Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

رجز‌خوانی با طعم تاکو؛ فرمانده ناو آمریکایی چگونه در فضای مجازی به ادعای حوثی‌ها پاسخ می‌دهد؟

عکس آرشیوی از ناو هواپیما‌بر آیزنهاور در تنگه هرمز
عکس آرشیوی از ناو هواپیما‌بر آیزنهاور در تنگه هرمز Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

همزمان با ادامه‌ تنش‌ها در دریای سرخ طی چند ماه گذشته، ادعای حوثی‌ها مبنی بر غرق شدن یک ناو جنگی آمریکا به سوژه رجز‌خوانی و جنگ اطلاعاتی آنلاین میان نیروی دریایی ایالات متحده و شبه‌نظامیان یمنی تبدیل شده

آگهی

این رجز‌خوانی که بر پایه ادعای چندین باره حوثی‌ها در خصوص هدف قرار دادن ناو «یو‌اس‌اس دوایت آیزنهاور» و واکنش فرماندهان نیروی دریایی ایالات متحده شکل گرفت، سبب شد تا فعالیت کاپیتان کریستوفر «چاودا» هیل، فرمانده این ناو، در رسانه‌های اجتماعی بیش از گذشته به چشم بیاید.

شورشیان حوثی طی چند ماه گذشته چندین بار ادعا کرده‌اند که این ناو جنگی در حمله آنها غرق شده است. اما فرمانده این ناو می‌گوید روی عرشه همراه دیگر خدمه مشغول خوردن کلوچه و تاکو (نوعی غذای سنتی مکزیکی) است! پس واقعا برای یو اس اس دوایت دی آیزنهاور چه اتفاقی افتاده است؟

حقیقت این است که با وجود ادعاهای شورشیان یمنی مبنی بر نابودی این ناو هواپیمابر که از قدیمی‌ترین کشتی‌های جنگی نیروی دریایی آمریکا به حساب می‌آید، «یو‌اس‌اس دوایت آیزنهاور» همچنان فعال و در حال دریانوردی است.

کریستوفر «چاودا» هیل، فرمانده این ناو، در پی ادعاهای مکرر شبه‌نظامیان یمنی، اکنون فعال‌تر از همیشه در رسانه‌‌های اجتماعی است و تلاش دارد تا علاوه بر رویارویی نظامی در دریا، با رجز‌خوانی حوثی‌ها و آنچه «جنگ اطلاعاتی مبتنی بر ادعاهای کذب» آنها خوانده شده نیز مقابله کند.

کاپیتان هیل در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «فکر می‌کنم در شش ماه گذشته حدود دو یا سه بار ادعا کرده‌اند که ما غرق شده‌ایم، در حالی که اصلا اینطور نیست. این موضوع در حال حاضر تقریباً به سوژه خنده تبدیل شده است. آنها شاید سعی دارند از طریق اطلاعات غلط به خودشان روحیه دهند، اما روی ما تأثیری ندارد.»

او در پاسخ به ویدیوهای جعلی منتشر شده توسط حساب‌های کاربری حامی چین و روسیه در رسانه‌های اجتماعی که در آن لحظه مورد اصابت قرار گرفتن ناو «یو‌اس‌اس دوایت آیزنهاور» به تصویر کشیده شده، با انتشار پست‌هایی طعنه و نیز طنز‌آمیز، تصاویری از خود و خدمه‌اش را در حال خوردن کلوچه و شیرینی‌های محلی به اشتراک گذاشته است.

فعالیت این فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا در فضای مجازی تنها به انتشار مطالب سرگرم‌کننده محدود نمی‌شود.

او همچنین تصاویری از همرزمان خود در حال انجام مأموریتِ «همراهی و محافظت از کشتی‌های تجاری در برابر حملات حوثی‌ها» در دریای سرخ را نیز به اشتراک می‌گذارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، اگرچه این پست‌های به اشتراک گذاشته شده در فضای مجازی چندان مهم به نظر نرسد اما این رویکرد می‌تواند برای تقویت و حفظ روحیه خدمه ناو بسیار مهم باشد.

آیزنهاور اینک، پس از زمان جنگ دوم جهانی با جدی‌ترین‌ تهدید‌ها و شدید‌ترین نبردهای دریایی روبرو است؛ حدود ۵۰۰۰ خدمه این ناو طی هشت ماه ماموریت در دریای سرخ تاکنون تنها یک توقف کوتاه در بندر یونان داشته‌اند.

طبق تحلیل موسسه خبری نیروی دریایی ایالات متحده، آیزنهاور طی پنج سال گذشته پرکاربردترین ناو در میان کل ناوگان دریایی ایالات متحده بوده است.

کاپیتان هیل گفت: «هدف کلی از فعالیت در رسانه‌های اجتماعی برقراری ارتباط با خانواده‌ها و مطلع کردن آنها از شرایط نزدیکانشان در کشتی است. این کار اما نقش دیگری نیز پیدا کرده است زیرا دیگران هم فعالیت‌های ما را زیر در فضای مجازی دنبال می‌کنند.»

ملزومات یک جنگ نامتقارن

در همین حال، تامین مهمات همچنان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های نیروی دریایی آمریکا در این ماموریت به شمار می‌رود.

کارلوس دل تورو، وزیر نیروی دریایی یا همان مدیر اجرایی وزارت نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، به کمیته خدمات مسلح سنا گفته است که این نیرو طی ماه مه گذشته حدود ۱ میلیارد یورو برای تامین تسلیحات مورد نیاز به منظور پیش‌برد ماموریت محوله در دریای سرخ هزینه کرده است.

همه فرماندهان حاضر در ناو آیزنهاور که آسوشیتدپرس با آنها گفتگو کرده، تایید کرده‌اند که نیروی دریایی ایالات متحده در تلاش است تا از سلاح‌هایی مناسب علیه حوثی‌ها استفاده کند، زیرا جنگ نامتقارن در پیش گرفته شده توسط شبه‌نظامیان یمنی، آنها را به استفاده از تسلیحات و مهمات بسیار ارزان‌تر هدایت کرده است.

کاپیتان دیوید ورو، سرگروه ناوشکن‌های مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده که آیزنهاور را اسکورت می‌کنند، می‌گوید: «ملوانان و کشتی‌های تحت فرماندهی من بیش از این‌ها ارزش دارند؛ این محاسباتی نیست که به عنوان یک کاپیتان بخواهم به آن بپردازم.»

به گزارش آسوشیتدپرس، آیزنهاور در حال حاضر به همراه رزم‌ناو «یواس‌اس دریای فیلیپین» و دو فروند ناوشکن دیگر با نام‌های «یواس‌اس گریولی» و «یواس‌اس میسون» به گشت‌زنی در دریای سرخ ادامه می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ماموریت این ناو جنگی نیروی دریایی آمریکا قبلا دو بار تمدید شده و همواره این احتمال وجود دارد که بار دیگر تمدید شود.

آگهی

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش تازه نهاد اطلاعاتی آمریکا:حملات حوثی‌ها در دریای سرخ گریبان ۶۵ کشور از جمله ایران را گرفته است

ارتش آمریکا: سامانه‌های دفاع هوایی و پهپادی حوثی‌ها در دریای سرخ را منهدم کردیم

فرماندهی رزم‌گروه بین‌المللی دریای سرخ از آمریکا به ایتالیا رسید؛ امنیت دریاها چطور به رم سپرده شد؟