Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

سهم بالای حجاج ثبت‌نام نشده در میان فوتی‌ها بر اثر گرما؛ مصر مجوز برخی آژانس‌های گردشگری را لغو کرد

حجاج مکه در مراسم رمی جمرات با چتر، ژوئن ۲۰۲۴
حجاج مکه در مراسم رمی جمرات با چتر، ژوئن ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ورود غیرقانونی زائران به حج از سال ۲۰۱۹ و از زمان معرفی ویزای گردشگری انفرادی توسط عربستان در بین زائران افزایش یافته است، امری که دریافت تمامی خدمات را در حین حج برای آن زائران ناممکن ساخته است.

آگهی

نیمی از کشته‌شدگان حج امسال را زائران مصری تشکیل می‌دهند. منابع امنیتی و پزشکی روز یکشنبه ۲۳ ژوئن (۳ تیر) به رویترز گفتند که تعداد کشته شدگان مصری به ۶۷۲ نفر رسیده و۲۵ نفر دیگر نیز مفقود شده‌اند.

مصطفی مدبولی، نخست وزیر مصر، با لغو مجوز ۱۶ آژانس گردشگری در این کشور و ارجاع مدیران آن‌ها به دادستانی، علیه این شرکت‌ها به دلیل تسهیل سفر زائران مصری به مکه به صورت غیرقانونی اقدام کرد.

این واکنش در پی گزارش‌هایی مبنی بر مرگ بیش از ۱۱۰۰ نفر در حج امسال به دلیل گرمای شدید صورت گرفت. نزدیک به دو میلیون نفر نیز تحت تاثیر این گرمای شدید قرار گرفتند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

بر اساس گزارش کابینه مصر، عمده قربانیان مصری از میان کسانی بوده‌اند که به طور قانونی ثبت نام نکرده بودند، قربانیانی که ۶۳۰ نفر را شامل می‌شوند. شرکت‌های مذکور برنامه سفر حج را با استفاده از ویزاهای ملاقات شخصی که اجازه ورود به مکه را از طریق کانال های رسمی نمی دهد، ترتیب داده بودند.

به گفته کابینه مصر، بیش از ۵۰ هزار مصری امسال به طور رسمی به حج رفته‌اند. در این بیانیه، شرکت‌های مسافرتی متهم شده‌اند که با برگزاری سفرهای غیرقانونی حج، به دلیل عدم ارائه خدمات کافی، باعث خستگی زائران ثبت نام نشده به علت گرمای شدید شده‌اند.

به دلیل این قصور، نخست وزیر مصر دستور داده است تا غرامتی به نفع خانواده‌های زائران فوت شده پرداخت شود.

قربانیان سایر کشورها

علاوه بر مصر، حجاج سایر کشورها نیز قربانی این گرمای کشنده شدند. بر اساس داده‌های دولت اندونزی، در مجموع ۲۳۶ اندونزیایی جان خود را از دست دادند، وزارت امور خارجه هند نیز کشته شدن ۹۸ شهروند خود را تایید کرده است.

بر اساس آمار رویترز، مرگ ومیرهای مربوط به کشورهای تونس، اردن، ایران و سنگال، مجموع تلفات امسال را به حداقل ۱۱۱۴ نفر رسانده است. شمار جان باختگان ایرانی نیز در حج تمتع به ۱۷ نفر رسید.

۵۷۷ تن از کشته شده‌ها تنها مربوط به دو روز و در هنگام انجام مناسک حج در صحرای عرفات و رمی جمرات بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گرمای شدید در مناطقی از بالکان که قطع جریان برق را هم به همراه داشت

تصویب قانون منع پوشش بیگانه در تاجیکستان؛ جشن‌های اعیاد مذهبی و حجاب به سبک خاورمیانه ممنوع شد

«فقط غواصان می‌توانند به ونیز سفر کنند»؛ آیا عواقب گرمایش زمین بر قدرت سیل‌بندهای پیشرفته می‌چربد؟