NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

۸۴ نماینده از ۱۲ ملیت؛ «میهن‌پرستان راست افراطی» برای تصاحب مناسب کلیدی اروپا بپا می‌خیزند

اعضای طرفدار گروه سیاسی میهن پرستان برای اروپا
اعضای طرفدار گروه سیاسی میهن پرستان برای اروپا Copyright حساب اینیو جیوری نماینده حزب فیدس مجارستان در پارلمان اروپا
Copyright حساب اینیو جیوری نماینده حزب فیدس مجارستان در پارلمان اروپا
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جردن باردلا که تا پیش از این به عنوان یکی از گزینه‌های پست نخست‌وزیری در فرانسه مطرح بود، حالا قرار است سومین جناح بزرگ سیاسی در پارلمان اروپا را رهبری کند.

آگهی

«میهن پرستان برای اروپا» نام گروه تازه‌تاسیس جریان راست افراطی در پارلمان اروپا است که جرقه آن به تازگی توسط ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان زده شد. کمتر از ۱۰ روز بعد، این گروه جدید سرانجام در روز دوشنبه با ۸۴ نماینده پارلمان اروپا از ۱۲ ملیت مختلف به طور رسمی تأسیس شد.

جردن باردلا که تا پیش از این به عنوان یکی از گزینه‌های پست نخست‌وزیری در فرانسه مطرح بود، حالا قرار است سومین نیروی سیاسی بزرگ در پارلمان اروپا را رهبری کند. بدین ترتیب، فراکسیون «میهن پرستان برای اروپا» حالا با این رهبر جوان می‌خواهد با سایر گروه‌های به اصطلاح «محور قرنطینه» به مخالفت برخیزد.

«محور قرنطینه / Cordon sanitaire» یک رویه سیاسی است که هدف آن حذف احزاب سیاسی راست افراطی از اکثریت سیاسی و مناصب کلیدی است.

 به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

 پائولو بورکیا، رئیس هیات نمایندگان راست افراطی «حزب لیگ ایتالیا» در پارلمان اروپا میهمان این هفته پادکست «رادیو شومان» یورونیوز است. آقای بورکیا تنها چند ساعت پس از افتتاح رسمی گروه «میهن پرستان برای اروپا»، با ما در این رابطه صحبت کرد. حزب متبوع بورکیا نیز یکی از اعضای این گروه است.

برای شروع این توضیح لازم است که حزب فرانسوی «اجتماع ملی» بزرگترین هیات نمایندگی در اتحاد «میهن‌پرستان» است و بخاطر همین است که جردن باردلا رئیس آن شد. سایر احزاب این فراکسیون شامل حزب فیدس مجارستان، حزب آری جمهوری چک، حزب لیگ ایتالیا، وُکس (vox) اسپانیا، شیگا پرتغال، آزادی اتریش، حزب برای آزادی هلند، و دیگران  هستند.

این گروه جایگزین فراکسیون قبلی راست‌گرایان موسوم به گروه «هویت و دموکراسی» خواهد شد که اکنون عملا منحل شده است.

رهبران «میهن پرستان برای اروپا» احتمال حضور حزب «آلترناتیو برای آلمان» را رد کردند، اما تمایل داشتند که احزاب دیگر نیز به آن بپیوندند. آنها همچنین تاکید کردند که به عنوان سومین گروه بزرگ در پارلمان، سیاست قرنطینه کردن جریان راست افراطی برای دستیابی به مناصب مهم که به طور سنتی توسط نیروهای جریان اصلی طرفدار اروپا استفاده می‌شود، دیگر موثر نخواهد بود.

در ادامه مصاحبه آقای بورکیا با رادیو شومان از زیر مجموعه‌های یورونیوز را می‌خوانید که به نکات مهمی از خط مشی آینده این گروه اشاره می‌کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

رئیس هیات فرانسوی «اجتماع ملی» روز دوشنبه اظهار داشت حالا که «میهن‌پرستان برای اروپا» به سومین نیروی بزرگ سیاسی در پارلمان اروپا تبدیل شده، دیگر نیروهای جریان اصلی دیگر نمی‌توانند گروه شما را در قرنطینه قرار دهند. این به طور مشخص برای شما چه معنایی دارد؟ آیا قصد دارید نمایندگان پارلمان اروپا را برای تصدی مشاغل اصلی در داخل پارلمان تحت فشار قرار دهید؟

 پائولو بورکیا: خب، اول از همه به این نکته اشاره کنم که ما نمی خواهیم چیزی را تحمیل کنیم. اما در هر مجلسی در سراسر جهان که در آن دموکراسی به درستی عمل می‌کند، قوانینی وجود دارد که در مورد نیروهای مخالف اعمال می‌شود. بنابراین من فکر می‌کنم که قرنطینه مشکل میهن‌پرستان نیست، این یک مشکل برای احزاب دیگر است. در حقیقت آنها هستند که باید توضیح دهند چرا می‌خواهند سومین نیروی بزرگ در پارلمان اروپا را حذف کنند. در نتیجه الان مهمترین مسئله ارائه دیدگاهی متفاوت از دیدگاه سنتی است.

اما مساله به چند سال قبل برمی‌گردد. شما عملاً از فرایند قانونگذاری کنار گذاشته شدید، حتی از فرایند گزارشگری در متون مهمی که می توانستید در آنها تأثیر داشته باشید.

 پائولو بورکیا: واقع امر این است که من در سه پرونده به عنوان گزارشگر فعالیت می‌کردم و اتفاقا گزارش‌های من با اکثریت قابل توجهی هم تایید شد. بین آنچه در رسانه‌ها به تصویر کشیده می‌شود و همکاری واقعی با اعضای گروه های سیاسی دیگر تفاوت وجود دارد.

 اگر کار ثابت، قابل اعتماد و با کیفیتی ارائه دهید، آنوقت سایر نمایندگان پارلمان اروپا تلاش شما را تشخیص خواهند داد. من نگران درک شدن توسط سایر گروه‌ها نیستم. آنچه مهم است این است که گروه «مردم اروپا» و «سوسیالیست‌ها» بتوانند این واقعیت در حال تغییر را تصدیق کنند.

آگهی

یک موج قوی از تغییر در سراسر اروپا وجود دارد و آنها باید به امر خطیر دموکراسی احترام بگذارند. در غیر این صورت، شعار اتحادیه اروپا با مضمون «اتحاد در تنوع» به جای یک تعهد ملموس، صرفا بازی با کلمات خواهد بود.

اما به طور مشخص شما چگونه می‌خواهید بر مناصب مهم در پارلمان تأثیر بگذارید؟

پائولو بورکیا: ما در حال حاضر ۸۴ نماینده پارلمان اروپا داریم. به عنوان مثال، وقتی نوبت به تصویب قوانین جنجالی در جلسه عمومی می‌رسد، برای قانونگذاران مهم است که بدانند یک دسته سیاسی خاص به طور مداوم با آن مخالفت نخواهد کرد.

 باید در نظر داشته باشیم که جلب اکثریت در پارلمان اروپا به اندازه مجالس ملی ثابت نیست.

آگهی

بنابراین، اگر در پست‌های کلیدی مانند مناصب اصلی رهبری در کمیته‌ها درگیر نباشیم، به تبع، جلب حمایت ما نیز چالش‌برانگیز خواهد بود.

پائولا بورکیا
پائولا بورکیاآسوشیتدپرس

بنابراین شما دارید استدلال می‌کنید که حذف شما از مناصب مهم برای آنها چالش برانگیز خواهد بود؟

 پائولو بورکیا: خب، اگر آنها تصمیم بگیرند در این مسیر پیش بروند، حق دارند این کار را انجام دهند. با این حال، آنها باید این تصمیم را برای شهروندان اروپایی توجیه کنند.

توجیه اینکه آنها گروه ما را تهدیدی برای دموکراسی می‌دانند ولی خودشان ممکن است اصول دموکراتیک را تضعیف کنند، سخت خواهد بود. این تناقض قابل توجه است و من معتقدم ادامه این روش برای مدت طولانی‌تر پایدار نخواهد بود.

آگهی

آیا کمیته‌ای وجود دارد که خودتان به ریاست آن علاقه داشته باشید؟

پائولو بورکیا: خوب، اکنون ما در آغاز یک مذاکره هستیم. من می‌بینم که در گروه ما، برخی از نمایندگان کارنامه‌های مهارتی بسیار بالایی دارند. ما تازه در اولین روز مدرسه هستیم.

اسپانیا گروه «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا» را ترک کرد تا به میهن پرستان به اروپا بپیوندد. آیا فکر می‌کنید که حزب «برادران ایتالیا» هم همین کار را می‌کند؟

پائولو بورکیا: مطمئن نیستم. به نظر من، درهای ما به روی هر کسی که مایل به پیوستن به این طرح است باز است. ما قصد نداریم چیزی را از بین ببریم، بلکه به مردم اروپا یک جایگزین واقعی ارائه می‌دهیم.

آگهی

به عنوان یک دسته سیاسی، ما آرزوی ایجاد چیزی جدید و قابل توجه برای شهروندان اروپایی را داریم. اگر طرف‌های دیگر از گروه های مختلف علاقه‌مند به پیوستن به پروژه ما هستند، از آنها استقبال می شود.

شخصاً معتقدم که حزب برادران ایتالیا هیاتی قوی از نظر تعداد دارد و آنها ممکن است ترجیح دهند در گروه «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا» باقی بمانند.

آنچه که بسیار مهم است، تقویت همکاری قوی بین گروه «میهن‌پرستان برای اروپا» و گروه «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا» است.

آن وقت چه چیزی گروه شما را با «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا» متمایز می‌کند؟

آگهی

پائولو بورکیا: خب، در حال حاضر، مایلم موضع روشن‌تری در جهت‌گیری آینده کمیسیون اروپا ببینم. من معتقدم که بسیاری از هیات‌ها در بدنه داخلی میهن‌پرستان تاکنون از عملکرد کمیسیون در خصوص انتصاب مشاغل کلیدی ناراضی هستند. ما معتقدیم که شهروندان اروپایی چیزی جدید و متفاوت را انتظار می‌کشند.

در مورد سایر گروه‌های پارلمانی، شاید برخی از آنها حاضر باشند که با دریافت برخی از سمت‌های فرعی، از ابقای خانم اورزولا فن در لاین برای دومین دوره ریاست بر کمیسیون اروپا حمایت کنند.اما خب، من فکر می‌کنم که در این صورت زبان سیاسی ما با آن‌ها در این مورد خاص یکی نیست.

به ترتیب از راست: ویکتور اوربان، هربرت کیکل و آندری بابیش در لحظه اعلام جرقه تشکیل گروه میهن‌پرستان در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۲۴
به ترتیب از راست: ویکتور اوربان، هربرت کیکل و آندری بابیش در لحظه اعلام جرقه تشکیل گروه میهن‌پرستان در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۲۴حساب وبکتور اوربان در شبکه اجتماعی ایکس
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چهار نهاد اصلی قدرت در اتحادیه اروپا کدامند؟؛ قانونگذاری مشترک برای ۲۷ کشور چگونه اجرایی می‌شود؟

نخست وزیر جدید فرانسه با ماموریتی دشوار؛ سیاستمداری که با کمیسیون اروپا مثل کف دستش آشناست

پیشنهاد کمیسر مهاجرتی آلمان: پناه‌جویان پس از ورود به اتحادیه اروپا به رواندا فرستاده شوند