Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

کشته شدن ۸ نظامی اسرائیلی در جنوب غزه؛ جنجال بر سر قانون معافیت از خدمت حریدی‌ها بالا می‌گیرد

تانک اسرائیلی در مرز غزه
تانک اسرائیلی در مرز غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که در جریان مرگبارترین حمله به نیروهای اسرائیلی در چند ماه اخیر، هشت سرباز این کشور در جنوب غزه کشته شدند.

آگهی

هنوز اطلاعات دقیقی درباره محل و نحوه کشته شدن این سربازان منتشر نشده است. تنها ارتش اسرائیل روز شنبه ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد) بدون اشاره به جزئیات این رویداد گفت که این نیروها بر اثر یک «انفجار» کشته شده‌اند.

این مرگبارترین حمله علیه نیروهای اسرائیلی درگیر در نبرد غزه در چند ماه اخبر بوده است. در ماه ژانویه سال جاری مسیحی، ۲۱ سرباز اسرائیلی در حمله شبه نظامیان فلسطینی در غزه کشته شدند.

موضوع معافیت حریدی‌ها

آسوشیتدپرس با انتشار این گزارش نوشته است که کشته شدن این سربازان احتمالاً در درون اسرائیل درخواست‌ها برای آتش‌بس را افزایش می‌دهد و خشم عمومی جامعه را علیه قانون معافیت یهودیان افراطی حریدی از خدمت نظامی شعله‌ور می‌کند.

حریدی‌ها که حدود ۱۰ درصد جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند، شاخه‌ای از یهودیان افراطی ارتدوکس در اسرائیل هستند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ماه گذشته، دادگاه عالی اسرائیل دستور پایان دادن به یارانه‌های دولتی برای بسیاری از مردان این اقلیت دینی را که به خدمت سربازی فرستاده نمی‌شوند، صادر کرد و با این تصمیم موضوع اعزام آنها به سربازی جدی‌تر شد. پیش‌نویس قانون جدید هنوز تصویب نشده است، اما ائتلاف متبوع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، این هفته به تمدید معافیت‌ها برای مردان این اقلیت مذهبی رأی مثبت داد. دولت افراطی اسرائیل به نوعی از حریدی‌ها پشتیبانی می‌کند.

اگرچه این رأی فقط آئین‌نامه‌ای و تشریفاتی بود، اما تصویب آن در میانه جنگی که در آن تاکنون صدها سرباز اسرائیلی جان باخته‌اند و بسیاری دیگر نیز در داخل غزه یا در خط مقدم علیه شبه نظامیان حزب‌الله لبنان در حال نبرد هستند، در اسرائیل جنجال به پا کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل و عضو کابینه جنگ این کشور، تأکید کرده است که تمام بخش‌های جامعه اسرائیل باید در طول جنگ علیه شبه‌نظامیان حماس در نوار غزه به طور یکسان مشارکت کنند.

دولت ائتلافی اسرائیل شامل بلوک قدرتمندی از احزاب افراطی ارتدوکس است که از شرکای دیرینه نتانیاهو بوده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل: کشتار غیرنظامیان در عملیات اسرائیل برای نجات گروگان‌ها در غزه ممکن است جنایت جنگی باشد

اسرائیل با نادیده‌ گرفتن مصوبه شورای امنیت و ضمانت اجرایی آمریکا: از غزه عقب‌نشینی نمی‌کنیم

حمایت دولت اسرائیل از معافیت سربازی برای حریدی‌ها؛ «آداب دینی با نظامی‌گری منافات دارد»