Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

برآورد اطلاعاتی جدید آمریکا و اسرائیل از برنامه هسته‌ای ایران؛ آیا تهران به دنبال بمب اتم است؟

آیا ایران به دنبال بمب اتم است؟
آیا ایران به دنبال بمب اتم است؟ Copyright Vahid Salemi/Copyright 2024 The AP. All rights reserved
Copyright Vahid Salemi/Copyright 2024 The AP. All rights reserved
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی و دو مقام اسرائیلی گزارش داد که سرویس‌های اطلاعاتی این دو کشور در حال بررسی داده‌های جدیدی درباره مدل‌سازی رایانه‌ای انجام شده توسط محققان ایرانی‌ هستند که می‌تواند در تحقیق و توسعه تسلیحات هسته‌ای استفاده شوند.

آگهی

اگرچه هدف از این مدل‌سازی نامشخص است، اما برخی از مقامات آمریکایی و اسرائيلی می‌گویند که این داده‌ها نشانه‌ای نگران‌کننده در مورد جاه‌طلبی‌های جمهوری اسلامی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است.

با این حال دیگر مقامات این دو کشور می‌گویند که این داده‌ها به تنهایی نمی‌توانند نشان‌دهنده تغییرات در سیاست و استراتژی تهران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای باشد. جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای تمایل به دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد کرده است.

مقامات ارشد آمریکایی و اسرائيلی قرار است روز پنجشنبه ۲۰ ژوئن در چارچوب گروه مشورت راهبردی گردهم آیند و به بررسی و گفتگو درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بپردازند. این نخستین نشست مقامات ارشد این دو کشور درباره برنامه هسته‌ای تهران از مارس سال ۲۰۲۳ تا کنون خواهد بود.

به گزارش اکسیوس به نقل از یک مقام اسرائیلی و یک مقام آمریکایی، اطلاعات جدید به دست آمده «ظن» و «نگرانی» درباره برنامه تحقیق و توسعه اتمی جمهوری اسلامی را بالا برده است.

به گفته یک مقام اسرائیلی، پس از شکست اطلاعاتی این کشور در مواجهه با حملات هفتم اکتبر حماس، سازمان‌های اطلاعاتی اسرائيل، هر داده جزئی درمورد گام‌های احتمالی جمهوری اسلامی به سوی دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را جدی‌تر بررسی می‌کنند.

بنابر ارزیابی انجام شده از سوی سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده در سال ۲۰۰۷، جمهوری اسلامی از سال ۲۰۰۳ هیچ فعالیت جدی در زمینه دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نداشته است. یک مقام آمریکایی در گفتگو با اکسیوس گفت که این ارزیابی هیچ تغییری نکرده است.

به گفته یک مقام آمریکایی و یک مقام اسرائيلی، سازمان‌های اطلاعاتی این دو کشور هیچ نشانه‌ای مبنی بر دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران برای ازسرگیری برنامه هسته‌ای نظامی در اختیار ندارند.

نشانه‌های مشکوک

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت در ماه مارس گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال دستیابی به برخی اجزای لازم برای ساخت کلاهک هسته‌ای از جمله چاشنی‌های انفجار دقیق است.

مارک دوبوویتز، مدیرعامل بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها گفت: «اگر جمهوری اسلامی ایران اکنون اقدامات اولیه‌ای را در راستای تولید کلاهک هسته‌ای انجام دهد، این با برآوردهای اطلاعاتی ایالات متحده مبنی بر این که تهران از سال ۲۰۰۳ برنامه هسته‌ای نظامی خود را کنار گذاشته، در تناقض است.»

اگر جمهوری اسلامی ایران اکنون اقدامات اولیه‌ای را در راستای تولید کلاهک هسته‌ای انجام دهد، این با برآوردهای اطلاعاتی ایالات متحده مبنی بر این که تهران از سال ۲۰۰۳ برنامه هسته‌ای نظامی خود را کنار گذاشته، در تناقض است.
مارک دوبوویتز
مدیرعامل بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها

بنابر اسناد آرشیو هسته‌ای جمهوری اسلامی که موساد، سال ۲۰۱۸ طی عملیات مشهوری آن‌ها را از انباری در نزدیکی تهران به سرقت برد، دانشمندان هسته‌ای ایران پیش از سال ۲۰۰۳ در حال مدل‌سازی انفجار هسته‌ای بودند.

جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برجام در سال ۲۰۱۵ متعهد شد که اقداماتی را که به عنوان بخشی از فرایند طراحی و توسعه تسلیحات اتمی در نظر گرفته می‌شوند، مانند استفاده از مدل‌های رایانه‌ای برای شبیه‌سازی انفجار‌های هسته‌ای، اتخاذ نکند.

کمال خرازی، مشاور علی خامنه‌ای و وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی در اوایل ماه مه اظهارات نامعمولی را بیان کرد که از سوی برخی به تمایل تهران به تولید تسلیحات اتمی تعبیر شد. آقای خرازی گفت: «ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواخر ماه مه طی گزارش اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران ۱۴۲ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد دخیره دارد. این میزان ۲۰ کیلوگرم نسبت به گزارش قبلی این نهاد که در ماه فوریه منتشر شد، بیشتر بود.

بنابر برآوردهای سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران تنها چند هفته با رسیدن به خلوص ۹۰ درصد در غنی سازی اورانیم فاصله دارد. این مقدار خلوص کافی برای استفاده در تسلیحات هسته‌ای را داراست و تهران به ۴۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۹۰ درصد برای ساخت بمب اتمی نیاز دارد.

ارزیابی داده‌های جدید در نشست مقامات ارشد آمریکایی و اسرائیلی

داده‌های اطلاعاتی جدید به دست‌ آمده، در نشست راهبردی مقامات ارشد آمریکایی و اسرائیلی درباره جمهوری اسلامی ایران در روز پنجشنبه بررسی خواهند شد.

به گفته یک مقام آمریکایی، اگرچه از این داده‌ها نمی‌توان به نتیجه‌گیری مشخصی رسید، اما پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند که باید تحت بررسی اسرائیل و آمریکا قرار گیرند.

در این نشست، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید رهبری هیات آمریکایی و ران درمر، وزیر امور راهبردی و تزاچی هاتگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل هدایت هیات این کشور را بر عهده دارند.

این نشست درواقع ثمره آخرین سفر آقای سالیوان به اسرائیل است. او در این سفر از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دستیارانش خواست تا جلسه‌ای را برای گفتگوی جدی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ترتیب دهند.

آگهی

یک مقام آمریکایی در این‌باره گفت:‌ «هر دو طرف آمریکایی و اسرائیلی بر این باورند که اکنون زمان مناسبی برای گفتگو درباره این موضوع و مباحثه درباره چگونگی تفسیر اقدامات تهران و هماهنگی برای اقدامات متقابل است.»

ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر با میانجی‌گری عمان گفتگو‌های غیرمستقیمی را درباره برنامه هسته‌ای تهران انجام داده‌اند.

به گفته مقامات آمریکایی، همین گفتگو‌ها واشنگتن را مجاب کرد تا تلاش کند که فرانسه، آلمان و بریتانیا را از پیشبرد قطعنامه توبیخی علیه فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز دارد.

به گفته این مقامات، دولت بایدن نگران بود که چنین قطعنامه‌ای مذاکرات غیرمستقیم با تهران را از مسیر خارج کرده و جمهوری اسلامی را به تشدید برنامه هسته‌ای خود سوق دهد.

در پی تصویب قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی در شورای حکام، جمهوری اسلامی در اقدام متقابلی، سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای را برای غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی «فردو» نصب کرد.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قطعنامه سه کشور اروپایی علیه ایران در شورای حکام؛ آمریکا: هماهنگ با متحدان اروپایی خود عمل می‌کنیم

هشدار تهران نسبت به صدور قطعنامه در شورای حکام؛ آیا بایدن از تصمیم سخت علیه ایران حمایت می‌کند؟

وال استریت ژورنال: آمریکا با قطعنامه پیشنهادی اروپا علیه ایران در شورای حکام مخالفت کرده است