Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

«بوی کودتا» در اتحادیه اروپا به وقت تعیین پست‌های کلیدی؛ صدای کرملین و رهبران راست بلند شد

از چپ به راست: اورزولا فن در لاین، کایا کالاس، آنتونیو کوشتا
از چپ به راست: اورزولا فن در لاین، کایا کالاس، آنتونیو کوشتا Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی تصمیم رهبران اتحادیه اروپا مبنی بر معرفی اورزولا فن در لاین برای یک دوره پنج ساله دیگر به عنوان رئیس کمیسیون اروپا و انتصاب کایا کالاس به عنوان مسئول بعدی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آنتونیو کوشتا به عنوان رئیس شورای اروپایی،‌ موجی از انتقادات از سوی رهبران راست اروپایی برانگیخته شد.

آگهی

اعلام این اسامی این سه فرد علاوه بر واکنش ویکتور اوربان مجارستانی و جورجا ملونی ایتالیایی، با واکنش روسیه و یکی از وزرای کابینه راستگرای دولت ائتلافی در ایتالیا روبرو شد.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان روز پنجشنبه در پستی در شبکه‌های اجتماعی انتصاب این افراد را در پست‌های کلیدی اتحادیه اروپا محکوم کرد. اوربان در این خصوص نوشت: «پارلمان اروپا با دست به یکی کردن سوسیالیست‌ها و لیبرال‌ها، ائتلافی از دروغ و فریب ایجاد کرد. ما نمی‌توانیم از این توافق شرم‌آور حمایت کنیم و در آینده هم نخواهیم کرد. این چیزی نیست که [طرفداران حزب] “مردم اروپایی” به آن رای داده باشند.»

جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا نیز دیگر رهبران اتحادیه اروپا را به رفتار الیگارش‌مآبانه و مستبدانه متهم کرد. او با کنایه از فراگیر نبودن گزینه‌های مطرح برای پست‌های کلیدی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد که «برخی ادعا می کردند که بجای همه تصمیم می‌گیرند، هم برای آن‌هایی که در جناح سیاسی مخالف هستند و هم برای کشورهایی که آنقدر کوچک به حساب می‌آیند که شایسته نشستن بر سر مناصب مهم نیستند.»

«بوی کودتا»

ماتئو سالوینی، وزیر حمل و نقل دولت ایتالیا و رهبر حزب راست‌گرای «لیگ،» توافق میان گروه‌های قائل به اتحادگرایی در پارلمان اروپا برای انتخاب مجدد اورزولا فن در لاین به عنوان رئیس کمیسیون اروپا، آنتونیو کوستا به عنوان رئیس شورای اروپایی و کایا کالاس به عنوان مسئول ارشد سیاست خارجی را یک «کودتا» توصیف کرد که در تضاد با دستاوردهای احزاب راست در انتخابات اخیر پارلمان اروپا است.

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا و دبیرکل حزب راست میانه‌روی «فورزا ایتالیا / FI» به رهبری برلوسکونی، روز جمعه از اظهار نظر مستقیم درباره اظهارات سالوینی، خودداری کرد.

 آقای سالوینی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آنچه در این ساعات اتفاق می‌افتد بوی کودتا می‌دهد. میلیون‌ها اروپایی رای دادند و خواستند اروپا را از همه نظر تغییر دهند و در عوض آن‌ها چه پیشنهادی دارند؟ همان چهره ها.» وی در ادامه نوشت: «احزاب شکست خورده نمی‌توانند با بی‌توجهی به آرای ایتالیایی‌ها، فرانسوی‌ها، آلمانی‌ها و اسپانیایی‌ها این کمیسیون را بچینند. این نوعی بی‌احترامی و تکبر است.»

وی به این مقامات هشدار داد که «از طرف ایتالیا و حزب لیگ اطمینان می‌دهد که آن‌ها را قدم به قدم زیر ذره‌بین می‌گذارد.»

سالوینی در پیام جداگانه‌ای در روز جمعه نوشت که «این یک کودتای اروپایی است و اصل دموکراسی ما را ملزم می‌کند که با تمام ابزارهای ممکن واکنش نشان دهیم: به عنوان اتحادیه، ما برای یک گروه جایگزین بزرگ کار می‌کنیم که میل به تغییرات مورد نظر میلیون‌ها اروپایی را به ساختمان های بروکسل بیاورد.»

تاجانی که حزب ملی او بخشی از حزب اروپایی «مردم اروپا / EPP» و همسو با فن در لاین است، روز جمعه در اظهار نظری در مورد سخنان همکار خود در دولت ایتالیا مبنی بر اینکه توافق در بروکسل «بوی کودتا می‌دهد» گفت: «این زبان من نیست.»

تاجانی افزود که طرح ادعای «زد و بند» توسط سالوینی از «وزنه بودن ایتالیا به عنوان یکی از اعضای بنیانگذار اروپا نمی‌کاهد.»  

 او تاکید کرد که «مذاکرات [برای تعیین رهبران اتحادیه اروپا] توسط نخست وزیر از طرف کل ایتالیا انجام می‌شود و نه اینکه صرفاً بخواهد اهداف سیاسی اکثریت داخلی (مانند احزاب برادران ایتالیا، فورزا ایتالیا و لیگ) را دنبال کند... این اظهارات هیچ تأثیری در سطح اروپا ندارد. آنها ارزیابی‌های سیاسی هستند.»

واکنش تند روسیه به انتخاب کایا کالاس

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت که انتخاب اتحادیه اروپا برای ابقای اورزولا فن در لاین آلمانی برای یک دوره پنج ساله دیگر تاثیری بر وضعیت [آشفته] فعلی نخواهد داشت.

 پسکوف گفت: «خانم فن در لاین همچنان مخالف عادی‌سازی روابط بین اتحادیه اروپا و روسیه است. این چیزی است که ما از او می‌شناسیم. ما او را اینگونه به یاد می‌آوریم. هیچ چیز از این نظر تغییر نمی‌کند.»

 به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

از زمانی که ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۲۲ میلادی ده‌ها هزار نیروی نظامی خود را به اوکراین فرستاده است؛ اتحادیه اروپا نیز با وجود اختلافات گاه به گاه خود، برای کمک مالی و نظامی به کی‌یف علیه روسیه بسیج شده است. بطوریکه بروکسل در تلاش برای وادار کردن نیروهای روسیه به عقب نشینی، بسته‌های تحریمی متعددی را علیه مسکو اعمال کرده است.

پسکوف در مورد انتخاب کایا کالاس، نخست وزیر استونی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که او به خاطر لفاظی‌های ضد روسی خود شناخته شده است.

دمیتری پسکوف
دمیتری پسکوفآسوشیتدپرس

او گفت: «خانم کالاس نیز تاکنون هیچ تمایل دیپلماتیکی از خود نشان نداده است و در کشور ما به دلیل اظهارات کاملاً ناسازگار و حتی اظهارات ضد روسیه‌ای گاها صریح شناخته شده است.»

سخنگوی کرملین اضافه کرد که «بنابراین، ما معتقد نیستیم که دیپلماسی اروپایی به هیچ وجه در جهت عادی سازی روابط نقشی ایفا کند. چشم انداز روابط مسکو و بروکسل بد است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آنتونیو کوستا رئیس شورای اروپا شد

رهبران اتحادیه اروپا برای انتخاب دوباره فن‌درلاین به توافق رسیدند

چهار نهاد اصلی قدرت در اتحادیه اروپا کدامند؟؛ قانونگذاری مشترک برای ۲۷ کشور چگونه اجرایی می‌شود؟