Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

اعتراف رهبر طالبان به اختلافات درونی: خواستید با اتحاد عزلم کنید اما دچار تفرقه نشوید

 ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان
ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان Copyright  ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان
Copyright  ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان
نگارش از Suraya Alizada
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان در سخنرانی بعد از ادای نماز عید قربان در مسجد عیدگاه قندهار، اعضای این گروه را به داشتن اتحاد دعوت کرد. او با ابراز نگرانی از «اختلافات» در میان طالبان گفت که اگر این گروه متحد باشند اما رای به برکناری او بدهند خوشحال خواهد بود تا اینکه شاهد تفرقه بین آنان باشد.

آگهی

تلویزیون ملی افغانستان تحت کنترل گروه  طالبان، به مناسبت عید قربان، فایل صوتی تقریبا ۲۳ دقیقه‌ای از سخنرانی ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر این گروه را نشر کرده است که در مورد نگرانی هایش از «اختلافات» در میان  این گروه سخن گفت. آخندزاده به عنوان رهبر طالبان اعضای این گروه را به اتحاد دعوت کرد و از مردم افغانستان خواست تا از نظام آنان حمایت کنند.

او تفرقه‌افگنی را به «سیاست فرعونی» تشبیه کرده و از طالبان خواست که از تفرقه دوری نمایند و دشمنی ها را به دوستی تبدیل کنند. 

رهبر طالبان خطاب به اعضای این گروه گفت: «برادران مرض طاعون را بپذیرید، اما بی اتفاقی را نه، زیرا بی‌اتفاقی بدترین مرض است. من بی‌اتفاقی را در میان افغان‌ها نمی‌خواهم. او با تاکید به این گروه گفت: «من این را نمی‌خواهم که در داخل و بیرون نظام، مسلمانان عام و خاص باشند، اگر همه اتحاد کنند و من را برکنار کنند من خوشحال می‌شوم، اما به اختلاف و تفرقه در میان مسلمانان خوشحال نمی‌شوم.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در صفحه ایکس خود نوشته است که در مسجد عیدگاه مرکزی قندهار نماز عید به امامت عالیقدر امیرالمومنین برگزار شد و هزاران تن از هموطنان در عیدگاه مذکور شرکت داشتند.

کمتر از سه سال می شود که طالبان دوباره در افغانستان قدرت را به دست گرفته‌اند ولی این اولین باری است که صدای آشکار از اختلافات در درون این گروه بیرون می آید. رهبر طالبان گفت که برای متحد ساختن این گروه حتی حاضر است از مقام خویش کناره گیری کند. 

قبل از این هم اختلافات در میان طالبان در اثر تقسیم قدرت وجود داشته است و سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان که یکی از افراد بانفوذ در درون این گروه به شمار می رود، رهبر این گروه  را به «خودکامگی رای» متهم کرده بود. 

شورای تحقیقات بین‌المللی امور مذهبی (IRCRA) در پژوهش جدیدی که دوشنبه ۲۱ جوزا ۱۴۰۳ نشر شد، اعلام کرد که طالبان در میان خود اختلافات ایدئولوژیک و سازمانی دارند. بنابر گزارش این سازمان پاکستانی گروه تندرو طالبان با دیگر اعضای این گروه که نسبتا میانه‌رو هستند اختلاف نظر دارند. 

رهبر طالبان در این سخنرانی خویش بر اتحاد و اتفاق تاکیدی زیادی داشت ولی هیچ اشاره ای در مورد حقوق زنان در رابطه با تحصیل و کار و یا بازگشایی مکاتب و دانشگاه ها برای دختران نکرد. به باور او نظام کنونی افغانستان نظام «خدایی و شرعی» است. 

اعضای دیگر طالبان مانند شیرمحمد عباس ستانکزی، معین وزارت خارجه و ملا عبدالغنی برادر معاون رئیس الوزرای طالبان، از جمله افراد نسبتا میانه رو این گروه محسوب می‌شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی روسیه»؛ پوتین بشرط حکومتی فراگیر خواهان روابط با طالبان است

واشنگتن در پی سفر حقانی به امارات: کشورها باید برای پذیرفتن مقامات طالبان اجازه بگیرند

سفر سراج‌الدین حقانی، طالبانِ «۱۰ میلیون دلاری تحت تعقیب آمریکا» به امارات عربی متحده