Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

بیم از رویارویی تمام‌عیار حزب‌الله لبنان و اسرائيل؛ آمریکا جنگ گسترده دیگری نمی‌خواهد

حملات حزب‌الله به اسرائيل
حملات حزب‌الله به اسرائيل Copyright Leo Correa/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
Copyright Leo Correa/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آموس هوکشتاین، فرستاده ویژه آمریکا روز سه‌شنبه در پی تشدید تبادل آتش میان نیروهای حزب‌الله لبنان و اسرائیل در مرز دو کشور گفت که ایالات متحده در تلاش است تا از درگیری گسترده‌تر میان حزب‌الله و اسرائیل جلوگیری کند.

آگهی

ارتش اسرائیل همچنین روز گذشته اعلام کرد که در حمله پهپادی به جنوب لبنان یکی دیگر از فرماندهان ارشد حزب‌الله را کشته است. این گروه شبه‌نظامی نیز این خبر را تایید کرد.

آموس هوکشتاین، فرستاده ویژه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته گفت که بلافاصله پس از سفری کوتاه به اسرائیل به دلیل «جدی‌ بودن شرایط» عازم لبنان شده است.

او روز سه‌شنبه گفت: «ما در چند هفته گذشته شاهد تشدید تنش‌ها بودیم. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد از تشدید بیشتر این تنش‌ها به سمت یک جنگ گسترده‌تر جلوگیری کند.»

آقای هوکشتاین روز سه‌شنبه با فرمانده کل ارتش و همچنین نبیه بری، رئيس مجلس لبنان و رهبر «جنبش امل» دیدار کرد. این جنبش از متحدان حزب‌الله است و در درگیری اخیر نیز راکت‌هایی را به سوی اسرائیل پرتاب کرده است.

دیدار آموس هوکشتاین و نبیه بری در لبنان
دیدار آموس هوکشتاین و نبیه بری در لبنانBilal Hussein/Copyright 2024 The AP. All rights reserved

به رغم تلاش‌های دیپلماتیک گسترده ایالات متحده و فرانسه برای پایان دادن به درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل، حزب‌الله لبنان اعلام کرده است که تا زمانی که آتش‌بس در غزه اعلام نشود، حملات خود را متوقف نمی‌کند.

دیوید منسر، سخنگوی دولت اسرائیل گفت: «چه از راه دیپلماتیک و چه از راه نظامی، ما از بازگشت امنیت به شمال اسرائیل اطمینان حاصل می‌کنیم. این موضوع قابل مذاکره نیست. هفتم اکتبر نباید در هیچ‌جای اسرائيل و یا در مرز‌های ما تکرار شود.»

آموس هوکشتاین از حماس درخواست کرد که طرح آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها را بپذیرد. او همچنین گفت که این موضوع فرصتی برای پایان دادن به درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل به وجود می‌آورد.

آقای هوکشتاین همچنین با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان دیدار کرد. آقای میقاتی در این دیدار به او گفت که «لبنان به دنبال افزایش تنش‌ها نیست.»

در تحولی دیگر، حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه ویدیویی به طول ۹ دقیقه و ۳۱ ثانیه، منتشر کرد و مدعی شد که این ویدیو متشکل از تصاویری است که هواپیمای جاسوسی این گروه از مواضع اسرائیل از جمله بندر و فرودگاه حیفا به ثبت رسانده است. حیفا بزرگترین شهر شمال اسرائیل و در فاصله ۲۷ کیلومتری مرز لبنان است.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله طی سخنرانی در ماه نوامبر سال گذشته گفته بود که حزب‌الله پهپاد‌های جاسوسی را بر فراز حیفا به پرواز درآورده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگنده‌های اسرائیل مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان را بمباران کردند

هزاران شلیک در روز؛ وضعیت زرادخانه حزب‌الله لبنان چگونه است؟

وال‌استریت ژورنال: اسرائيل و حزب‌الله در آستانه جنگی تمام‌ عیار قرار دارند