NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

حمله هفت اکتبر حماس؛ شهرک‌نشینان اسرائیلی تکنیک دفاع شخصی«کراو ماگا» می‌آموزند

آموزش هنر رزمی دفاعی «کراو ماگا» به شهرک‌نشینان اسرائیلی
آموزش هنر رزمی دفاعی «کراو ماگا» به شهرک‌نشینان اسرائیلی Copyright عکس از صفحه اینستاگرام موشه کاتز، مربی «کراو ماگا»
Copyright عکس از صفحه اینستاگرام موشه کاتز، مربی «کراو ماگا»
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانس‌پرس در گزارشی از برپایی دوره‌های آموزش دفاع شخصی به سبک هنر رزمی-دفاعی «کراو ماگا» در میان شهرک‌نشیان اسرائیلی پس از حمله هفت اکتبر حماس خبر داده است.

آگهی

موشه کاتز، یک مربی «کراو ماگا» با یادآوری آنچه در حملات ۷ اکتبر حماس روی داد و منجر به آغاز جنگی خونین در غزه شد در یکی از شهرک‌های اسرائیلی کرانه باختری اشغالی کلاس‌هایی دایر کرده تا به شاگردان خود بیاموزد چگونه از خود دفاع کرده و سلاح‌ها را علیه مهاجمان به کار گیرند.

این مربی اسرائیلی-آمریکایی که یک یهودی ارتدکس است با بلند کردن یک کلاشینکف آبی رنگ پلاستیکی به یکی از شاگردانش می‌گوید: «ابتدا من تو را گروگان می‌گیرم، سپس تو هم همین کار را با من می‌کنی.»

هنگامی که نوبت موشه کاتز برای ایفای نقش گروگان شد، از شاگرد خود خواست که او را از پشت پیراهنش بگیرد.

مربی قبل از آنکه لوله تفنگ تقلبی را به دست بگیرد و آن را به سمت مهاجم برگرداند، می‌گوید: «در این حالت او اینگونه من را غافلگیر کرده است اما به خودم می‌گویم که به هیچ وجه قرار نیست قربانی شوم.»

مربی سپس می‌گوید نباید تسلیم مهاجم شد بلکه باید او را در تله انداخت و گفت: «امروز نوبت توست که بمیری، نه من!»

موشه کاتز ۶۳ ساله، زیرزمین خانه خود را به مکانی برای آموزش «کراو ماگا» یا «مبارزه نزدیک» تبدیل کرده است.

این تکنیک دفاع شخصی، یک هنر رزمی-دفاعی است که از زمان تأسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ توسط اعضای ارتش این کشور تمرین و به غیرنظامیان نیز آموزش داده می‌شود.

موشه کاتز با توجه به تشدید احساس ناامنی در میان شهرک‌نشینان اسرائیلی پس از حمله هفت اکتبر حماس، از این فرصت برای به اشتراک گذاشتن مهارت و دانسته‌های خود از این تکنیک رزمیِ مبارزه تن به تن که تلفیقی از تکنیک‌های آیکیدو، بوکس، جودو، کاراته و کشتی است، استفاده می‌کند.

استر کوهن که در این دوره‌های آموزشی به موشه کاتز کمک می‌کند، می‌گوید: «مهم فقط القای این تفکر است که می‌توانیم از خودمان محافظت کنیم.»

این زن که یک سلاح تقلبی تازه خریداری شده را به کمر بسته بود در سالن تمرین به خبرنگار فرانس‌پرس گفت: «اتفاقات خشونت‌آمیزی در حال روی دادن است؛ من نمی‌خواهم احساس ناتوانی کنم.»

بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه که با استفاده از داده‌های مقامات رسمی اسرائیل تهیه شده، حمله بی‌سابقه کماندوهای حماس به خاک اسرائیل در هفت اکتبر گذشته ۱۱۹۵ کشته به جا گذاشت که اغلب آنها را غیرنظامیان تشکیل می‌دادند.

به گفته مسئولان ارتش اسرائیل، از ۲۵۱ نفری که در جریان این حمله ربوده شدند، ۱۱۶ نفر هنوز در غزه نگهداری می شوند که ۴۲ نفر از آنها نیز کشته شده‌اند.

از سوی دیگر، به موجب داده‌های مقامات بهداشتی غزه، حملات اسرائیل به این بخش محاصره شده از سرزمین‌های فلسطینی پس از هفت اکتبر تاکنون بیش از ۳۸ هزار و ۹۰۰ کشته به جا گذاشته که بیشتر آنها غیرنظامی و زن و کودک هستند.

موشه کاتز در شهرک یهودی‌نشین «معاله آدومیم» به شاگردانش می‌آموزد که چگونه با استفاده از وسایل آشپزخانه در برابر حمله با چاقو از خود دفاع کنند و یا اینکه یک فرد مسلح را حین حمله، خلع سلاح کنند.

در گزارش فرانس‌پرس آمده است که طبق قوانین بین المللی، تمامی شهرک‌سازی های اسرائیل در اراضی اشغالی غیرقانونی تلقی می شود.

آگهی

از زمان آغاز جنگ غزه، شهرک‌های کرانه باختری گسترش یافته و خشونت در اراضی اشغالی به سطحی رسیده است که در دهه‌های گذشته بی سابقه بوده است.

به گفته مقامات فلسطینی، دست کم ۵۷۶ آواره فلسطینی تاکنون در پی این خشونت‌ها توسط سربازان یا شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری کشته شدند.

از سوی دیگر، آمار رسمی ارائه شده از سوی تل‌آویو نیز از کشته شدن دست کم ۱۶ اسرائیلی از جمله چند سرباز در حملات یا اقدامات انتحاری فلسطینیان در این منطقه حکایت دارد.

موشه کاتز می‌گوید که برخی از شاگردانش در پی افزایش خشونت‌ها از حضور در کلاس‌ها خودداری می‌کنند.

آگهی

تعداد شرکت‌کنندگان در دوره‌های دو هفته‌ای این مربی «کراو ماگا» از زمان شروع جنگ به نصف کاهش یافته و به کمتر از ده نفر رسیده است.

او با افسوس می‌گوید: «دوست داشتم می‌توانستم به شما بگویم که مردم شوق زیادی برای یادگیری کراو ماگا دارند، اما اینطور نیست. چیزی که من دیده‌ام این است که مردم بیشتر اسلحه می‌خرند.»

دولت قوانین مربوط به مالکیت خصوصی اسلحه را در ماه مارس تسهیل کرد و این امر سبب شد تا میزان فروش سلاح به شدت افزایش یابد.

این در حالیست که مربی یک باشگاه «کراو ماگا» دیگر در نزدیکی تل‌آویو می‌گوید که تعداد شاگردانش دوباره افزایش یافته است.

آگهی

جاناتان ۲۲ ساله، مربی‌ای که از دادن نام خانوادگی خود خوددار کرد، می‌گوید: «بعد از جنگ (...) تمرینات کمتری برگزار می‌شد. اما به تازگی، شاهدیم که به نوعی تمایل برای یادگیری دفاع از خود میان مردم بیشتر شده است.»

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوج‌گیری تنش با حوثی‌ها پس از نخستین حمله اسرائیل به خاک یمن؛ موشک شلیک شده به ایلات سرنگون شد

حمله شهرک‌نشینان افراطی اسرائيلی به کامیون‌های کمک‌‌رسانی به غزه

واکنش‌ها به کشته شدن زن آمریکایی ترک‌تبار به دست سربازان اسرائیلی در تظاهرات کرانه باختری