

اما این بار، جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۲ ژوئیه (۱ مرداد ۱۴۰۳)جایگاه مجارستان را به عنوان میزبان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا مردود دانست و حق میزبانی را از بوداپست سلب کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

وزیر ‌امور خارجه مجارستان روز سه‌شنبه ۲۳ ژوئیه (۲ مرداد ۱۴۰۳) نسبت به تصمیم دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا مبنی بر انتقال محل میزبانی نشست وزرای اتحادیه اروپا از بوداپست به بروکسل ابراز بی‌تفاوتی کرد و به نظر نمی‌رسد ‌که مقامات این کشور چندان نگران یا متاثر شده باشند.

در عوض، این جابجایی نشانه‌ای است که اتحادیه اروپا با اولین ریاست رسمی مجارستان بر جلسات اتحادیه اروپا زاویه دارد.

عجب پاسخ فوق العاده‌ای دادند. من نمی‌خواهم احساسات کسی را جریحه‌دار کنم، اما انگار در یک مهدکودک هستم.
پیتر سیارتو
وزیر امور خارجه مجارستان

پیتر سیارتو،‌ وزیر امور خارجه مجارستان در اظهارات خود گفت: «از اول هم برای من مهم نبود و اکنون هم برای من فرقی نمی‌کند.»

مجارستان این اقدام را «کاملاً کودکانه» توصیف کرد.

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در واکنش به تصمیم آقای بورل در فیس‌بوک نوشت: «عجب پاسخ فوق العاده‌ای دادند. من نمی‌خواهم احساسات کسی را جریحه‌دار کنم، اما انگار در یک مهدکودک هستم.»

جوزپ بورل در کنار پیتر سیارتو
جوزپ بورل در کنار پیتر سیارتوآسوشیتدپرس

چرا حق میزبانی از مجارستان سلب شد؟

این اقدام نشانه خشم گسترده کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ماموریت خودجوش و هماهنگ نشده ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا بود.

بویژه اینکه آقای اوربان که اغلب در مواجهه با سیاست‌های اتحادیه اروپا ساز مخالف خودش را می‌زند، تنها چند روز پس از آغاز ریاست دوره‌ای مجارستان بر شورای اروپا در اول ژوئیه دست به چنین کاری زد.

به گفته مقامات مجارستان، این دیدارها در جهت رسیدن به صلح در اوکراین بوده است.

 به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

بورل روز دوشنبه پس از آخرین نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا قبل از تعطیلات تابستانی به خبرنگاران در بروکسل گفت: «ما باید یک واکنش نشان می‌دادیم، حتی اگر نمادین باشد.»

آقای بورل در این رابطه گفت که بین اعضای اتحادیه اروپا بر سر شرکت کردن در نشست وزیران در پایتخت مجارستان که برای ۲۸ تا ۲۹ اوت (۷ و ۸ شهریور) برنامه ریزی شده است - و پس از آن در گردهمایی وزیران دفاع اتفاق نظر وجود ندارد.

او گفت که با توجه به اینکه اکثر کشورها می‌خواهند به مجارستان پیامی در رابطه با همکاری اوربان با روسیه بفرستند، تصمیم بر این شد که هر دو نشست را در بروکسل برگزار کنیم، حال آنکه روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا است.

آگهی

آقای بورل گفت که «می توانم بگویم که همه کشورهای عضو - به استثنای یکی - به شدت نسبت به این رفتار انتقاد دارند.» از ۲۶ کشور دیگر اتحادیه اروپا، تنها اسلواکی است که از مجارستان در این مناقشه حمایت کرده است.

با این حال، خاویر بتل، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت که به بوداپست می‌رود، چرا که به زعم او بایکوت مجارستان «بی معنی» است. آقای بتل احساس کرد که بهتر است به مجارستان بگوید که اتحادیه اروپا از اقدامات شما ناراضی است ولی «نادیده گرفتن یا عدم گفتگو اشتباه خواهد بود.»

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان نیز پیشنهاد کرد که نشست ماه اوت در غرب اوکراین برگزار شود، اما بوداپست مانع از این شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

منابع حقوق بشری: از آغاز هفته جاری تاکنون ۱۸ نفر از جمله ۴ زن در ایران اعدام شدند

بازی دوطرفه ترکیه در جنگ روسیه و اوکراین؛ پوتین برنمی‌تابد، اوربان می‌گوید اردوغان میانجی موفقی است

نخست وزیر جدید فرانسه با ماموریتی دشوار؛ سیاستمداری که با کمیسیون اروپا مثل کف دستش آشناست