Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

کودتای نافرجام در بولیوی؛ فرمانده ارتش پس از دستگیری: به خواست رئیس جمهوری دست به این اقدام زدم

دستگیری ژنرال خوان خوزه زونیگا، فرمانده ارتش و رهبر کودتای نافرجام بولیوی
دستگیری ژنرال خوان خوزه زونیگا، فرمانده ارتش و رهبر کودتای نافرجام بولیوی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرمانده کل ارتش بولیوی که با گردآوردن سربازان و تانک‌ها در مقابل کاخ ریاست جمهوری کشورش در لاپاز، قصد انجام کودتا داشت، دستگیر و از سمت خود برکنار شد.

آگهی

خوان خوزه زونیگا که اقدام وی برای سرنگونی حکومت از سوی لوئیس آرسه، رئیس جمهوری این کشور محکوم شد مدعی بود که قصد دارد دست به «بازسازی دموکراسی» در بولیوی بزند.

لوئیس آرسه همزمان با استقرار واحد‌هایی از ارتش مقابل کاخ ریاست جمهوری بولیوی در پیامی این اقدام را کودتایی در جهت تضعیف دموکراسی خواند و مردم را مقابله با این کودتاچیان فراخواند.

هنوز ساعاتی از انتشار این پیام نگذشته بود که نیروهای ارتش محل استقرار خود در مقابل کاخ ریاست جمهوری را ترک کردند و خبر دستگیری فرمانده ارتش و رهبر کودتاچیان دست به دست شد.

ژنرال خوان خوزه زونیگا، فرمانده برکنار شده ارتش بولیوی پیش از دستگیری و انتقال به پاسگاه نیروی ویژه مبارزه با جرائم کیفری به خبرنگاران گفته بود که به دستور رئیس جمهور لوئیس آرسه عمل‌کرده است.

فرمانده ارتش بولیوی مدعی شده است که رئیس جمهوری برای افزایش محبوبیت خود از وی خواسته بود دست به کاری بزند و این دستور از دید او به معنای انجام یک کودتا بوده است.

این در حالی است که لوئیس آرسه در پی انتشار خبر کودتا در کشورش با همرسان کردن پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، ضمن محکوم کردن «تحرکات نامنظم واحدهایی ویژه از ارتش بولیوی» خواستار احترام به دموکراسی در کشورش شد.

به گزارش فرانس‌پرس، نیروهای ارتش در بدو اقدام خود تلاش کردند درب فلزی مقر ریاست جمهوری را با یک وسیله نقلیه زرهی بشکنند. ژنرال زونیگا، فرمانده ارتش پس از آن در ورودی کاخ ریاست جمهوری در حالیکه توسط سربازان احاطه شده بود، گفت: «نیروهای مسلح در صدد بازسازی دموکراسی هستند تا آن را به یک دموکراسی واقعی و نه دموکراسی مطلوب عده‌ای خاص و مختص چند ارباب که ۳۰ یا ۴۰ سال است زمام کشور را در دست دارند، تبدیل کنند.»

رئیس جمهور آرسه اما از دورن همان کاخ ریاست جمهوری، ژنرال شورشی را برکنار و بلافاصله فرماندهی جدیدی برای نیروهای مسلح منصوب کرد.

طبق تصاویر زنده پخش شده از تلویزیون ملی بولیوی، لوئیس آرسه در پی این اقدام گفت: «ما با کودتای نظامیانی روبرو هستیم که اعتبار یونیفورم خود را خدشه‌دار کرده‌اند.»

ممانعت نظامیان از ورود شهروندان به میدان مقابل کاخ ریاست جمهوری بولیوی در پایتخت
ممانعت نظامیان از ورود شهروندان به میدان مقابل کاخ ریاست جمهوری بولیوی در پایتختAP Photo

همزمان، اوو مورالس، رئیس جمهوری سابق بولیوی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس ضمن اشاره به تدارک کودتا در کشورش، خواستار «بسیج ملی برای دفاع از دموکراسی» شده بود.

حزب حاکم بولیوی موسوم به «جنبش به سوی سوسیالیسم» عمیقاً بین هوادارن لوئیس آرسه و اوو مورالس، که زمانی متحد و اکنون رقیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۵ هستند، دو قطبی شده است.

اوو مورالس از پیش خود را نامزد حزب جنبش به سوی دموکراسی خوانده در حالیکه لوئیس آرسه هنوز رسما اعلام کاندیداتوری نکرده است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بولیوی به جمع کشورهایی پیوست که به جای دلار از یوآن چین برای تجارت استفاده می‌کنند

«نگرانی از نفوذ ایران»؛ آرژانتین و مخالفان دولت بولیوی علیه توافق دفاعی تهران-لاپاز وارد عمل شدند

تصاویری از درگیری مخالفان دولت در بولیوی؛ معترضان خواهان آزادی رهبر خود شدند