Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

تنش‌های سیاسی در جریان یورو۲۰۲۴؛ هشدار امباپه درباره وضعیت «فاجعه‌آمیز» فرانسه

Kylian Mbappe
Kylian Mbappe Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بازیکنان تیم ملی فرانسه در جریان کنفرانس‌های خبری یورو ۲۰۲۴ بارها از هموطنانشان خواستند که با شرکت گسترده در انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور، مانع از به قدرت رسیدن راست‌های افراطی شوند.

آگهی

دو تیم فرانسه و انگلیس در حالی خود را برای دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی یورو ۲۰۲۴ آماده می‌کنند، که در کشور هر دو تیم نیز اخبار مربوط به انتخابات حساس پارلمانی بسیار داغ است.

قرار است فرانسه روز جمعه با پرتغال بازی کند و سه شیرها نیز یکشنبه در دوسلدورف به مصاف سوئیس می‌روند.

روز گذشته انتخابات پارلمانی بریتانیا برگزار شد و یکشنبه ۷ ژوئیه نیز فرانسوی‌ها در دور دوم انتخابات پارلمانی زودهنگام شرکت خواهند کرد.

با این وجود دو تیم رویکردهایی کاملاً متفاوتی نسبت به تحولات سیاسی کشورشان داشتند و در حالی که فرانسوی‌ها فعالانه هموطنانشان را به رای دادن برای جلوگیری از قدرت گرفتن راست افراطی تشویق می‌کنند، انگلیسی‌ها عمدتا در این باره ساکت بودند.

هشدار کیلیان امباپه درباره وضعیت «اضطراری» فرانسه

کیلیان امباپه روز پنج‌شنبه نسبت به تشکیل اولین دولت راست افراطی پس از جنگ جهانی دوم در کشورش هشدار داد و آن را یک وضعیت سیاسی «فاجعه بار» توصیف کرد.

این سخنان در حالی بیان شد که نتایج دور اول انتخابات پارلمانی زودهنگام فرانسه حاکی از پیروزی راست افراطی با کسب بیش از ۳۳ درصد آراء است.

امباپه که پیش از بازی در هامبورگ صحبت می‌کرد، گفت: «اکنون بیش از هر زمان دیگری، باید در این انتخابات شرکت کنید. اکنون یک وضعیت اضطراری است. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم کشورمان به دست چنین افرادی بیفتد... نتایج را دیدیم که فاجعه‌بار است.»

او پیش از این نیز در یک نشست خبری گفته بود که افراطی‌ها اکنون در یک قدمی قدرت هستند.

ژول کونده، مدافع فرانسوی، دیگر بازیکنی بود که در اظهارنظرهای اخیر خود، از «دیدن مسیری که کشورش در حال طی آن است» ابراز تاسف کرده است.

بحران سیاسی اخیر در فرانسه پس از آن آغاز شد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور در پی شکست ائتلافش در در انتخابات پارلمانی اروپا در ماه گذشته، مجلس ملی را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

عثمان دمبله، دیگر بازیکن فرانسوی نیز گفت که «زنگ خطر به صدا درآمده» و مارکوس تورام، مهاجم فرانسوی گفت: «مردم فرانسه باید هر روز بجنگند تا راست افراطی موفق نشود».

اولیویه ژیرو، دیگر مهاجم فرانسوی نیز از مردم خواست که از خانه‌هایشان بیرون بیایند و رای دهند.

در مقابل، بازیکنان انگلیسی برای اظهارنظر درباره تحولات سیاسی کشورشان بسیار محتاط بودند. آنهم در حالی که انتظار می‌رفت در جریان این انتخابات، محافظه‌کاران با نخست‌وزیری ریشی سوناک، از حزب کارگر شکست بخورند.

جون ستونز، مدافع انگلیسی پیش از این در روز پنج‌شنبه در پاسخ به خبرنگاران، فوتبال را «منطقه عاری از سیاست» توصیف کرده بود.

او همچنین از پاسخ به پرسشی درباره مواضع سیاسی هم تیمی‌هایش و اینکه به چه کسی رای خواهند داد، خودداری کرده و گفته بود: «نمی‌توانم به شما بگویم که آنها به چه کسی رای می‌دهند. آنها تصمیم در این باره را در سینه‌هایشان حفظ می‌کنند.»

جنجال‌های سیاسی فوتبالیست‌های ترکیه

اگرچه هیچ انتخاباتی در ترکیه در جریان نیست اما تیم ملی فوتبال این کشور نیز درگیر یک جنجال سیاسی شده است.

آنهم پس از آنکه مریح دمیرال، مدافع تیم ملی ترکیه در جریان مسابقه با اتریش و در واکنش به دومین گل خود، با دستهایش نماد «گرگ‌های خاکستری» را نشان داد که یک سازمان ملی‌گرای افراطیِ پان‌ترک و مشهور به داشتن ایده‌های نئوفاشیستی است.

این اقدام او باعث شد که نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان در پیامی در شبکه ایکس هشدار دهد که «نمادهای راستگرایان افراطی ترکیه، جایی در ورزشگاههای این کشور ندارد» و یوفا نیز تحقیقات درباره «رفتار نامناسب» این بازیکن را آغاز کند.

آگهی

در طرف مقابل، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز سفر خود به آذربایجان را لغو کرد تا برای حمایت از تیم فوتبال کشورش به آلمان برود. وزارت خارجه ترکیه روزچهارشنبه سفیر آلمان را احضار کرد و آلمان نیز روز پنجشنبه اقدام به واکنش متقابل کرد. 

گروه «گرگ‌های خاکستری» شاخه جوانان حزب راست افراطی جنبش ملی‌گرای ترکیه است که متحد حزب حاکم به رهبری اردوغان محسوب می‌شود.

فعالیت این گروه در فرانسه ممنوع است، در اتریش انجام «سلام» به سبک گرگ خاکستری ممنوع شده و در آلمان نیز فعالیت‌های این گروه کاملا زیرنظر گرفته می‌شود.

پیش از این نیز ژست‌های ملی‌گرایانه برخی بازیکنان و هواداران فوتبال در جریان مسابقات یورو ۲۰۲۴ خبرساز شده بود و یوفا تا کنون ده‌ها هزار یورو جریمه برای چندین کشور از جمله کرواسی، آلبانی و صربستان وضع کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سناریوهای دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه؛ مخالفان چگونه مانع پیروزی نهایی راست افراطی می‌شوند؟

شکست سنگین «ماکرونیست‌ها» درانتخابات پارلمانی؛ چه سرنوشتی در انتظار حزب حاکم فرانسه است؟

راست افراطی بیش از یک‌سوم آرا را در دور اول انتخابات درو کرد؛ترکیب پارلمان فرانسه چگونه تغییر می‌کند