NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

ترکیه آماده ساخت یک پایگاه دریایی در قبرس برای رقابت با یونان است

پوستر رجب طیب اردوغان پس از رژه نظامی در منطقه تحت اشغال ترکیه در پایتخت تقسیم شده نیکوزیا، قبرس، ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۴
پوستر رجب طیب اردوغان پس از رژه نظامی در منطقه تحت اشغال ترکیه در پایتخت تقسیم شده نیکوزیا، قبرس، ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۴ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پنجاهمین سالگرد تهاجم ترکیه به قبرس در سال ۱۹۷۴که باعث آواره شدن ۴۰ درصد از جمعیت و تقسیم این جزیره به دو قسمت شد، راه برای اتحاد مجدد میان دو کشور هنوز بسیار دور است.

آگهی

در روز شنبه ۲۰ ژوئیه ( ۳۰ تیر ۱۴۰۳) و در جریان پنجاهمین سالگرد یادبود تهاجم ترکیه به قبرس، از یک سو، نیکوس کریستودولیدس، رئیس‌جمهور قبرس، قول داد که «هر کار ممکن برای آزادسازی و اتحاد مجدد» این جزیره را انجام دهد. از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان چشم انداز مذاکرات جدید تحت حمایت سازمان ملل را با هدف اتحاد مجدد رد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که روز شنبه ۲۰ ژوئیه در بخش شمالی این جزیره که تحت اشغال ترکیه است، برای شرکت در رژه نظامی حضور داشت، اعلام کرد که «سمت ترک‌نشین قبرس باید با سمت یونانی قبرس در موقعیتی برابر قرار گیرد» و اتخاذ این موضع را با هدف «صلح پایدار» ارائه داد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

اردوغان همچنین با متهم کردن یونان به تمایل به ایجاد یک پایگاه دریایی در این جزیره اعلام کرد که «در صورت لزوم، می‌توانیم یک پایگاه دریایی در شمال این جزیره بسازیم، چرا که ما دریا هم داریم.»

وی در همین باره افزود: «ما در حال ساختن ساختمان ریاست جمهوری و ساختمان پارلمان در قبرس شمالی هستیم. در حالی که آنها یک پایگاه نظامی می‌سازند، ما یک پایگاه سیاسی می سازیم.»

وی همچنین حضور حزب «جمهوری خلق ترکیه» به عنوان نخستین حزب اپوزیسیون در پارلمان ترکیه به نمایندگی ازگور اوزل را در روز شنبه «ارزشمند» خواند و گفت: «تصویر وحدتی که ما به عنوان دولت و اپوزیسیون داده ایم، ارزشمند است. این نشان داد که آرمان قبرس نه فقط مال ما بلکه مربوط به ۸۵ میلیون نفر (کل جمعیت ترکیه) است.»

 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتانیاهو در سفر به واشنگتن: ممکن است توافق برای تبادل گروگان‌های غزه نزدیک باشد

پنجاه سال پس از حمله ترکیه، قبرسی‌ها دنبال اجساد هزاران قربانی گمشده خود می‌گردند

پیچیدگی‌های داخلی و منطقه‌ای عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه