Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

عملیات جستجوی ملوان گمشده کشتی یونانی در دریای سرخ؛ ارتش آمریکا به سایت‌های راداری حوثی‌ها حمله کرد

خدمه ناوشکن آمریکایی گریولی در دریای سرخ به تاریخ ۱۳ فوریه ۲۰۲۴
خدمه ناوشکن آمریکایی گریولی در دریای سرخ به تاریخ ۱۳ فوریه ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

واحد نظارتی «ارتش بریتانیا [در امور] عملیات تجارت دریایی» و همچنین یکی از وزیران دولت فیلیپین اعلام کردند که خدمه کشتی یونانی که در حمله شبه نظامیان حوثی یمن آسیب دیده بود، تخلیه شده‌اند و کشتی متروک در دریای سرخ بر امواج آب‌ها شناور است.

آگهی

هانس لئو کاکداک، وزیر امور کارگران مهاجر در دولت فیلیپین روز شنبه اعلام کرد که جستجو برای یک ملوان مفقود شده همچنان ادامه دارد و برنامه‌هایی برای آغاز عملیات نجات برای کشتی «تیوتِر» (Tutor) در نظر گرفته شده است.

این کشتی دارای محموله زغال سنگ است و با پرچم لیبریا در حال عبور از دریای سرخ بود. وزیر امور کارگران مهاجر فیلیپین اعلام کرد که تمامی ۲۲ خدمه کشتی فیلیپینی هستند.

در همین حال، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) گزارش داد که در حمله روز چهارشنبه حوثی‌ها به کشتی فله‌بر تیوتر از یک شهپاد حامل مواد منفجره استفاده شده است.

سنتکام در این رابطه آورده بامداد شنبه ۱۵ ژوئن اعلام کرد که «خدمه کشتی را ترک کردند و توسط رزم‌ناو آمریکایی موسوم به "یو.اِس.اِس. دریای فیلیپین" و نیروهای ائتلاف نجات یافتند.»

در ادامه آمده است که کشتی تیوتِر همچنان در دریای سرخ است و آب به آرامی وارد آن می‌شود.

واکنش نظامی ارتش آمریکا علیه مواضع یمنی

پس از ناپدید شدن این ملوان کشتی تجاری، ارتش آمریکا سایت‌های راداری حوثی‌ها را در یمن هدف قرار داد.

ارتش ایالات متحده در پاسخ به حملات شورشیان حوثی به کشتی‌ها در کریدور راهبردی دریای سرخ، موجی از حملات را علیه سایت‌های راداری که توسط این گروه یمنی اداره می‌شود، انجام داد.

این حملات در حالی انجام می‌شود که نیروی دریایی ایالات متحده در مسیر مقابله با کمپین حوثی‌ها، عملا درگیر شدیدترین عملیات رزمی خود از زمان جنگ جهانی دوم شده است.

شورشیان یمنی مدعی هستند که هدف از حملات آن‌ها متوقف کردن درگیری اسرائیل و حماس در غزه است. با این حال، در تازه‌ترین گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا آمده است که این حملات اغلب به کشتی‌ها و ملوان‌های غیر مرتبط با درگیری در نوار غزه آسیب زده است، و حمل محموله‌های کانتینری و فله‌بر از این آبراه مهم بین آسیا، اروپا و خاورمیانه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

رادارها هدف قرار گرفتند

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) بامداد روز شنبه به وقت محلی صنعا اعلام کرد که حملات ایالات متحده هفت رادار را در قلمرو تحت کنترل حوثی‌ها در یمن منهدم کرده است هر چند که در مورد میزان تخریب این سایت‌ها توضیحی ارائه نشده است.

سنتکام در بیانیه‌ خود آورده است که این رادارها به حوثی‌ها اجازه می‌دهد تا کشتی‌های دریایی را هدف قرار دهند و تردد کشتی‌های تجاری را به خطر بیندازند.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده به طور جداگانه دو شهپاد مملو از مواد منفجره را در دریای سرخ و همچنین یک پهپاد پرتاب شده توسط حوثی‌ها را بر فراز آبراه منهدم کرده است.

حوثی‌ها که از سال ۲۰۱۴ تا کنون کنترل صنعا، پایتخت یمن را در دست دارند، این حملات و تلفات احتمالی آن را تایید نکردند. البته این عدم تاییدها از زمانی که ایالات متحده حملات هوایی خود علیه این نیروها را آغاز کرد، بعضا رایج بوده است.

آسیب وارده به یک کشتی باری در دریای سرخ بر اثر حمله حوثی‌ها در تاریخ ۶ مارس ۲۰۲۴
آسیب وارده به یک کشتی باری در دریای سرخ بر اثر حمله حوثی‌ها در تاریخ ۶ مارس ۲۰۲۴آسوشیتدپرس

به گفته اداره دریانوردی ایالات متحده، حوثی‌ها از ماه نوامبر تا کنون بیش از ۵۰ حمله به کشتی‌ها انجام داده‌اند که باعث کشته شدن سه ملوان، توقیف یک کشتی و غرق شدن یک کشتی دیگر شده است.

در طرف دیگر، حوثی‌ها نیز گفته‌اند که بر اثر کارزار حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا که از ماه ژانویه تا کنون مواضع این گروه را هدف قرار داده است، دست کم ۱۶ نفر در تاریخ ۳۰ مه (۱۰ خرداد) کشته و ۴۲ نفر دیگر زخمی شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش تازه نهاد اطلاعاتی آمریکا:حملات حوثی‌ها در دریای سرخ گریبان ۶۵ کشور از جمله ایران را گرفته است

«همتاسازی» پنتاگون با چین؛ نبرد شهپادها در عصر جدید جنگ‌های دریایی با توجه به نمونه اوکراین و یمن

حوثی‌ها تنها گروه مورد حمایت ایران با توان بالقوه موشکی تا خاک اسرائیل نیستند