Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

کشیش فراموش شده‌ای که ۲۵۰ سال پیش وجود سیاه‌چاله‌ها را پیش‌بینی کرد

تصویر فرضی از سیاهچاله
تصویر فرضی از سیاهچاله Copyright NASA
Copyright NASA
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تقریباً دو قرن پیش از اینکه دانشمندان به وجود سیاه‌چاله‌ها پی ببرند، یک کشیش بریتانیایی به نام «جان میچل» پیش‌بینی شگفت‌آوری درباره اجرام کیهانی منتشر کرد.

آگهی

اعتقاد به وجود سیاه‌چاله‌ها، باوری گیج‌کننده است. فیزیکدانان برجسته قرن بیستم برای دهه‌ها باور نمی‌کردند که این اجرام غول‌پیکر کیهان می‌توانند واقعی باشند و آنچه را که ریاضیدانان پیش‌بینی می‌کردند نادیده می‌گرفتند.

حتی آلبرت انیشتین نیز وجود آن‌ها را باور نداشت، گرچه نظریه نسبیت عام او وجود سیاه‌چاله‌ها را ممکن می‌دانست.

با این حال مدت‌ها قبل از تولد اینشتین، یک نفر بود که در مورد سیاه‌چاله‌ها هوشیاری قابل توجهی از خود نشان داد و تنها با استفاده از قوانین نیوتنی وجود سیاه‌چاله‌ها را پیش‌بینی‌ کرد.

جان میچل در سال ۱۷۲۴ در دهکده ایکرینگ در انگلستان به دنیا آمد، در خانواده‌ای که از سنتی مسیحی مبنی بر ترجیح عقل بر آموزه‌های افراطی پیروی می‌کرد. او به دانشگاه کمبریج رفت و برای بیش از ۲۰ سال در رشته‌های مختلف از جمله عبری، یونانی، ریاضی، الهیات و زمین‌شناسی تحصیل کرد و به تدریس پرداخت.

او هم یک نظریه‌پرداز و هم یک آزمایشگر تجربی بود. جان میچل با طرح این فرضیه که «زمین‌لرزه و امواج انرژی ناشی از آن به خاطر حرکت لایه‌های سنگی واقع در کیلومترها زیر زمین است»، اولین شخصی نام گرفت که علت وقوع زلزله را توضیح داد. به همین علت او از پدران علم لرزه‌شناسی دانسته می‌شود.

جان میچل
جان میچلPublic Domain

جان میچل همچنین راهی برای تخمین کانون زلزله فاجعه‌بار لیسبون در سال ۱۷۵۵ نشان داد و این ایده را بررسی کرد که زمین‌لرزه‌ها در زیر دریا می‌توانند باعث سونامی شوند.

او با روش‌های علمی به گونه‌ای شگفت‌انگیز چگالی زمین را محاسبه کرد. عددی که به دست آورد نسبت به عددی که امروز به عنوان چگالی زمین شناخته می‌شود، تنها یک درصد فرق دارد.

میچل در کنار کارش در کلیسا، مکاتباتی با دیگر فیلسوفان طبیعی و روشنفکران آن زمان از جمله بنجامین فرانکلین از برجسته‌ترین دانشمندان جهان و یکی از پدران بنیانگذار ایالات متحده داشت.

از دیدگاه قرن بیست و یکمی ممکن است این ایده که یک خادم کلیسای مسیحی در قلب زندگی علمی قرار داشته باشد، شگفت‌انگیز به نظر برسد. اما او مانند بسیاری از روشنفکران قرن هفدهم، تمایزی بین دین و علم قائل نبود. برای جان میچل، قوانین طبیعی علمی همچنان قوانین خدا محسوب می‌شدند.

میچل در کنار وظایف محلی خود، به تدریج توجه خود را بر کیهان‌شناسی و به ویژه ماهیت گرانش متمرکز کرد.

او تلسکوپ بازتابی ۳ متری خود را ساخت و در سال ۱۷۶۷ اولین کسی لقب گرفت که روش‌های جدید آماری را برای مطالعه ستارگان مرئی به کار برد و نشان داد خوشه‌هایی مانند «پروین» در صورت فلکی گاو را نمی‌توان با توزیع تصادفی توضیح داد.

خوشه پروین
خوشه پروینعکس: ناسا

آینده‌نگری از وجود سیاه‌چاله

میچل مقاله‌ای حاوی یک فرضیه منتشر کرد که اگرچه از نظر علمی ماندگاری کمتری داشت، اما شاید درخشان‌ترین اثر او در درک کیهان بود.

او در این مقاله با استفاده از اصول نیوتنی، چگونگی تعیین چگالی ستارگان با بهره‌گیری از مشاهده نحوه تأثیر گرانش آن‌ها بر دیگر اجرام مجاور توضیح داده است.

این دانشمند قرن هجدهمی استدلال کرد که هرچند نور تمایل به فرار از سطح ستاره را دارد، اما اگر ستاره فرضی به حد کافی بزرگ باشد گرانش آن برای بازگرداندن نور کافی خواهد بود. وی گفت این امکان وجود دارد که گرانش عظیم‌ترین اجرام کیهانی بر پرتوهای نور آن‌ها غلبه کند.

او پا را از این هم فراتر گذاشت و به واقعیتی اشاره کرد که در قرن ۲۱ عموم دانشمندان به آن اعتقاد دارند؛ اینکه هرچند نور چنین ستاره‌ای نمی‌تواند به ما برسد و شاید نتوانیم آن را ببینیم، اما ممکن است بتوانیم از روی گرانش ستاره نامرئی و بی‌نظمی‌ای که در مدار سایر اجرام اختری نزدیکش ایجاد می‌کند آن را تشخیص دهیم.

او در مقاله‌اش می‌نویسد که این گمانه‌زنی‌ها «تا حدودی در کنار هدف فعلی من» بود، اما آن‌ها شاید نزدیک‌ترین مفهوم را نسبت به ایده سیاه‌چاله‌های ممکن در فیزیک نیوتنی مطرح کردند.

فرضیه او در حالی مطرح شد که تئوری نور نیوتن به عنوان باور غالب زمان خود مطرح بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

ایده وجود ستارگان نامرئی ایده نسبتاً رایجی در میان دانشمندان آن زمان بود. با این حال مدتی بعد از آن آزمایش‌های جدید دانشمندان را متقاعد کرد که نور از امواج تشکیل شده و نه ذرات. در نتیجه این فرضیه که نور می‌تواند توسط گرانش تغییر شکل داده شده یا به دام بیفتد، از مد افتاد.

کار نجومی میچل در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و تنها در نیمه دوم قرن بیستم بود که دوباره کشف شد.

راسل مک‌کورماک، مورخ، می‌گوید اشتیاق علمی جان میچل و قدرت تخیل او بود که منجر به این کشف شد. همانطور که آلبرت انیشتین در سال ۱۹۲۹ گفته بود، «تخیل جهان را در بر گرفته است».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ثبت تصویر از سیاه‌چاله‌ای که بقایای یک ستاره را به شکل دونات در می‌آورد و می‌بلعد

ثبت اولین تصویر از سیاه‌چاله عظیم مرکزی در قلب کهکشان راه شیری

کشف نزدیکترین سیاه‌چاله به زمین در منظومه‌ای که بی تلسکوپ دیده می‌شود‌