NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

زنی در یک پیاده‌روی معمولی یک گنج ۹۰۰ ساله پیدا کرد

عکس تزینی
عکس تزینی Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زنی در جمهوری چک طبق عادت برای پیاده روی از خانه خود بیرون رفته بود به طور تصادفی گنجی با حدود ۲هزار سکه به قدمت بیش از ۹۰۰ سال را کشف کرد.

آگهی

فیلیپ ولیمسکی، باستان شناس از آکادمی علوم جمهوری چک در پراگ، در بیانیه‌ای، گفت: این کشفی است که «می‌توان آن را با برنده شدن در جک‌پات با شانس یک در میلیون مقایسه کرد».

او توضیح داد که تعداد سکه‌های نقره «مقدار هنگفتی» بوده و این نشان‌دهنده آن است که این سکه‌ها برای یک فرد عادی نبوده است. 

کارشناسان موزه نقره چک و انستیتوی باستان شناسی پراگ چند نظریه را مطرح می‌کنند، آنها می‌گویند این سکه‌ها ممکن است در اصل دستمزد سربازان بوده باشد یا در جنگ به غارت رفته باشد. 

سکه‌هایی که وقتی تمیز شوند خواهند درخشید
سکه‌هایی که وقتی تمیز شوند خواهند درخشیدعکس از: ARCHEOLOGICKÝ ÚSTAV AV ČR

اگر به یک هزاره یا بیشتر به عقب برگردیم، به دوره‌ای که این سکه‌ها در آن ضرب شدند به زمانی که بلسلاو پرهیزگار درگذشت، می رسیم؛ به پایان قرن دوازدهم زمانی که اوتاکار اول به طور رسمی بوهمیا را به‌عنوان یک پادشاهی تأسیس کرد، به عصری که پراگ اساسا کانون یک دعوای خانوادگی مستمر بود.

آقای ولیمسکی می‌گوید که این سکه‌ها احتمالا متعلق به «سه دهه اول قرن دوازدهم، در زمان بی‌ثباتی سیاسی داخلی» در این منطقه است. در آن زمان بین اعضای سلسله پرمیسل در مورد تاج و تخت شاهزاده پراگ اختلافاتی وجود داشت.

به نظر می‌رسد این سکه‌ها در ابتدا داخل یک گلدان سرامیکی جای داده شده بوده‌اند اما با گذشت ۹ قرن و شخم زدن زمینی که در آن دفن شده بود، تنها پایه این گلدان دست نخورده باقی مانده است. با این حال، این گنج شامل بزرگ‌ترین مجموعه سکه‌های اوایل قرون وسطی است که تاکنون در این منطقه یافت شده است و سکه‌های ضرب شده دست‌کم سه پادشاه قرن یازدهم و دوازدهم میلادی را شامل می‌شود.

لنکا مازاچووا، مدیر موزه نقره چک توضیح داد: «سکه‌ها اکنون در حال پردازش هستند و امیدواریم تا تابستان ۲۰۲۵ در معرض دید عموم قرار گیرند». 

موزه نقره چک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این سکه‌ها به احتمال زیاد در ضرابخانه پراگ از نقره‌ای که در آن زمان به بوهم وارد شده بود ضرب شده‌اند. سکه‌ها از یک آلیاژ نقره ساخته شده‌اند که شامل مس، سرب و مقادیر کمی از فلزات دیگر است. کارشناسان امیدوارند ترکیب دقیق سکه‌ها را برای کمک به تعیین منشا نقره کشف کنند».

بخشی از سکه‌های پیدا شده
بخشی از سکه‌های پیدا شدهعکس از: ARCHEOLOGICKÝ ÚSTAV AV ČR

این منطقه به لطف ذخایر طبیعی در قرون وسطی، تولید کننده حدود یک سوم کل نقره در اروپا بود به همین خاطر محققان گمان می‌‌کنند که منشا فلزی که این سکه‌ها با آن ضرب شده احتمالا متعلق به مکان دیگری است. 

خانم مازاچووا می‌گوید: «به احتمال زیاد سکه‌ها در ضرابخانه پراگ از نقره‌ای که در آن زمان به بوهم وارد شده بود ضرب شده است».

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به هر حال، نتیجه هرچه که باشد، کارشناسان معتقدند که این کشف «یکی از بزرگترین یافته‌ها» است. اما آیا زن خوش شانسی که این گنج را پیدا کرد نیز سهمی از آن دارد؟ براساس قوانین جمهوری چک ۱۰ درصد از ارزش این سکه‌ها به عنوان پاداش به فردی تعلق می‌گیرد که آنها را کشف کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

باستان‌شناسان یک مقبره ۴۵۰۰ ساله مصر باستان مملو از گنجینه‌های شگفت‌انگیز را کشف کردند

کلمبیا «بزرگترین گنج تاریخ بشر» را از زیر آب بیرون می‌کشد