Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

«پیروزی بزرگ» برای دونالد ترامپ؛ دیوان عالی آمریکا رئیس‌جمهور سابق را دارای «مصونیت محدود» دانست

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا Copyright Evan Vucci/Copyright 2020 The AP. All rights reserved
Copyright Evan Vucci/Copyright 2020 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دیوان عالی ایالات متحده روز دوشنبه ۱ ژوئیه (۱۱ تیر) حکم داد که نمی‌توان دونالد ترامپ را به دلیل اقداماتی که در چارچوب اختیارات قانون اساسی به عنوان رئیس‌جمهور انجام داده است، تحت پیگرد قانونی قرار داد. قضات همزمان گفته‌اند که این مصونیت برای «اعمال خصوصی» وی معتبر نیست.

آگهی

این برای نخستین بار در بیش از دو قرن اخیر است که دیوان عالی ایالات متحده مصونیت قضایی رئیس‌جمهور آمریکا را به رسمیت می‌شناسد.

این دیوان همچنین حکم به بازگشت پرونده ترامپ به دادگاه بدوی داده است تا در همانجا به کیفرخواست رسیدگی شود؛ حکمی که صدور آن با انتقاد جو بایدن، رقیب دموکرات آقای ترامپ مواجه شد و آن را گامی در جهت بدل شدن رئیس جمهوری ایالات متحده به پادشان توصیف کرد.

پیامد حکم صادره این خواهد بود که رسیدگی به اتهامات دونالد ترامپ در خصوص استنکاف وی از پذیرفتن شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی آمریکا با تأخیر بیشتری مواجه شده و در نتیجه محاکمه او تا بعد انتخابات ریاست‌جمهوری امسال در ماه نوامبر به تعویق خواهد افتاد.

این امر آخرین موانع قضایی بر سر راه نامزدی آقای ترامپ در انتخابات پیش رو را برداشته و راه را برای حضور احتمالی وی در کاخ سفید هموار می‌کند.

در این پرونده شش قاضی محافظه‌کار در اکثریت بودند و رای مخالف سه قاضی لیبرال نتوانست مانع از صدور حکم شود.

قاضی رابرتس در حکم نهایی آورده است: «بنابر ساختار قانون اساسی و اصل تفکیک قوا، ماهیت قدرت ریاست‌جمهوری مستلزم آن است که رئیس‌جمهور سابق از تعقیب کیفری برای اعمال رسمی در دوران تصدی خود مصونیت داشته باشد.»

بنابر متن حکم صادره، مصونیت رؤسای جمهور سابق با توجه به «اختیارات اصلی قانون اساسی» آنها «مطلق» است و «در مورد اقدامات غیررسمی رئیس جمهور، هیچ مصونیتی وجود ندارد.»

دونالد ترامپ با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی از این حکم استقبال کرد و نوشت: «پیروزی بزرگ برای قانون اساسی و دموکراسی ما. به آمریکایی بودن خود افتخار می‌کنیم!»

دیوان عالی ایالات متحده
دیوان عالی ایالات متحدهعکس: آسوشیتد پرس

در این پرونده‌ که توسط جک اسمیت بازرس ویژه دادگستری ایالات متحده پیگیری می‌شد، رئیس‌جمهور سابق آمریکا متهم شده بود که در جریان شورش روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ و حمله گروهی از طرفدارانش به ساختمان کنگره آمریکا نقش ایفا کرده است.

آقای اسمیت در این پرونده دونالد ترامپ را متهم کرده که با اقدامات خود طرفدارانش را تشویق و تحریک کرده که دست به شورش بزنند و نتیجه انتخابات را تغییر دهند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال وکلای رئیس‌جمهور سابق آمریکا خواستار این شده بود که به او مصونیت قضایی داده شود، چرا که او در آن زمان رئيس‌جمهوری ایالات متحده محسوب می‌شده و به ادعای او فعالیت‌هایش «در چارچوب انجام وظایف قانونی» محسوب بوده است.

ترامپ ۷۸ ساله اولین رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده است که به طور کیفری تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و همچنین اولین رئیس جمهور سابق است که برای اتهامی مجرم شناخته شده است.

وی نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات نوامبر است و با جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده رقابت خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشته شدن ۷ معترض در جریان درگیری با نیروهای ترکیه در مناطق شمالی سوریه

دادگاه واشنگتن ترامپ را در پرونده مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا فاقد مصونیت دانست

دیوان عالی آمریکا درباره نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ تصمیم می‌گیرد